[DSC] Uitslag finale races zaterdag
Het was de twijfel die overheerste voorafgaand aan de start van de eerste race van de GT- en Supersport I-divisie van de DSC tijdens de SLAM!FM Finaleraces op het TT-circuit van Assen. De bewolking was namelijk dreigend en de vraag was dan ook welke banden het beste gemonteerd konden worden. Na afloop bleek het dat de mensen op slicks de juiste keuze hadden gemaakt. |
Martin Short was zo’n iemand en won door die keuze op comfortabele wijze de race. Tweede werd Cor Euser, die voor regenbanden koos maar desondanks met deze positie zijn kampioenschap in de GT-divisie veilig stelde. Berry van Elk werd ondanks zijn keuze voor regenbanden derde. In de Supersport I-divisie leek de overwinning naar Sjaco Griffioen te gaan, maar hij kreeg na afloop een tijdstraf van tien seconden voor inhalen onder geel. Hierdoor ging de overwinning naar René Wijnen en Pieter Dubois. Griffioen werd nog wel tweede en eindigde daarmee voor Henk Thuis.
Op de startgrid werd besloten om de start van de race een paar minuten uit te stellen zodat iedereen de kans kreeg om nog banden te wisselen. Veel teams gebruikten die extra tijd om regenbanden onder hun bolide te monteren omdat het achterop het circuit flink nat was. Regenbanden waren wel een gok, omdat het niet zeker was of de regen ook echt door zou gaan zetten. De variëteit in keuzes was groot, want zo startten Martin Short, Philippe Ribbens en Peter Versluis op slicks en kozen Cor Euser en Berry van Elk voor regenbanden.
Toen de lichten op groen sprongen had Martin Short de beste start. Achter de kop van het veld bleek meteen hoe tricky het was om met slicks van start te gaan. Peter Versluis ging namelijk bij het uitkomen van de GT-bocht te enthousiast op het gas en boorde de neus van zijn fraaie Ferrari F430 GT2 in de pitmuur. Wonder boven wonder kon iedereen de Ferrari ontwijken waardoor een grotere startcrash vermeden werd.
Voor Philippe Ribbens verliep de start van de race ook niet goed. De bestuurder van de ETEC-Viper schoot rechtdoor in de eerste bocht en verloor daardoor al vele plaatsen. Alsof dat nog niet genoeg was moest Ribbens zijn Viper na een paar ronden met technische problemen in de pitstraat parkeren. "We denken dat het differentieel kapot is gegaan", aldus Robert de Graaff na afloop.
Martin Short kon de eerste ronden flink uitlopen op Cor Euser. De regen zette namelijk niet door waardoor de mensen op slicks duidelijk in het voordeel bleken. Achter Cor Euser volgde Berry van Elk op een derde positie.
Na de pitstops had Cor Euser door zijn vele resultaatseconden stuivertje moeten wisselen met Berry van Elk. Van Elk had echter de fout gemaakt om ook na de pitstops op regenbanden te blijven rijden waardoor hij veel langzamer bleek dan Euser. Die had namelijk wel van banden gewisseld en noteerde tijden die ruim tien seconden sneller waren dan die van Van Elk. Euser kon zonder veel moeite voorbij gaan Van Elk en stelde op die manier zijn tweede positie zeker. Na afloop van de race was er veel discussie of Cor Euser met zijn tweede positie nou wel of geen kampioen was geworden. Na veel rekenwerk bleek Euser uiteindelijk na de race 22 punten voorsprong te hebben op Short. Aangezien er in de wedstrijd op zondag 21 punten te halen zijn kwam Martin vandaag one point to Short, waarmee Cor Euser dus de nieuwe kampioen van de GT-divisie van de Dutch Supercar Challenge is.
In de Supersport I-divisie was er een megacrash in de eerste ronde. Kees Kreijne en Jan Storm kwamen na de Stekkenwal met elkaar in aanraking waarna Kees Kreijne met zijn Aston Martin achter een zandheuvel terecht kwam. "Ik weet dat ik samen met Jan Storm van de baan af vloog, maar hoe ik precies over die heuvel ben gevlogen weet ik niet meer", aldus Kees Kreijne na afloop van de race.
Aan Nol Köhler en Henk Thuis ging dit alles voorbij. Zij waren meteen weer vol in gevecht met elkaar en lieten elkaar geen duimbreed toe. Na een paar positiewisselingen slaagde Köhler er na een paar ronden in om toch een paar seconden afstand te pakken ten opzichte van Henk Thuis.
Verderop in het veld ging het ondertussen minder goed met Piet Versluis in de KTM X-Bow en Carlo Kuijer in de Opel Astra Silhouette. Kuijer spinde achterop het circuit waarna Versluis de Astra niet meer kon ontwijken. Beide bolides liepen veel schade op waardoor de race voor beide coureurs over was.
Sjaco Griffioen kende een goede race en kon vanaf een achtste startpositie in zijn klasse oprukken naar een derde positie. Na de pitstops werd dit zelfs een tweede positie omdat Henk Haane, die het stuur had overgenomen van Nol Köhler, en Henk Thuis lang stil moesten staan. Eerste waren inmiddels René Wijnen en Pieter Dubois, maar zij kregen een drive-through omdat ze een te korte pitstop hadden gemaakt. Het duo viel hierdoor terug achter Sjaco Griffioen.
Henk Thuis deed ondertussen alle moeite om op een derde positie te finishen, maar eindigde zijn race bijna in dezelfde bandenstapels als eerder in de race Kees Kreijne. "Mijn auto brak uit achter op het circuit. Ik vloog eraf en ik keek daarna alleen maar in mijn achteruitkijkspiegel", vertelde Henk Thuis na de race. "Ik dacht bij mezelf blijf uit die heuvel en probeerde dan ook om mijn Porsche te corrigeren. Gelukkig lukte dat en kon ik verder rijden, maar ik moet je zeggen dat ik hem wel even geknepen heb!"
Griffioen leek er bij het vallen van de finishvlag met de overwinning vandoor te gaan, maar hij kreeg van de wedstrijdleiding een tijdstraf van tien seconden opgelegd voor inhalen onder geel. Hierdoor ging de overwinning toch naar René Wijnen en Pieter Dubois. Sjaco Griffioen werd nog wel tweede, Henk Thuis eindigde ondanks zijn spin op de derde plek.
Nol Köhler en Henk Haane eindigden op de zesde positie, maar bleken eerder vandaag al tijdens de kwalificatie kampioen te zijn geworden in de Supersport I-divisie. Dennis Retera had namelijk pole getraind maar zag die positie als sneeuw voor de zon verdwijnen omdat hij zich niet had ingeschreven voor aanvang van die kwalificatietraining. Hierdoor ging het punt voor pole position naar Köhler en Haane waardoor zij zich kampioen mogen noemen in de Supersport I-divisie.