Nieuws
'Speciaal kenteken voor ouderen'
Volgens de directeur van het SCP zal de verkeersdruk door de vergrijzing alleen maar toenemen. Mensen stoppen na hun werk niet met autorijden. Schnabel: "In het verleden reden relatief weinig ouderen auto, maar mensen die nu 65 worden, zijn gewend aan de auto en zullen die blijven gebruiken." Tevens zijn auto's steeds gemakkelijker te bedienen door de komst van onder meer rem- en stuurbekrachtiging en navigatiesystemen. "Iets anders wat je nu ziet, is dat auto's weer hoger worden, zodat het voor ouderen makkelijker wordt in en uit te stappen." Ouderen blijven dus rijden en zijn ook na hun pensionering geneigd vroeg de weg op te gaan, wat zorgt voor extra drukte.
Volgens de Unie KBO, de grootste ouderenorganisatie van Nederland, zal een grijs kenteken voor ouderen het fileprobleem niet oplossen in Nederland. Volgens de organisatie zouden maar enkele ouderen kiezen voor het belastingvoordeel. De Unie KBO voelt dan ook meer voor gratis openbaar vervoer voor ouderen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft nog niet gereageerd op de uitlatingen van Schnabel, omdat minister Peijs op vakantie is.
Doeltreffend toch? :')
Je kunt dan precies zien bij welke auto's je extra voorzichtig moet zijn foto
Liefst een felle kleur, want dan weet je op grote afstand al dat er iemand voor je relaxed 70 km/uur rijdt.... hoef je niet ineens meer in de ankers foto
Weet je in ieder geval zeker of je terecht bevooroordeelt bent foto
als iets irri is zijn dat van die oudjes die 70 rijden maar je 120 mag ofzo. nooit aanslutien tijdens file of bij stoplicht etc etc
Ennuh ... "door de komst van rembekrachtiging"? fotofoto
En wie gaat dat betalen? Wat als een oudere voor 10 uur ergens moet zijn? Moet hij dan een ontheffing aanvragen? Wie houdt dat bij? Wie controleert dat? Kortom: een ondoordacht plan van een overbodige organisatie.
Daarnaast een algeheel inhaal verbod voor vragwagens, busjes en bestelautos en SUV's , zodat die op één baan blijven. Dan heeft het overige verkeer meer kans op doorstroming.
Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
foto
Eens! Bovendien vind ik het een beetje rare gedachte om een bevolkingsgroep nogal herkenbaar te maken aan 1 bepaald teken (kenteken in dit geval)
Zoiezo is de hele wegenbelasting onzin als je al ziet wat op de benzine gegooid wordt aan accijnzen en zo foto
Gooi de prijs van benzine 1/10e cent omhoog en schaf die stomme wegenbelasting af.
Hey electriceye, heb jij toevallig net als ik een IQ van 200?
Roze kenteken voor homo's
Blond kenteken voor domme dozen
Iemand nog meer ideeen?
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
Inderdaad de verkeersdruk zal toenemen door vergrijzing. Ik heb Den Haag daar nog nooit over gehoord. En daar zal wel over nagedacht moeten worden. Gereduceerde houderschaps belasting is natuurlijk niet haalbaar, al was het alleen maar omdat deze belasting, net als de BPM, afgeschaft gaat worden: het rijden zelf wordt juist zwaarder belast. Daarnaast is er natuurlijk een handhavings probleem. Als alle ouderen de auto uitgelokt worden, lost dat dan het file probleem op? Het aantal 65 minners neemt af terwijl het aantal 65 plussers toeneemt. Dus als vanaf nu alleen 65 minners mogen rijden, dan zal het aantal automobilisten vanzelf af gaan nemen met de afname van 65 minners, en dus het file probleem ook minder worden. Leuke redenatie.
Is gratis OV de oplossing? Lijkt me niet: flinke loopafstanden - en dat is pittig voor rollator-coureurs. Verder sta je in de kou te wachten: niet gezond voor de oudjes. Mijn oma krijg je echt de trein niet meer in (ze is ver in de 90).
Ik ben meer voor het Franse systeem: tolwegen waarbij je een schaalbaar tarief in zou kunnen stellen: tijdens spits duurder dan buiten de spits. Die tolwegen hebben dan zo min mogelijk afslagen. En daarnaast een goed netwerk aan secundaire wegen.
Maar of het echt helpt, want ik heb al bejaarden gezien die 50 gaan rijden op de snelweg met slecht zicht...
Op één of andere manier heb ik het idee dat je nog geen rijbewijs hebt, maar ik zal er hopelijk naast zitten...
gewoonlijk zijn het de beginners die zich mateloos storen aan het RUSTIGE rijgedrag van de ouderen. Te langzaam mag niet, maar ik zie dagelijks meer onnozele JONGE rijders die menen ruig te zijn, dan rustig rijdende ouderen.
foto
De verkeersdruk neemt toe als er jongeren 18 worden, hun rijbewijs halen en vervolgens hun eerste autootje kopen.
Kijk; als je in Duitsland of Frankrijk 30 of 40 km verderop moet zijn, dan ga je echt niet over de snelweg, want dan ben je langer onderweg naar de afrit dan dat je op de snelweg zit. Hier in Nederland pakken we al gauw de snelweg voor een afstand van 10km of nog minder; simpelweg omdat dat vaak de kortste route is.
Het secundaire netwerk (provinciale wegen) upgraden zodat die voor korte afstanden aantrekkelijker worden dan de snelweg is volgens mij vrijwel ondoenlijk. Dan moet je superveel extra stukken weg aan gaan leggen om een snelle, korte verbinding te realiseren, en dan nog zal de snelweg in veel gevallen aantrekkelijker worden gevonden.
Bureaucratisch kutplan, dat gigantisch veel werk op gaat leveren tegen bijna geen voordeel.
moeten ze er ook ff aanvast knopen dat ze voor 16.00 uur weer van de weg afmoeten, dan hebben we ook een rustige avondspits!!
fotofoto
Controle zou vrij eenvoudig in de snelheidscontrole's geintegreerd kunnen worden. Bij een duidelijk herkenbaar kenteken dan.
Je kan een zeer groot deel van die 65-plussers van de weg halen, want ze horen daar niet thuis.
Terwijl 18-22-jarigen beginnen te werken en dus wél degelijk op de weg horen.
Ok, de verkeersdrukte neemt dan toe, maar is procentueel ook wel meer gerechtvaardigd dan waneer je al die 65-plussers op de weg hebt.
Dus het probleem lost zichzelf op. Zo niet, dan niet alleen de 65-plussers gaan stigmatiseren. Kijk ook eens naar tweeverdieners en andere gezinnen waar tegenwoordig, in tegenstelling tot vroegâh, minstens 2 auto's voor de deur staan. Een bejaard echtpaar is al blij als ze 1 autootje kunnen betalen.
Ik rij elke dag van Rotterdam naar Amsterdam en zie dagelijks dus die Kut SUV en busjes , constant van baan verwisselen om dat men haast heeft. en maar bumperkleven , doorduwen etc. optiefen met die kutdingen naar de rechterbaan, dan kunnen wij ten minsten gewoon doorkachelen.
Files ontstaan niet door dat er een traag iemand tussen zit , ze ontstaan door verkeerd rijgedraag waardoor anderen vol in de ankers moeten en je dus een ketting reactie krijgt. Meestal op de linkerbaan waardoor mensen die haast hebben snel uitwijken naar rechts , zodat ook daar de achterop komende auto vol de remmen in moet. .
Dus iedereen die nog steeds er vanuit gaat dat het aan een trager voertuig ligt , zou eens beter na moeten denken. En eens opletten in het verkeer.
Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken