'Piraterij kost game-industrie 1,7 miljard'
De game-industrie is in 2010 ongeveer 1,7 miljard euro misgelopen dankzij piraterij van games en consoles, aldus een onderzoek van The Association of UK Interactive Entertainment (UKIE). Tevens verloren meer dan duizend werknemers hun baan dankzij het illegaal downloaden van spelletjes.
Bij dit onderzoek is ervan uitgegaan dat elk gedownload spelletje gelijkstaat aan een gekocht spelletje. De totale verkoop van software is in het Verenigd Koninkrijk ook achteruitgegaan. Waar er in 2008 nog in totaal 2,2 miljard euro aan software werd verkocht, is dat in 2010 gedaald tot 1,7 miljard euro.
De Baas van de UKIE, Michael Rawlinson, zei het volgende: "Als mensen zo'n illegaal spel spelen, dan gaat het geld naar de piraterij en niet naar de industrie. Dat zorgt ervoor dat jonge ontwikkelaars en grafisch ontwerpers hun baan kunnen kwijtraken, dus eigenlijk gaat de piraterij creativiteit tegen en komen er daardoor ook minder nieuwe games uit. Bij de grote spellen spreek je al snel over 20 tot 50 uur aan speeltijd, wat dus een hoop geld is. Een spel als Call of Duty kost bijvoorbeeld twee jaar om te maken en kost miljoenen."
Hoeveel geld er echt verloren is gegaan in de game-industrie valt niet te meten, aangezien één gedownloade game in de realiteit vrijwel nooit gelijkstaat aan één gekochte game.