Ajax-directeur Van der Aat: "Het geld is op"

Er waren al tekenen van financiële zorgen bij Ajax, maar volgens commercieel directeur Henri van der Aat is "het geld op". Dat liet Van der Aat gisteravond weten in het AT5-programma Studio Ajax. De Amsterdamse club wil vanwege de beperkte middelen een koerswijziging maken binnen de gelederen.

De avond na de succesvolle middag van Ajax tegen FC Twente (3-0 winst) schoof Van der Aat aan in het televisieprogramma van AT5. Volgens de commercieel directeur zijn grote aankopen uitgesloten de komende jaren. Het beleid van de Amsterdamse club zal zich weer toespitsen op de jeugdopleiding.

Financieel directeur Jeroen Slop liet op 2 februari nog weten dat er positieve ontwikkelingen waren in financieel opzicht. "Zoals ik het nu kan inschatten, denk ik dat we dit seizoen geen gebruik hoeven te maken van de kredietfaciliteit", aldus Slop die de Europa League als voornaamste bron van inkomsten ziet.

Mede vanwege de zorgelijke financiële tijden heeft Ajax bovendien besloten een nieuwe koerswijzing te maken binnen de club.  De Amsterdammers willen af van het kille imago van een beursgenoteerde club, vertelde Van der Aat in hetzelfde Studio Ajax. De slogan "Ik ben Ajacied" wordt vervangen door "Wij zijn Ajax".

Een onderdeel van de koerswijziging is een Ajax Experience voor fans uit binnen- en buitenland. Sponsoren AEGON en Adidas zouden daarin een prominente rol moeten gaan spelen. Het ambitieuze plan moet voor Ajax een nieuwe bron van inkomsten opleveren. Een mogelijke locatie voor de Ajax Experience is het oude ABN AMRO kantoor aan het Rembrandtplein.