Helft van de internetgebruikers doet 'microbetalingen'
Een groot onderzoek, geleid door Hi-Media Payments, heeft aangetoond dat meer dan de helft van de internetgebruikers kleine aankopen doet op internet. Van de 4000 ondervraagden uit Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje, maakte 52% gebruik van de zogenaamde 'micropayments'.
Micropayment wil zeggen: een aanschaf van minder dan 10 euro, gedaan via internet. Voorbeelden van micropayments zijn het kopen van extras voor (online) games of digitaal muziek kopen, maar bijvoorbeeld ook advertenties plaatsen of nieuwsartikelen waar je voor moet betalen om ze te mogen lezen.
Uit het onderzoek blijkt dus dat meer dan de helft van de internetgebruikers wel eens zo'n aankoop doet. De grootste groei kwam uit Duitsland: 60% van de ondervraagden uit dat land maakt gebruik van micropayments.
Ook blijkt 88% van de mensen dit soort aankopen liever niet met de creditcard te betalen. Het onderzoek laat een duidelijke voorkeur per land zien, afhankelijk van de cultuur, gewoontes en technologische vooruitgang. Zo koos 78% van de 'micropayment'-gebruikers uit Duitsland voor een automatische incasso.
Ook op het gebied van games had Duitsland de grootste groei. In 2010 gaven de Duitsers gemiddeld nog maar 7 euro per maand uit aan micropayments voor online games, in 2011 is dat omhooggeschoten naar 17,2 euro per maand. Daarmee doen zij de grootste uitgaven op dit gebied van heel Europa.
De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat micropayments een veelbelovende en groeiende markt is. 81% van de Europese gebruikers zou het aanraden aan familie en vrienden.