'Speciaal kenteken voor ouderen'
Volgens de directeur van het SCP zal de verkeersdruk door de vergrijzing alleen maar toenemen. Mensen stoppen na hun werk niet met autorijden. Schnabel: "In het verleden reden relatief weinig ouderen auto, maar mensen die nu 65 worden, zijn gewend aan de auto en zullen die blijven gebruiken." Tevens zijn auto's steeds gemakkelijker te bedienen door de komst van onder meer rem- en stuurbekrachtiging en navigatiesystemen. "Iets anders wat je nu ziet, is dat auto's weer hoger worden, zodat het voor ouderen makkelijker wordt in en uit te stappen." Ouderen blijven dus rijden en zijn ook na hun pensionering geneigd vroeg de weg op te gaan, wat zorgt voor extra drukte.
Volgens de Unie KBO, de grootste ouderenorganisatie van Nederland, zal een grijs kenteken voor ouderen het fileprobleem niet oplossen in Nederland. Volgens de organisatie zouden maar enkele ouderen kiezen voor het belastingvoordeel. De Unie KBO voelt dan ook meer voor gratis openbaar vervoer voor ouderen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft nog niet gereageerd op de uitlatingen van Schnabel, omdat minister Peijs op vakantie is.