Mogelijk minder snel winterdienstregeling
De criteria voor een aangepaste treindienstregeling vanwege winterweer worden mogelijk 'enigszins' naar beneden bijgesteld. Hier wordt althans onderzoek naar gedaan. Dat schrijft staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) in een terugblik op de afgelopen winter die ze woensdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
De dienstregeling werd afgelopen winter aangepast als er kans was op meer dan drie centimeter sneeuw of meer dan tien graden vorst. In dat geval gingen twintig procent minder treinen rijden. Door de criteria iets naar beneden bij te stellen, moet het aantal dagen waarop met een aangepaste wordt gereden afnemen.
Mansveld geeft verder aan dat ze wil dat bij winterweer treinen zo veel mogelijk worden verlengd. Spoorbeheerder Prorail moet verder bekijken hoe lokale problemen met het spoor verder kunnen worden teruggebracht. "Ook het herstel van defecte wissels en treinen kan nog sneller", aldus Mansveld.
Afgelopen winter was voor het spoor volgens Mansveld een van de zwaarste winters van de afgelopen tien jaar. De situatie op het spoor bleef volgens de staatssecretaris in tegenstelling tot de vorige drie winters echter grotendeels beheersbaar. Dat was te danken aan het vorig jaar gestarte winterprogramma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Prorail en de Nederlandse Spoorwegen, aldus Mansveld.
Toch ervoeren reizigers op sommige momenten en trajecten hinder. Sneeuw en vorst zorgden lokaal voor diverse verstoringen en daarmee treinuitval of vertraging. "Door de aangepaste dienstregeling was het echter minder druk op het spoor en verspreidden de verstoringen zich niet als een olievlek over het land. Keerzijde was dat reizigers te kampen hadden met minder en soms drukke treinen of een extra overstap", aldus het ministerie.