Proef nooddienstregeling verloopt goed

De Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail testen zondag een speciale winterdienstregeling. Dat rijschema is ontwikkeld om onder extreem winterse omstandigheden treinreizigers te kunnen blijven vervoeren.

De treinen rijden niet de gebruikelijke trajecten, maar gaan pendelen tussen de stations. Ze rijden over kortere trajecten heen en weer en rijden in plaats van lange trajecten. De kans dat verstoringen onder extreem winterse omstandigheden leiden tot kettingreacties op andere trajecten, is daardoor kleiner.

Omdat de treinen kortere afstanden rijden, moeten reizigers wel meer overstappen. Ook rijden de treinen op andere tijden. Honderden extra NS-medewerkers staan op stations paraat om reizigers te helpen.

De test is onderdeel van het pakket maatregelen dat ertoe moet leiden dat onder extreme winterse omstandigheden de reizigers op de trein kunnen rekenen. Zo heeft ProRail ruim tweeduizend wisselverwarmers opgeknapt of vervangen. Verder heeft de NS 1500 treinen beter bestand gemaakt tegen sneeuw en ijs. Intercitydubbeldekkers krijgen filters om te voorkomen dat stuifsneeuw in de elektrische installaties terechtkomt.

De test wordt gehouden naar aanleiding van de hoge treinenuitval door kou en sneeuw vorige winter. Dagenlang was toen de treinenloop ernstig verstoord.

Belangenorganisatie Maatschappij Voor Beter OV ziet de proef als een eenmalig noodzakelijk kwaad, en vindt niet dat deze nooddienst een vrijbrief mag zijn om er de komende wintermaanden bij het minste geringste sneeuwbuitje op terug te vallen. Om inzicht te krijgen in wat reizigers vandaag meemaken, is op hun website een meldpunt opengesteld, waar reizigers hun belevenissen kunnen melden.

Update 20.30 uur:

Tot nu toe is de proef met de nooddienstregeling vrij goed verlopen. De treinen waren in het algemeen niet overvol, de sfeer onder de reizigers was goed en passagiers wezen elkaar ook de weg naar hun trein. De gratis verstrekte koffie, soep en gevulde koeken vonden gretig aftrek en er was voldoende personeel op de stations aanwezig voor het verstrekken van informatie. Zelfs een van de perswoordvoerders van de NS hield zich in de hal van Utrecht Centraal bezig met het informeren van reizigers.

Toch vielen er ook minpunten te constateren. Er kwamen erg weinig conducteurs door de trein om informatie te verstrekken. Ook was de reisplanner op de website van de NS de hele dag door een storing buiten gebruik, zodat reizigers noodgedwongen naar OV9292 moesten worden doorverwezen. Ook bij de grote storingen van de afgelopen winter was de website van de NS onbruikbaar.

Reizigers kunnen nog steeds hun ervaringen delen op de website van de Maatschappij Voor Beter OV. Vanavond wordt nog drukte verwacht door studenten die van hun ouderlijk huis weer naar de universiteitssteden reizen.

trein in sneeuw

Proef nooddienstregeling verloopt goed (Foto: FOK!)