Nieuws
Briatore: "F1 te voorspelbaar"
Volgens Flavio Briatore is de Formule 1 veel te saai en te voorspelbaar. De Italiaan vindt dat er iets radicaal veranderd moet worden om de races weer spannend te maken. |
"De races duren te lang en zijn te voorspelbaar", aldus Briatore tegenover een Italiaanse radiostation. De flamboyante teambaas ziet wel wat in een omgekeerde startvolgorde, met de snelste rijders achteraan. "Op die manier moet er wel worden ingehaald. Dit zou de show alleen maar ten goede komen. Er moet in elk geval iéts veranderen."
Afgelopen jaar had de 57-jarige Italiaan al het idee om twee races per weekend te houden, zoals in de A1GP en de GP2 al het geval is.
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
Ikzelf meen dat er te weinig gekeken wordt naar wat er achter de schermen gebeurt. HOeveel nieuwe engineers stappen de F1 in? Hoe zijn teams ingedeeld en welke structuren? Misschien zou het een idee zijn om een soort van Bosman in de F1 toe te passen zodat mensen makkelijker wegkunnen en tussen teams kunnen switchen? E een salariscap zodat de rijksten niet zomaar de besten kunnnen pakken. Volgens mij zijn er een paar goede monteurs en engineers die maar beperkte invloed hebben en dit pikken omdat ze zoveel verdienen. Zouden ze minder verdienen, dan zouden ze net zo lief voor een ander werken, waar ze meer invloed hebben. Tsja, of je moet gewoon een luie flikker zijn die het allemaal wel best vind. Die zijn er natuurlijk ook. Misschien dat er een soort van 'bijdrage-incentive' kan komen vanuit de FOG, FOCA of zelfs de FIA. Deze laatste zou iets soortgelijks kunnen doen voor andere klasses, zoals het WRC.
To keep up with me, you got to me sharp.
To be me, you got to be joking!!
Is al net zo'n huilie als alonso.... foto
- bewegende aerodynamica onderdelen mag
- V8, V10, V12, V16 turbo's etc mag
- abs, tc etc mag
- geen minimum gewicht
enz.
en vervang dat door 1 regel:
100L benzine/diesel per race
Schaf heel die Q maar af als het zo moet.
Pak de stand van het WK, en laat de rijders in omgekeerde volgorde starten.
Dus Kimi op P22, Hamilton 21, Alonso 20 etc etc..
Wat je dan namelijk ook krijg is dat de teams auto's speciaal gaan ontwikkelen om te kunnen inhalen. Misschien wat stevigere auto's omdat ze heus wel een duwtje gaan krijgen, andere aerodynamica, andere strategieen etc etc.
En natuurlijk meer inhaalacties, een ander type coureur wat naar boven komt drijven.
Ik weet bijvoorbeeld nog dat enen Coulthard ooit 30 rondjes op Monaco achter ene Bernoldi of zo zat. Een McLaren die niet voorbij kwam aan een Arrows(?).
Ik vind het een prima plan. Jammer dat als ik iets een prima plan vind, het 99,99% van de keren niet in gebruik word genomen en ze het tegenovergestelde gaan doen.
Laat alle even startplaatsen met de klok mee, en alle oneven startplaatsen tegen de klok in starten. fotofoto
Op dinsdag 5 januari 2010 20:40 schreef nokwanda het volgende:
En natuuuuuurlijk was jij dat weer. Smeerpijp dat je der bent :P _O-
Bullie is thuis X-Rated Epic fail
fotofotofotofotofotofotofotofoto
de oplossing: breng de auto's regelmatig samen (zoals sommige classes al doen) alleen komt dat zo nep over (vind ik dan)
ik zeg (en ze zijn al goed bezig): haal alle electronica eruit, en zorg ervoor dat de aerodynamica de andere wagens niet stoort zodat ze makkelijker naast elkaar kunnen rijden
ook het moeten gebruiken van 2 soorten banden en het vastliggen van de tankinhoud na de qualy moet eruit, als je meer vrijheid geeft aan de teams met de pitstops, krijg je geregeld leuke resultaten doordat er een paar op een 1-stop hebben gereden
[ Bericht gewijzigd door catfish op woensdag 5 maart 2008 @ 08:20 ]
Vreemde was dat ze dat 10 jaar geleden ook riepen, alleen toen nog zonder Youtube ondersteuning.
Feit blijft dat de F1 al jaren niet meer zo spannend is geweest, Ferrari/McLaren waren gewoon gelijk vorig jaar. 3 man kans op het WK in de laatste race is sinds de jaren 80 niet meer voorgekomen, en nog gaan klagen dat het niet spannend genoeg is? Ga dan snel een andere sport kijken, want dit is gewoon F1.
Overigens, wil je mooie inhaalacties? Spuit dan 's nachts de baan schoon. Geen schone en vieze lijn, dus veel makkelijker om in te halen omdat je niet 'gestraft' wordt als je van je lijn afwijkt. Let maar eens op, als het 's nachts regent na de kwalificatie heb je een dag later een race vol met actie. Kost nog nauwelijks geld ook, gewoon een schoonmaak auto van de gemeentelijke reinigingsdienst een paar rondjes over het circuit laten rijden. Dat moet de F1 organisatie wel kunnen betalen lijkt mij...
Maar als je er ruim 25 jaar geleden van maakt, dan denk ik er toch anders over. Met de wing cars van toen (wagens die door een vacuum onder de auto aan de grond gezogen werden) had je niet zoveel last van je voorganger en kon je zonder grip te verliezen makkelijk in de slipstream rijden en inhalen.
Helaas waren de wing cars een kort leven (1978-1982) beschoren, doordat men toen snel vond dat de bochtensnelheid te hoog werd. Vandaar dat men in 1983 besloot dat er een vlakke bodem onder moest, met als gevolg dat het grond-effect een stuk minder was.
\[b\]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."\[/b\] - Joe Saward
Gevolgd door een dom idee.
Briatore moet niet zo blaten, F1 is altijd enigsinds voorspelbaar geweest. Probleem is de sport is te veilig en te makkelijk om de auto op de weg te houden.
Als er weer mensen dood gaan en vaker spontaan crashen wordt het allemaal weer een stuk spannender.
Idee van Briatore is helemaal zo slecht niet, alleen moet je niet de langzaamste uit de kwali vooraan laten starten, maar diegene die onderaan staat in het kampioenschap. Heb je alleen geen kwali meer nodig...
Toch ben ik wel een beetje met hem eens. Twee races per weekend is leuk idee.
De snelste achteraan is onzin.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken