Risen 2: Dezelfde kwaliteit op alle consoles is niet logisch
Daniel Oberlerchner, senior brand manager voor Risen 2, zegt in een interview met Strategy Informer dat het niet logisch is als spelontwikkelaars proberen een spel uit te brengen met dezelfde kwaliteit op alle consoles. Wat zij zouden moeten nastreven is het maximale halen uit elke console. Er is namelijk een te groot technologisch gat tussen pc, PlayStation 3 en Xbox 360 volgens Oberlerchner.
"Sommige studios zeggen dat ze dezelfde kwaliteit gaan leveren op alle consoles. Dit betekent dat wanneer je de zwakste console neemt, de Xbox 360, je dezelfde slechte texturen krijgt op PS3 en pc", aldus Oberlerchner. Hij geeft ook als voorbeeld dat zij een pc-game wilde maken met high resolution graphics. "Het is dan niet logisch om de graphics te vertroebelen voor een console en het dan weer terug te zetten op de pc."
Met Risen 2 heeft men volgens Oberlerchner gepoogd alle consoles te maximaliseren. Zo is volgens hem de PlayStation 3 beter in aliasing, terwijl het geheugen bij de Xbox 360 weer veel beter is omdat de PlayStation 3 geen direct geheugen heeft en dus alles moet delen. "Het spel wordt dus verschillend, maar het blijft hetzelfde spel met dezelfde features", alldus Oberlerchner.
Risen 2: Dark Waters komt in 2012 uit op Xbox 360, PlayStation 3 en pc. Wanneer in 2012 is nog niet bekend.