'Onderwijs creëert gezapige koeien'
Het Nederlandse onderwijs is te veel gericht op bruikbare kennis en te weinig op vorming, stelt hoogleraar filosofie Grahame Lock donderdag in Trouw. "Onderwijs wordt pas goed gevonden als het economisch nut heeft. Creatief denken sterft een stille dood", waarschuwt de hoogleraar.
Lock: "De school wordt gezien als een fabriek om de werknemers van de toekomst op te leiden. Dit beperkte denken is een symptoom van de economisering van het onderwijs. Het onderwijs is te veel gericht op het ontwikkelen van competenties. Met andere woorden: op bruikbare kennis. Dat China het economisch goed doet, hoeft niet te betekenen dat wij moeten doen wat de Chinezen doen. Dat is zelfs in economische termen gesproken tamelijk dom. Je moet juist differentiëren en niet elkaar kopiëren. Reageren is altijd slecht, je moet uitgaan van eigen kracht. Het is kortzichtig om als een kip zonder kop met z'n allen in dezelfde richting te rennen."
Volgens de hoogleraar moeten de ouders ingrijpen als ze hun kroost meer willen bijbrengen: "Vakken zonder direct economisch nut, zoals geschiedenis en literatuur, worden gezien als financiële verliespost. En dus worden die vakken gemarginaliseerd. Ouders die hun kinderen meer willen meegeven dan economisch nuttige kennis, zullen dat buiten schooltijd zelf moeten organiseren."
"Kritisch, creatief denken sterft een stille dood. De mens wordt een massamens die meeloopt met de rest. Dat betekent niet dat mensen ongelukkig worden. Integendeel, meelopen kan een fijn gevoel geven. Maar het is wel het soort geluk dat lijkt op de gezapigheid van een koe", besluit Lock.
Lees hier het hele Trouw-interview met hoogleraar filosofie Grahame Lock.
Zo bruikbaar vind ik de meeste kennis die je op school moet napapegaaien niet...
http://www.youtube.com/watch?v=4jQT7_rVxAE
Always look at the bright side of death
Vraag is of dat echt zo is, als je goed nadenkt.
Tweede is dat je toch kennis moet hebben van een vak, voordat je kunt zeggen of je er iets aanhebt.
Maar goed, school is verworden tot een fabriek. Mensen zijn de machines.
... maar dat men tegenwoordig niet meer leert om zelfstandig kritisch na te denken en dat soort zaken, maar grotendeels alleen maar getoetst wordt op het vermogen om bekende informatie klakkeloos te kunnen onthouden en op te drillen, vind ik vrij beangstigend en ongewenst.
Paar jaar later was ik docent en waren de grafische calculators met scherm verplicht. Over een paar jaar heeft iedereen gewoon een iPad gereed. Maar dat kan ook makkelijk, als de vragen zo worden geformuleerd dat je niks aan Google hebt.
Maar dat is een klus voor de docenten.
Tweede Fase ANW (algemene natuurwetenschappen) op VWO 4-niveau kwam echt niet verder dan wat ik al gezien had bij Nieuws in de Natuur in groep 6 op de basisschool. Maarja, de educatieve programma's zoals Nieuws in de Natuur zijn ook allemaal om zeep geholpen of dramatisch versimpeld.
Het lijkt wel of iedereen dom moet worden.
Denk dan aan alle economische opledingen met dure engelse namen. Uiteindelijk leren ze hetzelfde en kunnen ze hetzelfde worden. Geef ze opledingen die duidelijk maken waarvoor ze leren!
walgelijk
Always look at the bright side of death
Ik werd er uit gestuurd en niemand wou in discussie. Radeloos besloot ik maar om mijn excuses aan te bieden. Toch vraag ik me nog steeds af of ik nou echt iets verkeerds heb gedaan
De kwaliteit van het onderwijs is gewoon dramatisch slecht in Nederland.
Frank Zappa, Maarten van Rossem, Marina And The Diamonds, Jeremy Paxman en Aura Dione zijn één van mijn vele idolen. Omdat ze zich niet laten klein krijgen door de grijze maatschappij.
Filosofie docent vraagt om meer investering in filosofie onderwijs shocker.
Opzich zit er dan ook wel een positief punt aan het onbelangrijk vinden van de eigen geschiedenis, veel oude denkbeelden verdwijnen er ook mee. Als je bijvoorbeeld bedenkt dat we aan de ene kant een gelijkwaardige maatschappij willen maar dat er 1 familie is die door eeuwenlange onderlinge afspraken geheel niet als gelijkwaardig wordt beschouwd. Zo zijn er nog genoeg onderwerpen waarbij vanuit de voorgeschiedenis iets logisch te verklaren is maar zonder die uitleg iets eigenlijk onzinnig lijkt of zelfs tegenstrijdig.
Toen kwam Reagan en het NWO kapitalisme. Tweedeling tussen rijk en niet-rijk, The end.
Vroeger kon je met een inkomen gewoon een gezin onderhouden. Nu ken ik tweeverdieners die niet veel overhouden aan het eind van de maand.
Dag stommelingetjes.
Wie de schoen past trekke hem aan.
Ik zeg altijd dat mijn vrouw niet hoeft te werken, een aantal (iets jongere) collega's moesten daar om lachen. Ik moest bijna huilen. Het gaat er niet om dat een vrouw mag werken, dat mag. Het gaat erom dat men geen steek verder is als 20 jaar geleden. Om hetzelfde leven te mogen leiden moeten nu 2 mensen werken ipv 1. Ik noem dat achteruitgang.
Zoals velen hier al zeggen: als iemand zich wil ontplooien, dan is er gewoon geen ruimte meer. Het CWI zal immers iemand dwingen aan het werk te gaan.
Welcome to the new world order
-definitie fascisme
Dan zal dit wel een Koan zijn.
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
Wat mij betreft mogen de universitaire opleidingen weer abstracter worden. Een manier van denken en redeneren aanleren kost jarenlange training, een praktisch kunstje voor dat je tijdens je normale werk hebt leer je vele malen sneller.
Nee, er is zoiets als algemene kennis en dat omvat een stuk geschiedenis, staatsinrichting, maatschappelijke kennis, geografie en nog wat dingen. Van een (jong)volwassene moet je kunnen verwachten dat hij/zij de geschiedenis van om dit land in relatie tot de wereldgeschiedenis kent, op de hoogte is van het democratische systeem hier en hoe dit in de practijk werkt en de omgeving kent. Kennis wat voor iedereen relevant is. En verder mag je bekijken wat je leuk vindt. En staatsinrichting voor elke leerling, niet alleen de VWO'ers en Havisten met geschiedenis in het profiel.
1: men is het grote verschil in niveau tussen autochtonen en allochtonen aan het nivelleren. Dit houdt in, dat autochtoon Nederland dommer moet worden. triest maar waar.
2: Het vak geschiedenis laat men bewust een stille dood sterven, tot niemand meerde exacte feiten weet. Hierna vindt geschiedvervalsing plaats: moslims worden positief belicht, moslim-uitvindingen uitgelicht en oorlogen door moslims begonnen verdwijnen. Dit is allemaal al in de jaren 70 door de toenmalige EEG gepland en wordt uitgebreid behandeld in het boek Eurabia.
Hou de massa dom, dan zijn ze makkelijk kneedbaar.
Het nieuwe normaal: Op een terrasje behandeld worden als een tyfuslijder en dankbaar zijn.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken