Nieuws
[update] Treinbotsing op Amsterdam Centraal

Na het ongeluk is de spanning van de bovenleiding gehaald en is het Centraal Station inclusief omgeving geheel ontruimd. Het treinverkeer van en naar Amsterdam Centraal is stilgelegd.
De treinen kwamen ter hoogte van het voormalige postexpeditiecentrum met elkaar in botsing. In de oude TPG-toren zit nu tijdelijk het Stedelijk Museum.
Update 19:20 uur
Zojuist werd bekend dat het eerste treinstel achter de locomotief van de intercity door de kracht van de botsing over de locomotief zelf heen geduwd is.
Update 20:03 uur
Volgens het NOS Journaal "valt het nog mee". Er zijn veel mensen met lichte verwondingen zoals een tand door de lip en lichte bloedingen. Twee andere mensen zijn ernstig gewond. Er zit nog een vrouw bekneld in het treinstel.


Update 20:29 uur
Een woordvoerder van de spoorwegpolitie sluit niet uit dat er in het voorste, in elkaar geperste, treinstel nog slachtoffers zitten.
Update 20:55 uur
Brandweerlieden hebben de ramen van de eerste wagon ingeslagen om de gewonden uit het verwrongen treinstel te halen. De ravage is groot.
Update 21.45 uur
Twee beknelde passagiers zijn inmiddels door de brandweer bevrijd. Over de oorzaak van het ongeluk bestaat nog geen duidelijkheid, mogelijk zijn de twee treinen door een wisselstoring op hetzelfde spoor terecht gekomen.
Update 22:49 uur
De brandweer spreekt inmiddels van zeven zwaargewonden. Hoe ernstig ze eraan toe zijn is volgens een woordvoerster nog niet bekend.
Update 09:11 uur
Inmiddels zijn alle gewonden uit het treinwrak gehaald. Eén van de twee beknelde personen kon pas na vijf uur bevrijd worden. Aanvankelijk bestond de vrees dat zich nog slachtoffers in het voorste deel van het verwrongen treinstel bevonden, maar deze angst bleek onterecht.
Door het ongeluk is er ook vandaag nog geen treinverkeer mogelijk aan de oostkant van station Amsterdam CS. Mogelijk rijden er later op de dag wel treinen naar Schiphol, Haarlem en Zaandam.
Hoe beide treinen op hetzelfde spoor terechtkwamen is nog steeds niet duidelijk. Mr. Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Raad voor Transportverkeer, stelt dat waarschijnlijk een wissel verkeerd stond of een rood sein gepasseerd is. Als een trein langzamer dan veertig kilometer per uur rijdt is dit mogelijk, omdat dan het blokkeringssysteem niet werkt. De divisie Rail van de Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft een onderzoek ingesteld naar de toedracht van het ongeval.
Reizigersvereniging Rover heeft laten weten bezorgd te zijn over de veiligheid op het spoor en heeft aangegeven dat ze al eerder gewaarschuwd heeft voor het toenemend aantal incidenten met rode seinen.
Update 19:35 uur
Het definitieve aantal gewonden ligt op twintig, waarvan er vijf nog in het ziekenhuis liggen.
Sterkte trouwens voor de gewonden en mogelijke slachtoffers en nabestaanden.
Hopelijk komt alles goed
PSN ID: Cheironnl
http://www.ftv.nl/videopl(...)27&pid=agn&quality=2
# www.velpzuid.nl
# Fotoboek
# Forum (velpzuid.nl)
Alle gewonden sterkte toegewenst vanuit Maastricht.
Ik had kaarten gewonnen met een prijsvraag, om naar Adam te gaan. Omdat ik helaas niemand kon vinden om met mij mee te gaan, ben ik niet gegaan. Als ik wel was gegaan, wat dus gepland was tot op 4 uur geleden... dan had ik dus in deze trein gezeten... tering he...
Èn dan nog overstuur zijn door de telefoon foto
vrouwen foto
anyway ik hoop dat de gewonden het goed maken.
als je bedenkt dat de mensen op het punt stonden uit te gaan stappen, lijkt 't me een wonder als er echt geen doden gevallen zijn
nou tis verschrikkelijk natuurlijk,...
ze zullen wel uitvinden wie de fout gemaakt heeft,...
nu net dat ze met verbouwen van cs bezig zijn,......... :'(
wens allen toi toi toi,.....
# www.velpzuid.nl
# Fotoboek
# Forum (velpzuid.nl)
Next race: See you 12 march 2006 Gulf Air Bahrain Grand Prix, Manama
AFC Ajax 4 ever
Zet je wel aan het denken.
Dus een 'geluk' bij een ongeluk juist denk ik.
Ik zag het al gebeuren dat ik daar vast zou staan, dus meteen naar Sloterdijk gefietst. Wegwezen. vandaar rijden de treinen weer wel naar het hoge noorden.
Succes aan de slachtoffers en iedereen die slachtoffers in zijn omgeving kent en aan gestrande reizigers natuurlijk.
maar ik hoop maar dat je gelijk hebt!
En over anderhalve week wel gewoon 50ct extra durfen vragen als je het in je stomme kop haalt om je kaartje bij het loket te halen...
Wat een schandalig slecht bedrijf is het toch...
Nog ff en we hebben hier engelse toestanden...
Lullo scrotum ejaculatio est.
Hattrick: Ladderzatsquad (208243)
Wat mij meer onder categorie 'kolere...' valt is het feit dat de kreukelzones van die dubbeldekker en de loc hun werk prima gedaan hebben, maar dat de eerste meters van die eerste wagon bijna dubbelgevouwen zijn... Als die wagon 'netjes' achter de loc was gebleven waar 'ie hoort zou 'ie vast niet zo verfrommeld zijn maar hooguit een stukje korter zijn. Die getrokken treinstellen zijn dus bepaald niet crash-bestendig gekoppeld, of er heeft iets niet goed vast gezeten. Maandag toch eens kijken hoe zo'n ketting-koppeling nou eigenlijk beveiligd is tegen losraken, de intercity rotterdam-denhaagcs is precies hetzelfde type.
NS: prutsers foto
Verder zijn het dan inderdaadt wel kutkoppelingen tussen die wagons als het zo makkelijk loslaat (als er niet iets mis was natuurlijk he). De loco had de klap volledig op moeten vangen zonder dat het stel erachter los zou komen.
Gebeurt er een ernstig ongeluk met zwaargewonden en misschien wel doden, zit martijntje te zeiken over z'n treintje dat niet op tijd was. Ongelooflijk.
Meelijwekkend egotrippertje foto
Die koppelingen doen hun werk zeker goed, hij is al uit Heerlen gekomen, Wat nu met dat rijtuig is gebeurt, gebeurde onder extreme omstandigheden, waar de koppeling niet op berekend is.
Twee treinen komen elkaar af, snelremmend vanaf gem 40 km/h; 2 stukken metaal van, nou ja zeg 200-400 ton (leeg), gelukkig is dit op een soort van "vakantiedag" gebeurt, relatief weinig reizigers.
Maar goed kan menselijk falen zijn of een technisch falen, één ding is zeker van Vollenhoven zal dit top op de milimeter onderzoeken, én terecht.
Gewoon maar een tijd afwachten totdat hij met z'n conclusie zal komen...
... foto
is echt erg dit...
(van ns.nl)
Aan de oostzijde van het Centraal station in Amsterdam is vrijdagavond om 18.30 een Intercity vanuit Utrecht naar Haarlem op een leeg treinstel gereden. Het betreft de Intercity die onderweg was van Utrecht naar Haarlem. Daarbij zijn twintig gewonden gevallen waarvan drie ernstig. Medewerkers en direcie van NS leven mee met de slachtoffers en hun familie.
Het treinverkeer van en naarAmsterdam is sinds vrijdagavond stilgelegd. De prognose is dat het treinverkeer rond Amsterdam zaterdagochtend weer gedeeltelijk kan worden hervat. Reizigers die vanuit de oostelijke richting komen, kunnen dan reizen tot aan Amsterdam Amstel. Reizigers die vanuit het westen komen, kunnen reizen tot aan Amsterdam Sloterdijk. Vanuit deze stations heeft u aansluiting op bus, tram of metro.
Hoe heeft dit kunnen gebeuren ?
En om de slachtoffers maar te treuren.
Plaats plek of tijd
Het maakt geen 1'ne ruk uit!
Posten als een game!!
Waar gaat het met de wereld heen ?
De manier waarop mensen hierop communiceren
is soms om te sjaneren
Mede leven, gevoel of passie
iedereen trek nu even aan zijn eigen jassie
snif :'(
Anywayz heb nog wel 2 uur vastgestaan op A'dam, geen elke trein die rijd tot morgenochtend foto ben uiteindelijk door m'n moeder opgehaalt
Wel kut als je in die trein zat, volgens mij schrik je je de tyfus fotofoto
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
Wat ook meespeelt denk ik is het feit dat zo'n intercityrijtuig een relatief slappe constructie heeft (niet alleen omdat die al 20 jaar oud is en er dus altijd een mate van metaalvezwakking optreed, maar ook omdat het één lang en hol geheel is) vergeleken met een massieve locomotief en dubbeldekker
Dat neemt niet weg dat ik me erg verbaasd heb over de schade na een ongeval met lage snelheid. Ik ben erg blij dat het geen drukke spits was, dan waren er zeker meerdere doden gevallen.
hoe zou jij het chloorvervoer liever hebben? het moet toch plaats vinden! over de weg? waar je veel vaker iets hoort van lekkende tankwagens? nou nee bedankt!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
Aan de oostzijde van het Centraal station in Amsterdam is vrijdagavond om 18.30 een Intercity vanuit Utrecht naar Haarlem op een leeg treinstel gereden. Het betreft de Intercity die onderweg was van Utrecht naar Haarlem. Daarbij zijn twintig gewonden gevallen waarvan drie ernstig. Medewerkers en direcie van NS leven mee met de slachtoffers en hun familie.
Zijn de directieleden van de NS geen medewerkers?
Hup, ontslaan die hap!
Werken moeten ze!
Toen werd iedereen het station uitgejaagd door de politie, wat aardiger mocht ook wel.
Toen heb ik de metro maar richting Duivendrecht gepakt en heb daar een trein genomen, had foto's willen maken alleen het was te ver weg.
Dat dit de schade was heeft met de lage snelheid te maken, gelukkig was het maar met ong 40 km/h, met een hoge snelheid was de chaos veel groter geweest evenals de schade.
... foto
http://home.deds.nl/~gamekeep/treinramp/
Over veiligheid valt niet te twisten, maar dat dit zooitje idioten gewoon gemakkelijk lopen te lullen over een rood sein is een beetje amateuristisch.
Het is op dit moment nog niet bewezen dat het de schuld is van het negeren van een rood sein.
Verder valt het seinwezen aan prorail(lees ministerie van verkeer en waterstaat)
En ik denk bij het opnemen van de getuigen (de machinsten en die gasten van de verkeersleiding) dat ze het het probleem afschuiven aan ARI(Automatische Rijweg Instelling)
Kort gezegd ,computer foutje wat op windows werkt of zoiets.
Maar wat mij mateloos irriteerd is dat de vereniging ROVER erg kortzichtig is en gewoon lukraak zegt "negeren van een rood sein" wat een idioten zijn dat.
Ze moeten gewoon w88 op het rapport en dan conclusies trekken.
Stelletje geitewollensokken brigade is dat zeg.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken