'Spoorverkeer niet winterproof'
Het spoorverkeer in Nederland is ondanks vele genomen maatregelen niet 'winterproof' gebleken. Dat schrijft reizigersorganisatie de Maatschappij voor Beter OV zondag naar aanleiding van de chaos op het spoor op 4 december in een open brief aan de NS, ProRail en de minister van Infrastructuur en Milieu.
"Ondanks het feit dat er niet eens sprake was van extreme weersomstandigheden (want dat is een dagje sneeuw nu eenmaal niet), heeft de spoorsector in grote delen van het land gefaald bij het verzorgen van een adequaat treinverkeer. Ook bereiken ons berichten dat de informatie aan gestrande reizigers wederom beneden peil was. Het lijkt wel of de spoorsector zich niet op zomerse warmte en winterse koude heeft voorbereid, maar dat het systeem nog slechts bestand is tegen de heetste winter en koudste zomer," schrijft de reizigersorganisatie.
Voor Beter OV rekent het de vervoersbedrijven bovendien zwaar aan dat zij reizigers ondanks adequate voorbereidingen toch in de kou hebben laten staan. Zo hebben reizigers op 10 oktober meegewerkt aan een oefening voor een speciale winterdienstregeling. De reizigersorganisatie stelt dat daar tegenover moet staan dat ook op een winterse dag de treinen gewoon rijden.
"Reizigers die zich hebben onderworpen aan een winterproef, moeten daarna ook kunnen rekenen op een spoorverkeer in de categorie winterproof. Onze organisatie heeft zich ernstig gestoord aan hardnekkige berichten op onder meer teletekst en internet dat de treinen 'wegens winterse omstandigheden' met vertraging reden. Die winterse omstandigheden zijn niet de oorzaak van de narigheid die tienduizenden reizigers heeft getroffen. Het gaat hier om technische onvolkomenheden aan infrastructuur en rollend materieel. Het is tekenend dat de spoorsector zo de neiging heeft, al te gemakkelijk externe factoren de schuld te geven van zijn falen."
In de brief vraagt Voor Beter OV dan ook welke maatregelen het ministerie en de vervoersbedrijven willen nemen 'om te zorgen dat de Nederlandse treinreiziger voor zijn dikbetaalde treinkaartje voortaan een dienst krijgt die van voldoende kwaliteit is.'
We blijven het hier herhalen, maar het is een verschrikkelijke aanfluiting.
Ik denk vooral dat de treinen niet zeik-bestendig zijn, want er is zoals op alles eigenlijk, altijd wel wat te zeiken. Maar daar zijn we Nederlander voor
NS: miljoenen budget
Automobilist: geen bijzonder vermogen
NS: opgeleide professionals
Automobilist: 25 rijlessen
NS: treinen van miljoenen euro's per stuk
Automobilist: wagentje van 9.000.
NS: vaste en voorspelbare dienstregeling
Automobilist: miljoenen mogelijkheden
Tel daar nog bij op dat je met de auto goedkoper en sneller bent. Zeker als je ook nog weet welke binnendoorweg je moet pakken zodat je geen meter file te zien krijgt. Fijn hoor, die NS. Goede vergelijking met de auto ook.
Dit soort rover-achtige organisaties zeuren en klagen altijd...
Oplossingen dragen ze niet aan. Ons railnetwerk is niet vergelijkbaar met die in Zweden of zo...
Enne.. als mensen echt willen dat er verbeterd wordt (alleen lees "nooit perfect")... dan moeten ze niet zeiken als het treinkaartje 2x zo duur wordt.
Voor niets gaat de zon op...
Als jouw IKEA bed 's nachts uit elkaar flikkert ga je toch ook niet zeiken bij de fabrikant van dat éne schroefje wat kapot ging?
En nee, als ik te laat kom door een file (afgelopen jaar maar liefst 2 keer gebeurd!) pas ik wat zelfreflectie toe en neem maatregelen. Dat zou de NS ook sieren, ook als die maatregelen beteken dat er bij Prorail moet worden aangeklopt.
Als ik te laat kom omdat mijn auto kapot gaat, dán ga ik naar mijn dealer.
foto
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Gelukkig wel ja. Dat doen we nu dus ook gewoon. Als is in de trein soms ook wel lekker en in erg zeldzame gevallen ook wat sneller. Maar als het zo gaat dus niet. Jammer dat er geen alternatief voor de auto meer is.
De vertragingen en het feit dat ik niet op het goede moment en niet op de goede plek van bestemming aankom kan ik nog wel door de vingers zien, maar niet als ik er ook nog eens een stuk meer voor moet betalen. Dat is namelijk het grootste probleem van de NS, dat je een hoop meer betaald voor een slechtere reis.
Oh, wacht...
HALLOOOOOOOOOOOOOO
Denk FF na bijna 900 KM fille en de NS moet een naadloze dienstregeling verzorgen
Is er nou niemand die de tegenstrijdigheid niet ziet
De NS moet het ook nog eens met veel minder geld doen dan dat er op jaarbasis aan wegen word uitgegeven !
Bovendien ligt het niet aan de NS maar aan Prorail!
Als het op de wegen net zo goed gaat als op het spoor mag je als automobilist in je handjes knijpen!
Ik vind het gezeik op de NS hypocriet!
NS/prorail: X km aan rails, dat tjokvol zit met treinen, waardoor er niet/nauwelijks vertraging op kan/mag treden
auto: X km weg, waar grote delen er verlaten bij liggen...
Denk je nu eens in dat iedereen die per trein reist voor een dagje de auto pakt. Dat filerecord van 900km+ door winterse omstandigheden sneuvelt gegarandeerd. En als iedereen dat elke dag zou doen, is dat de nieuwe dagelijkse werkelijkheid.
Elke automobilist zou zich in zijn handjes mogen knijpen dat er mensen zijn die met de trein gaan, want het Nederlandse wegennet is zo mogelijk nog minder opgewassen tegen het dagelijkse forensen binnen de Randstad. Elke reiziger in de trein betekent ook een auto minder vóór jou in die file.
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
Zaterdag 'onze sinterklaasavond': Amsterdam-Zuid - Deventer.
Half 5 vertrokken, want dan was ik op tijd voor pakjesavond. Het was tenslotte maar een reistijd van 1 uur en 21 min.
Wat gebeurde er?
- Amsterdam-Zuid zegt conducteur: Je moet naar Centraal, want vanaf hier rijden de treinen niet meer. Oké, met alle cadeaus de trein in richting Centraal.
- Amsterdam Centraal, werd geen informatie omgeroepen. Toch door met mensen te praten erachter komen dat er alleen stoptreinen richting Utrecht rijden. Oke, uiteindelijk de stoptrein gepakt. Maar hij reed niet verder dan Station Amstel. Geen omroepberichten.
- Station Amstel. Nieuwe trein kwam. Bijna bij Utrecht, stonden we stil op Breukelen. 'We verleggen de route richting Rotterdam'! ????
- 95% stapt op station Breukelen uit. Perron stond vol. Breukelen heeft totaal geen informatievoorzieningen.
- Vervolgens één of andere trein richting Woerden. Om uiteindelijk in Utrecht te komen.
- Utrecht, verkeerde informatie doorgegeven. Naar even rondgelopen te hebben, zag ik een internationale trein. Die gepakt en die ging richting Bad-Bentheim. Eindelijk in de juiste trein. Kon je bijna niet meer de trein in.
Ik klaag omdat ik om half 10 thuis was. 5uur lange reistijd op onze sinterklaasavond. Er was die avond gewoonweg een slechte informatievoorziening. Daarnaast wil ik voor een bedrag van €15,40 wel graag zitten en niet als opgekropt vee in een vrachtwagen vervoerd worden.
Zaterdag zelf grote vertraging gekregen nadat ze zeiden dat de trein waar we al in zaten niet zou rijden. Dat bericht stond kennelijk al tien minuten buiten op het bord voor ze het in de trein omriepen. Als ze het iets eerder hadden omgeroepen hadden we de stoptrein kunnen hebben die vertrok aan de andere kant van het perron en was de schade stukken minder erg geweest. En zo heb ik nog tal van andere voorbeelden.
Het duurde twintig minuten voor er in het Engels werd omgeroepen dat de treinen naar Schiphol uitvielen terwijl het al een tijd in het nl op het bord stond. Als al die buitenlandse reizigers eerder op de hoogte waren hadden ze via R'dam kunnen reizen.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken