NS schrapt treinen in de winterweekeinde

mweert, Kayuk, Cobus en CRX_master hadden ons via de newssubmit het volgende te melden:

De NS komt voor de derde keer dit jaar met een nieuwe dienstregeling. De zomerdienstregeling van de NS gaat op 3 september over in een nieuwe dienstregeling die tot eind 2002 loopt.

In deze nieuwe dienstregeling gaat de inzet van treinen in het weekeinde op de schop. Op zaterdag en zondag, en op feestdagen, worden per dag 350 treinritten geschrapt. Dit heeft de NS dinsdag bekendgemaakt.

Trajecten
Het spoorbedrijf kan nu nog niet zeggen welke trajecten de dupe zullen zijn van de maatregel, die nodig is om het tekort aan materieel en personeel op te vangen. De NS heeft lering getrokken uit de abrupte invoering van de zomerdienstregeling. "Wij gaan eerst met de betrokken partijen, zoals de gemeenten en de provincies overleggen", aldus een woordvoerder.

Volgens hem is het niet zo dat in de nieuwe dienstregeling dezelfde ritten vervallen als in de zomerdienstregeling, die van 16 juli tot en met 2 september loopt. "Dat hoeven niet dezelfde trajecten te zijn. Het reisgedrag is na de zomer in de weekeinden heel anders. Zo komt vanaf september het studentenverkeer weer op gang en zijn er juist minder uitstapjes", aldus de woordvoerder. Volgens de NS is de invoering van de zomerdienstregeling "een redelijk toepasbare maatregel gebleken".

"Treinreizgers worden minder vaak geconfronteerd met onverwachte uitval van treinen", aldus de NS. Toch kan de NS ook nu niet garanderen dat de nieuwste dienstregeling volledig volgens het spoorboekje zal worden uitgevoerd. "Nadere aanpassingen zijn niet uit te sluiten. Deze zullen uiterlijk een maand van te voren bekendgemaakt worden."

Geen prijsverhoging
De NS ziet op 1 januari komend jaar eenmalig af van een verhoging van de prijs van de treinkaartjes. Dit "wegens de huidige kwaliteit van de dienstverlening", aldus de NS dinsdag.

Normaliter verhoogt de NS de prijs van de treinkaartjes elk jaar, met het percentage van de inflatie. "De kwaliteit is al geruime tijd minder dan hetgeen de treinreizigers mogen verwachten", aldus de Spoorwegen.

Volgens de NS kost de maatregel het bedrijf structureel 100 miljoen gulden op jaarbasis. De beslissing om de tarieven per 1 januari 2002 niet te verhogen is volgens de NS mede ingegeven door het advies van consumentenorganisaties.