De regels van 2005 in vogelvlucht

Om iedereen goed voor te bereiden voor het nieuwe seizoen, maken we nog even een overzicht van de precieze regels en reglementen.

Kwalificatie
* Één sessie op zaterdagmiddag en één op zondagochtend.

* De zaterdagsessie is van 13.00 tot 14.00 en is, net als in 2004, een 'single lap' kwalificatie. De startvolgorde is het omgekeerde van de uitslag van de vorige race.

* Op de zondag, van 10.00 tot 11.00, wordt hetzelfde format gebruikt, alleen wordt de uitslag van de eerste kwalificatie omgedraaid om als startvolgorde van de sessie te fungeren.

* Op zaterdag zijn er geen benzinerestricties. Ná de sessie gaan de auto's echter naar het parc fermé en voor de zondagsessie mogen ze nog even bijtanken. Na het neerzetten van de tijd mag men echter niet meer bijtanken vóór de start van de race.

* De tijden van beide sessies worden bij elkaar opgeteld en de snelste cumulatieve tijd betekent de pole position.

Banden
* De coureurs hebben de beschikking over één bandenset die én voor beide kwalificatiesessies én voor de gehele race gebruikt dient te worden. Alleen bij een klapband of beschadiging mag er gewisseld worden.

* Op vrijdag mogen de coureurs twee verschillende droogweer compounds testen. Vóór de zaterdagtrainingen moeten ze één van de twee kiezen voor de rest van het weekend. Ze krijgen drie sets van hetzelfde compound toegewezen: voor de trainingen, kwalificatie + race en uiteraard een setje als reserve.

* Er zal gebruik gemaakt worden van hardere compounds dan in 2004, dus coureurs zullen de banden tijdens de race moeten sparen. Resultaat zal zijn: langzamere rondetijden en aangepaste racestrategiën.

* De regen en/of monsoenbanden mogen alleen worden gebruikt als de wedstrijdleiding de baan officieel nat heeft verklaard.

Motoren
* De motoren moeten voortaan twee raceweekends meegaan, in plaats van één in 2004. Dit komt neer op ongeveer 1500 kilometer.

* Bij het wisselen van een motor vóór de kwalificatiesessie, gaat de coureur tien plaatsen terug op de grid. Een wissel tussen het begin van de kwalificatie en de race betekent automatisch een enkeltje naar de achterkant van de grid. In beide gevallen moet de coureur de rest van het weekend én het weekend erna met diezelfde motor rijden.

* Als een coureur niet aan de finish komt, mag de volgende race, zonder straf, met een nieuwe motor worden gestart.

* De benodigde betere betrouwbaarheid zal neerkomen op lagere toerentallen en minder paardenkrachten. Resultaat is uiteraard minder performance.

Aërodynamica
* De regels rond de aërodynamica zijn flink overhoop gehaald om de neerwaartse druk te verlagen en daardoor automatisch de performance te verminderen. Voornaamste aanpassingen zijn de hogere neus en voorvleugel, veranderd profiel voor de diffuser en het licht naar voren halen van de achtervleugel.

* De eerste schattingen waren een downforce-vermindering van 25%, maar verwacht wordt dat de ontwerpers daar een groot deel van terug weten te winnen. Zeker als ze deze gedurende het seizoen verder doorontwikkelen. Langzamere rondetijden en auto's die minder makkelijk zijn te besturen zullen het resultaat zijn.