Nieuws
Ministerie verzweeg hogere kosten Betuwelijn
Dat de lijn duurder ging worden was vrijwel meteen na het besluit om de lijn aan te leggen door het eerste Paarse kabinet, al bekend. NS Rail Infrabeheer (NS RIB), verantwoordelijk voor de bouw, berekende in september 1995 dat de Betuwelijn 550 miljoen gulden duurder werd. Aangezien de aanleg maar nipt een meerderheid in de Kamer haalde, heeft het ministerie de tegevaller op de begroting verzwegen. Mede doordat Verkeer en Waterstaat niet wilde geloven dat de tegenvaller zo groot was.
Na herberekening door door de Bouwdienst en accountant Lloyd's bleek dat de tegenvaller tussen 1995 en 1997 al opliep tot 1,2 miljard gulden (ruim 500 miljoen euro).
Minister Annemarie Jorritsma informeerde de Tweede Kamer niet over de voorspelde tegenvallers. Pas in januari 1997 vertelde de minister dat de NS de kosten hoger inschatte dan het bedrag van 8,2 miljard gulden waarmee de Kamer had ingestemd. Toen zei ze ook dat de misrekening binnen de onzekerheidsmarga van 20 procent viel.
In maart 1997 kwam de pijnlijke mededeling voor de Tweede Kamer dan toch: de Betuwelijn wordt 700 miljoen gulden duurder dan verwacht. Het ministerie van Verkeer erkent nu dat de Tweede Kamer niet goed is geïnformeerd over de tegenvallers.
In 2001 berekende de rekenkamer ook al dat de aanleg van de Betuwelijn een financieel fiasco was.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
Hoeveel kost ie eigenlijk nu, ergens moet toch al dat belastinggeld blijven foto
Bij de VVD stond het begrip verantwoordelijkheid toch zo hoog in het vaandel?
Of geldt dat alleen voor anderen?
....................................................
DUUUUUUUUUUUUUUHHHHHHHHHHHHHHHHH
Het kabinet list en bedrog, een kwartje die je terug krijgt, een Betuwelijn voor weinig, mensen met klachten waren niet getalenteerd aan de Bijlmer ramp, wachtlijsten die langer worden ondanks tientallen miljarden extra.
Och, wat een zegening 8 jaren Paars, vooral Wim Kok die de bezielende leiding erover had.
http://www.agriholland.nl/nieuws/artikel.html?id=42492
De vele miljarden die in dit zinloze project zijn gestort, hadden vele mensenlevens kunnen redden.
Voornamelijk de bouwers hadden er belang bij..... konden ze de Nederlandse bevolking weer voor een paar miljard tillen.
En politici waren apetrots dat ze zoŽn megaproject gelanceerd hadden en wellicht omdat ze hele goede vriendjes werden met de bouwwereld.
Jorritsma heeft overigens zelf ook een bouwbedrijf die vrolijk meedoet; "Jorritsma Bouw"
Het klimaat veranderd in een heel rap tempo zodat er zomers geen boten kunnen varen omdat er te weinig water staat, in de winter gaat er teveel water komen.
Hoe denk jij dat in de toekomst de goederen vanuit de havens in rotterdam naar duitsland gaan?
Juist niet via de weg, daar staat immers conntinu een file. Nee day gaat straks via de betuwelijn.
Yep daar had je nog niet aan gedacht he. Ergens in den haah zitten ook nog mensen die wel na kunnen denken. En dat is niet zalm en zeker geen balkenende, nee die poppenkast doet feitelijk niets. En toch lopen er slimmerikken rond.
De projectleider ?
Die wethouder is nu burgemeester van Leeuwaarden.
En heeft nog meer op zijn naam staan een miljoenen verslinderde container terminal die al 4 jaar leeg staat.
Ow wat was die blij dat hij hier weg was en nu nieuwe ronde nieuwe kansen in Leeuwaarden heeft gekregen omdaar ff de kas leeg te maken
fotofotofotofotofotofotofotofotofotofotofotofotofotofotofotofoto :'( :'(
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken