Horeca heeft moeilijk jaar gehad
De Nederlandse horeca heeft in 2009 een miljard minder omzet gedraaid. Dat heeft directeur Lodewijk van der Grinten van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vandaag bekendgemaakt op de horecavakbeurs Horecava in de Rai in Amsterdam.
De totale Nederlandse horecaomzet was in 2009 13,6 miljard euro, een daling van 4,75 procent vergeleken met 2008. De grootste omzetdaling had plaats in de drankensector, die afnam met 7,5 procent. Alleen de fastfoodservice liet een kleine stijging zien van 1,25 procent. Met name horecagelegenheden in de Randstad hebben flinke klappen gehad.
De oorzaken voor de omzetdaling waren het gebrek aan vertrouwen in de koopkracht van de consument, een afname van zakelijke klanten en de afname van het aantal toeristen. Ook hadden de kleine cafés last van het wettelijke rookverbod.
Had ook meegemaakt dat ik totaal niet geholpen werd met de bestelling omdat de serveerder te druk had om zijn mede-serveerster haar te versieren...
Als je iets wilt wijzigen dan is het altijd moeilijk moeilijk moeilijk... Soms worden zelfs kwaad omdat je ze moeilijk hebt gemaakt...
Ojaa misschien hebben jullie ook een keer meegemaakt dat de serveerder zat te telefoneren tijdens werk...
En over de belachelijke prijzen...
Waarom kost alles in Belgie en Duitsland alles minstens 40% goedkoper???
Ach je merkt pas deze dingen als je vaak in het buitenland bent geweest.
In Frankrijk zijn obers trouwens best vervelend. Daar is het nog echt een vak, en ze zijn er snel beledigd
foto
eerste consumptie € 3.-
bierzak € 25.-
Lidl bier € 10.-
genot = onbetaalbaar
Maar... en dat dan weer wel... Op drinken wordt meer verdiend dan op eten.. Ze eten je arm, ze drinken je rijk..
Die tijd waar een liter benzine maar een dubbeltje koste , en je 100 gulden per maand verdiende....
3 euro voor een heel klein kopke koffie in de bioscoop voor drie mensen is dat 9 euro!! = ongeveer 18 gulden!
sinsdien ga ik nooit meer al kan ik het wel betalen.
nee je mag de euro niet vergelijken met de gulden..
nee tuurlijk mag dat niet de waarheid komt dan hardt aan natuurlijk.
[ Bericht gewijzigd door drizzeling op maandag 11 januari 2010 @ 17:16 ]
In Hong Kong 1x meegemaakt dat er gewoon wat weinig friet* zat bij de maaltijd (zo'n grote steak, friet*, soep, brood, en een frisdrank, voor 4-5 euro totaal, inclusief fooi), en ik vroeg dus of we misschien wat extra friet* konden krijgen (en was ook 100% bereid om daar dan wat extra voor te betalen), maar we kregen dus binnen een paar minuten een redelijk groot bord vol verse friet* voor de hele tafel (3-4 man), en was ook gewoon 'on the house', oftewel gewoon 'service'.
1x in Hong kong trouwens meegemaakt dat we zo tevreden waren over de service, dat we een wat grotere fooi hadden neergelegd, en de serveerster wou het eerst niet eens aannemen. Na wat aandringen nam ze het toch aan, en na een paar minuten kwam de manager langs om te vragen of we het niet terug wilden nemen, want er zit standaard al 10% service-charge op de rekening, en de serveerster was het niet echt gewend om dan nog extra fooi te krijgen...(!)
En boven de markt, bij de goedkope foodcourts, nemen ze vaak je fooi ook niet aan. Ze zeggen dan gewoon: 'als je tevreden bent, zien we liever dat je hier volgende keer ook weer komt eten'.
edit: *friet = patat
Gewoon op het terras in de zomer valt het allemaal wel mee. En als je ff geen geld hebt, dan trek je een zogenaamde "Yi-Long".
Dat houdt in dat je met een blik bier en koek in het park gaat hangen.
Maar van het woord "service" hebben ze in Nederland maar weinig gehoord. Er zijn natuurlijk uitzonderingen waar service gewoon goed is, maar over het algemeen bestaan de serveersters/obers uit ongeïnteresseerde studenten die al zuchten als je eens iets vraagt wat net buiten hun routine valt.
Zelfs in Schotland, waar het weer altijd grijs en grauw is, waar het vaker regent dan in Nederland, en waar men bekend staat om zowel gierigheid als klagen..... zijn men stukken meer service gericht en vriendelijker dan in Nederland.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
Niet voor niets is de standaard prijs voor een cruise in Nederland een klein beetje duurder als andere landen, omdat reisorganisaties van te voren inrekenen dat Nederlanders weinig fooi achter laten.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
Het is niet zo dat de klant alles kan maken omdat hij betaalt...probeer maar eens in een 3 sterrenrestaurant te vragen of je andere kruiding van het gerecht mag, of een portie friet erbij. Ze zullen je liever de deur wijzen als hun creatie aanpassen naar jouw smaak. Klant is koning heeft dus grenzen.
In andere landen gaat iedereen elke week wel minstens 2-3 keer uit eten omdat het betaalbaar is. De prijzen zijn dan laag en het eten is kwalitatief goed. En de bediening is ook een stuk beter.
Maar in Nederland hebben ze het eten zo duur gemaakt dat niemand meer gaat uit eten gaat. De horeca moet bezuinigen op goed personeel waardoor alleen studenten het werk doen. En verder wordt er bezuinigd op eten waardoor soms het eten echt niet te vreten is. EN het meest belangrijke , ze verhogen hun prijzen alleen maar meer om hun winsten op peil te houden...
Is gewoon een zieke situatie...
Ik was vorig jaar in USA, Japan, Hongkong en Zuid Korea geweest.
Eten was goed en bediening is goed en alles was betaalbaar. Voor minder dan 10 Euro per persoon kon je werkelijk veel beter eten dan 60 Euro pp hier...
Gelukkig dat Duitsland en Belgie zo vlakbij is...
"It's so easy" to be cool
Yeah it's easy to be hungry
When you ain't got shit to lose. Axl R.
Kweenie hoor, voor 4 flesjes koop je zelf gewoon een heel krat.
Lekker flesje Becks van 0.5l in een normale kroeg van Berlijn: 1.80
Daarbij, wat is er gebeurd met al die meevallers van de horeca? Restitutie van het kartel van de Nederlandse biermerken enzo. De horeca is naar mijn inziens al iets te lang het gebeten hondje aan het spelen
Jammer is wel dat de horeca niet zelf de prijzen bepaald, dat doen de leveranciers en/of brouwerijen (doorgaans een en dezelfde). Een cafe met bovenstaande prijzen houd nog geen 90 cent over per verkocht biertje. En daar moet dan wel nog het personeel, de huur/hypotheek, gas/water/licht, vergunningen en nog allerlei vaste lasten van betaald worden. Dan houd je niet denderend veel meer over ervan...
En ja, ik vraag me ook af waarom de brouwerijen de prijzen zo hoog houden voor de horeca terwijl in de winkel de prijs beduidend lager is. En het nadeel voor de Horeca is, is dat ze niet zelf naar de C1000 oid mogen om dan maar flesjes te verkopen. Rare kutbureaucratie met zn wazige vergunningen en regels...
De exclusieve tenten in de steden en dorpen met extreem hoge prijzen, kunnen lekker leven van de inkomsten, maar de cafés met de zo laag mogelijke prijs, moeten elk duppie omdraaien. Maar ach, horeca is wel het gezelligste beroep
Op 02-06-2014 16:38 schreef Moeraskat
Je bent te goed voor de mensheid.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken