Commerciële noodverordening

In Portugal zijn, vanwege de sponsoring van het EK door een bepaald biermerk waarvan we de naam niet zullen noemen omdat het Carlsberg is, vele vlaggen, toeters en ander supportersmateriaal in beslag genomen omdat daarop reclame stond voor merken anders dan Carlsberg. Een noodverordening maakt dit mogelijk, en dat is natuurlijk allemaal dikke prima enzo, maar ik vraag me wel af wat de volgende stap zal zijn.

Ik moet er bijvoorbeeld niet aan denken dat de rallysport gesponsord gaat worden door Skoda, want dan krijgt het Clio team toch een enorm probleem. En als Marlboro de F1 zou sponsoren mogen de rokers in het publiek hun pakjes Camel inleveren bij binnenkomst.
Trekken we het nog verder door mag je straks bij de Albert Heijn de winkel niet meer in met een tas van C1000, mag je met een aktiesport tas de winkel niet meer in bij de Footlocker en mag je in kroegen waar Grolsch wordt geschonken heen Heineken T-shirt meer aan.

Een enge situatie als je het mij vraagt. Als de commercie naar eigen inzicht noodverordeningen af kan dwingen slaat in mijn ogen de regering compleet door, nog even afgezien van het feit dat in dit geval Carlsberg het enorm hoog in de bol heeft gekregen.
Natuurlijk, ze betalen vast luttele miljoenen om het evenement te sponsoren, maar een sponsordeal zou natuurlijk nooit van z’n leven van invloed mogen zijn op de persoonlijke beleving van zo’n evenement. De dupe is de supporter. Heineken zal het z’n reet roesten dat hun toeters niet in de stadions komen, daar was dat toetertje duur genoeg voor, maar de supporter die straks met lege handen in het stadion zit denkt daar waarschijnlijk wel anders over.
Als voetbalsupporter wil je je ploeg steunen en een sfeer creëren in het stadion, en met dit soort maatregelen wordt je dat knap lastig gemaakt.

En begrijp me niet verkeerd; Carlsberg is een prima pilsje hoor, maar na deze aktie van ze kunnen ze de biertjes die IK van ze drink voortaan op hun bierbuikjes schrijven. Wie denken ze wel niet dat ze zijn met dit soor debiele zaken. Nog even en een door Philips gesponsord programma kan alleen op Philips televisies bekeken worden.

Misschien is het verstandig om nu, voordat de commercie deze nieuwe mogelijkheid verder uitbuit, als consument een duidelijk statement te maken en Carlsberg gewoon lekker in de schappen te laten liggen. Er zijn tenslotte voldoende andere biersoorten die prima smaken, en ik weet dat ík het enorm grappig zou vinden als er in heel Nederland geen Carlsbergje meer verkocht zou worden vanwege deze hoogmoedswaanzin. Carlsberg die Buckler achterna gaat, ahh, wat een heerlijkheid. Als ik niet zeker wist dat er maar weinig mensen aan mijn geweldige plan mee zouden doen zou ik hier een bijna-zaad-in-de-broek ervaring hebben.