Consumentenbond wil onderzoek naar datataps KPN
De Consumentenbond wil dat er zo snel mogelijk een onderzoek wordt gedaan naar het screenen van gegevens van mobiele klanten door KPN en andere providers. KPN kwam donderdag in opspraak wegens het gebruik van een omstreden methode om het dataverkeer te analyseren.
Telecomwaakhond OPTA en het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) moeten volgens de Consumentenbond kijken op welke schaal telecomaanbieders het zogeheten Deep Packet Inspection (DPI) gebruiken. Ook moeten de onafhankelijke toezichthouders kijken of het screenen niet in strijd is met de wet.
KPN liet donderdag in reactie op de commotie over DPI al weten dat de techniek alleen wordt gebruikt om te kijken hoeveel klanten gebruikmaken van diensten als Whatsapp en Skype. De inhoud van onder meer mails en chatberichten wordt niet bekeken, verzekerde het bedrijf. KPN onderzoekt ook zelf of het eigen DPI-gebruik in de haak is.
Consumentenorganisatie Bits of Freedom zei donderdag dat KPN de wet overtreedt met het toepassen van DPI. De organisatie riep KPN-klanten op om aangifte te doen.
De OPTA zegt in een reactie dat KPN te ver gaat door het gebruik van DPI, maar een onderzoek zit niet in de planning. "Er zijn ook minder ingrijpende technieken die KPN had kunnen kiezen voor de analyse van datastromen", zegt een woordvoerder. "Het is primair een privacykwestie. Die wetten zijn het veld van het CBP."
Consumentenbond wil onderzoek naar datataps KPN (Foto: Novum)