'Hogere maximumsnelheid maar op paar wegen'
De maximumsnelheid kan maar op een paar snelwegen worden verhoogd naar 130 kilometer per uur. De ANWB wijst donderdag op een aantal praktische bezwaren die kleven aan het voornemen van het nieuwe kabinet. Zo moet rekening worden gehouden met de verkeersveiligheid, geluidshinder en luchtkwaliteit.
De bond heeft in kaart gebracht op welke wegen het gaspedaal wel en niet wat harder zou kunnen worden ingedrukt. Dat blijkt alleen op delen van de A2, A4, A12 en A16 te kunnen. Op andere wegen is het te gevaarlijk en leidt de maatregel tot geluidsoverlast of overschrijding van de normen voor fijnstof.
Een hogere maximumsnelheid is daarnaast niet verantwoord op snelwegen met maar twee banen, omdat dan de snelheidsverschillen tussen vrachtwagens en inhalende auto's te groot zijn, vertelt een woordvoerder.
Hoewel de maximumsnelheid niet overal omhoog kan, wil de ANWB toch aan de slag met de maatregel, omdat het in het regeerakkoord staat. Voor veel Nederlanders appelleert het idee van een hogere maximumsnelheid daarnaast aan een 'gevoel van vrijheid', stelt de woordvoerder. "Wij herkennen dat gevoel, maar als ANWB is het onze taak om ook te wijzen op de consequenties."