'Onderwijs creëert gezapige koeien'
Het Nederlandse onderwijs is te veel gericht op bruikbare kennis en te weinig op vorming, stelt hoogleraar filosofie Grahame Lock donderdag in Trouw. "Onderwijs wordt pas goed gevonden als het economisch nut heeft. Creatief denken sterft een stille dood", waarschuwt de hoogleraar.
Lock: "De school wordt gezien als een fabriek om de werknemers van de toekomst op te leiden. Dit beperkte denken is een symptoom van de economisering van het onderwijs. Het onderwijs is te veel gericht op het ontwikkelen van competenties. Met andere woorden: op bruikbare kennis. Dat China het economisch goed doet, hoeft niet te betekenen dat wij moeten doen wat de Chinezen doen. Dat is zelfs in economische termen gesproken tamelijk dom. Je moet juist differentiëren en niet elkaar kopiëren. Reageren is altijd slecht, je moet uitgaan van eigen kracht. Het is kortzichtig om als een kip zonder kop met z'n allen in dezelfde richting te rennen."
Volgens de hoogleraar moeten de ouders ingrijpen als ze hun kroost meer willen bijbrengen: "Vakken zonder direct economisch nut, zoals geschiedenis en literatuur, worden gezien als financiële verliespost. En dus worden die vakken gemarginaliseerd. Ouders die hun kinderen meer willen meegeven dan economisch nuttige kennis, zullen dat buiten schooltijd zelf moeten organiseren."
"Kritisch, creatief denken sterft een stille dood. De mens wordt een massamens die meeloopt met de rest. Dat betekent niet dat mensen ongelukkig worden. Integendeel, meelopen kan een fijn gevoel geven. Maar het is wel het soort geluk dat lijkt op de gezapigheid van een koe", besluit Lock.
Lees hier het hele Trouw-interview met hoogleraar filosofie Grahame Lock.
Oftewel, voor vorming is dus gewoon een hoop stampwerk nodig. Ze hebben elkaar nodig. Als leerlingen eenmaal een bak kennis hebben kun je ze testen of ze de verbanden kunnen zien, dan kun je discussie met ze voeren en ze proberen tot een 'aha' belevenis te brengen.
Zie het maar als leren programmeren. Je moet eerst door alle droge stof heen van hoe je loops, functies en classes maakt. Pas als dat bikkelhard erin zit kun je de stof ontstijgen en echt leuke dingen bedenken en maken, en begin je te snappen waarom een taal gestructureerd is zoals het is.
Nuance is compleet verdwenen, schaapachtig meeloop gedrag wordt gezien als goed.
'Doe maar gek, want dan doe je al normaal genoeg'.
De eerstvolgende die jouw dat in het echte leven zegt moet je falikant en direkt op zijn gezicht slaan. Wie het ook is. Dan zeg je BAM. NEE het is niet gek genoeg, bij lange na niet, want je denkt niet na LUL.
Vat je 'm?
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken