Sjeik stuurt Lamborghini naar Londen voor beurtje
Een sjeik uit het oliestaatje Qatar heeft zich de woede op de hals gehaald van een groepje milieu-activisten. De rijke stinkerd heeft namelijk de olie van zijn Lamborghini laten verversen. Niet gewoon bij een lokale garage, maar bij een garage in Londen. De peperdure sportauto is hiervoor speciaal met het vliegtuig naar Engeland gevlogen.
Samen met de terugreis had de Lambo een vliegreisje gemaakt van zo'n 20.000 kilometer. Absurd, zo vinden de milieu-activisten. "Het is al erg genoeg dat hij met een Lamborghini rijdt, maar die dan ook nog duizenden kilometers laten vliegen voor een onderhoud, dat drijft klimaatbeschadigend gedrag tot nieuwe hoogten", vindt Tony Bosworth van Friends of the Earth.
Het weekendje Londen voor de Lamborghini Murcielago kostte de sjeik een flinke duit. Dertigduizend euro's om precies te zijn. Vrijdag kwam de supercar met een vliegtuig van Qatar Airways aan op een Londense luchthaven, en maandag werd hij weer retour gestuurd.
Zijn vrienden van de Lamborghiniclub zijn het roerend met de excentrieke rijkaard eens. "Als hij zijn auto op die manier de beste zorgen wil geven, dan is dat zijn beslissing", laat David Price van de Lamborghini Club Great Britain weten.
Volgens een woordvoerder van Lamborghini Groot-Brittannië is het in de oliestaten een eer als je je sportwagen in Londen laat onderhouden. De sjeik let echter wel op de kleintjes. Zijn Murcielago is namelijk niet in onderhoud geweest bij een Lamborghinidealer.

"Van een oud vrouwtje geweest. Altijd binnen gestaan..."
Hij had gewoon moeten rijden..
Leek me wel duidelijk toch?
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
Maar als ik moet kiezen, dan heb ik toch ietsjes meer sympathie voor diegenen die zich wel zorgen maken over de toekomst van deze planeet.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
zelfs ik wil geen patser auto, al is ie gratis
en naamloos sterven
niets anders dan een zucht
en een vonk is mn ziel
F. die milieuclubs.
'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
als ik dood ben, dan is het nog steeds een aarde
Amsterdammers sterven vroegtijdig door fijnstof
Tussen de negenhonderd en elfhonderd Amsterdammers per jaar sterven vroegtijdig door fijnstof, goeddeels veroorzaakt door luchtvervuiling door het verkeer. Tot die conclusie komt de Amsterdamse GGD na eigen onderzoek.
http://zeeburg.web-log.nl/zeeburg/2006/11/amsterdammers_s.html
http://www.thuiswerknederland.nl/
Aan je post te zien werkt het prima. Je gelooft het ook al allemaal.
ik koop gewoon een nieuwe als de olie moet worden vervangen
Ik begrijp niet dat er zoveel aandacht wordt besteed aan een probleem dat al BIJNA OPGELOST IS ZONDER DAT DE OVERHEID OF WELK MILIEU SUBSIEDIE CLUBJE ER ZICH MEE BEMOEIT HEEFT.
-Catbert: Evil director of HR
-Catbert: Evil director of HR
To keep up with me, you got to me sharp.
To be me, you got to be joking!!
I am looking for an inspiration And I think I found it in your heart
It's the kind of thing you get when you're not looking
It's the kind of thing you had from the start
To keep up with me, you got to me sharp.
To be me, you got to be joking!!
1) Hoe ongezond is Nederlandse lucht?
De luchtvervuiling is een van de grotere gezondheidsproblemen in Nederland.
Volgens het Milieu- en Natuurplanbureau sterven vermoedelijk jaarlijks 18.000 mensen ongeveer tien jaar eerder door de aanwezige concentraties fijnstof in Nederland.
Kinderen in vervuilde gebieden hebben vaker last van de luchtwegen en van allergie?en ontwikkelen sneller zwakke longen.
2) Wat is het aandeel van het verkeer aan de viezigheid?
De uitstoot van fijnstof (PM) en stikstofdioxide (NO2) veroorzaakt de meeste gezondheidsschade door luchtvervuiling. Volgens het ministerie van VROM draagt verkeer binnen Nederland voor de helft bij aan de uitstoot van kleinere deeltjes fijnstof (PM2,5) en voor tweederde aan de uitstoot van stikstofoxiden. De uitlaatgassen van het wegverkeer zijn extra schadelijk vanwege de uitstoot op leefniveau, in tegenstelling tot de viezigheid uit fabrieksschoorstenen. Meer weten? Lees het beknopte informatieblad over de gezondheidsschade door uitlaatgassen van het verkeer (PDF).
http://archief.milieudefe(...)ad-uitlaatgassen.pdf
3) Heeft Nederland de ongezondste lucht van Europa?
Misschien is het in Belgi?og iets ongezonder, maar in dat geval staat Nederland zeker op nummer twee. Satellietbeelden van stikstofdioxide in de lucht en berekeningen van de uitstoot van fijnstof wijzen dat uit.
Satellietbeelden stikstofdioxide
foto
Oktober 2004 verschenen beelden van de milieusatelliet Envisat. Over een periode van 18 maanden mat de satelliet stikstofdioxide (NO2) in de lucht boven de aarde. Uit de beelden bleek dat binnen Europa de meeste NO2 te vinden is boven Nederland, Vlaanderen, de Po-Vlakte en het Ruhr-gebied.
Bron: European Space Agency
Berekeningen fijnstof
foto
Uit een recent gepubliceerd onderzoek in opdracht van de Europese Commissie blijkt dat de uitstoot van kleinere fijnstofdeeltjes op leefniveau in Europa bijna nergens zo hoog is als in Nederland. Juist kleine fijnstofdeeltjes, waarvan dieselvoertuigen de hoofdveroorzaker zijn, zijn gezondheidsschadelijk. De getallen in de legenda slaan op het verlies in levensjaren door de uitstoot. Volgens het onderzoek leeft de gemiddelde Nederlander minstens een jaar korter door de uitstoot van kleinere fijnstofdeeltjes (PM2,5).
Bron: onderzoeksinstituut IIASA
4) Welk verkeer vervuilt het meest?
De Vrije Universiteit Amsterdam en onderzoeksbureau CE berekenden dit in hun onderzoek "De prijs van een reis" van september 2004. Volgens hen bedragen de jaarlijkse maatschappelijke kosten van de luchtvervuiling door verkeer (exclusief zeeschepen en vliegtuigen) ruim vier miljard euro. Personenauto's zijn schoner dan pakweg twintig jaar geleden. Toch is de vervuiling door het grote aantal nog enorm. Het dieselverkeer over het Nederlands wegennet (personenauto's, vrachtauto's en bestelauto's) veroorzaakt de meeste gezondheidsschade. Dieselvoertuigen stoten in het algemeen veel meer viezigheid uit dan voertuigen die op benzine of andere brandstoffen lopen. Opvallend is ook de hoge bijdrage aan de luchtvervuiling door het vrachtverkeer (vrachtauto’s, bestelauto’s en binnenvaartschepen.
foto
Bron: Vrije Universiteit Amsterdam en onderzoeksbureau CE
5) Waar in Nederland is de lucht het meest vuil?
Het smerigst is de lucht in de Randstad en Noord-Brabant. De drie noordelijke provincies en Flevoland zijn het beste af. In de Rijnmond is de luchtvervuiling het hoogst. Langs snelwegen, in steden en rondom de havens en Schiphol is de lucht ongezonder dan elders.
6) Wat zijn de andere milieuproblemen van het wegverkeer?
Nederland is binnen de Europese Unie het land met per vierkante kilometer het meeste (vracht-)autoverkeer. Het aantal dieselkilometers in Nederland groeide de afgelopen tien jaar met 50%. Behalve op luchtvervuiling scoort ons land slecht op lawaai. Honderdduizenden mensen ondervinden ernstige hinder van weglawaai. Asfaltwegen zorgen voor verlies aan groen en landschapsschoon en werken als een magneet op verkeer. Het wegverkeer draagt ook veel bij aan klimaatverandering, ongeveer 16% van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, worden personenauto’s nog niet zuiniger. Een gemiddelde dieselauto rijdt nog steeds 1 op 16, een benzineauto 1 op 13. Het kabinet-Balkenende heeft de Nota Mobiliteit aangenomen die de koers van het verkeersbeleid uitzet tot 2020. Het kabinet wil Nederland nog afhankelijker maken van de personenauto. En het vracht- en vliegverkeer enorm stimuleren. Zie hier voor het rapport "Nota Mobiliteit Oliedom" van Milieudefensie (PDF, 31 pagina’s).
http://www.milieudefensie(...)t_nota_mobliteit.pdf
7) Hoe staat het met de luchtvaart en zeeschepen?
De luchtvaart en de zeescheepvaart zitten vaak niet in berekeningen van milieuschade. Beide sectoren zijn ook nog weinig aan milieuregels gebonden. Toch is de schade enorm.
De luchtvaart draagt voor naar schatting 10% bij aan de klimaatverandering. De vliegvelden, vooral Schiphol, zijn daarnaast een lawaaibron van jewelste. Rondom vliegvelden zijn er op leefniveau hoge concentraties fijnstof en NO2. De meeste viezigheid `verdwijnt’ echter hoog in de lucht met vooral negatieve gevolgen voor de klimaatverandering.
Zeeschepen zijn enorme vervuilers. Rondom de haven van Rotterdam zorgt de scheepsvaart (ook binnenvaart) voor enkele tientallen procenten van de concentraties vieze lucht. Zeeschepen varen meestal op stookolie, de meest vuile oliebrandstof. Zeeschepen tanken jaarlijks meer stookolie in de Rotterdamse haven dan alle personen- en vrachtauto’s in Nederland bij elkaar aan diesel en benzine tanken.
8) Importeert Nederland roet?
Ja, maar het exporteert nog veel meer. Vanuit Nederland waait er maar liefst drie keer zoveel fijn stof naar onze buurlanden, als dat er van buiten de landsgrenzen komt aanwaaien. Dat blijkt uit het rapport "Fijn stof nader bekeken" uit augustus 2005 van de Rijksrekenmeesters van het Milieu- en Natuurplanbureau.
Het rapport ‘Fijn stof nader bekeken’ van het Milieu- en Natuurplanbureau is te downloaden op: www.mnp.nl
http://www.milieudefensie(...)n/schonelucht/feiten
Geeft het dan weg aan een goed doel ofzo, ga er desnoods armen mee helpen maar om geld op een dergelijke manier over de balk te smijten....
Dergelijke verspilling komt helaas veel te vaak voor in plaats van dit soort grappen zouden ze is iets aan de wereldwijde armoede moeten gaan doen...
Feit 1. Het aandeel industriele fijnstof is met 75% gedaald sinds 1970
Feit 2. Fijnstof kun je niet uitbannen omdat het een natuurlijk iets is.
Feit 3. De meeste auto's van tegenwoordig blazen lucht uit de uitlaat die minder fijnstof bevat dan de lucht die erin ging.
feit 4. Er zullen altijd mensen sterven door fijnstof. Zelfs in een wereld zonder industrie
Feit 2. Correct maar je hebt nog 2 andere soorten kleinere fijnstof en deze zijn zeker en vast niet natuurlijk.
Feit 3. Kan ik niet op reageren want dit weet ik niet.
Feit 4. Misschien maar is dat een reden om het aantal niet tot het minimun te brengen?
@ DiRadical
Bijna opgelost laat me niet lachen, PM10 mischien wel (niet eens zo zeker) maar PM2,5 en PM0,1 verre van.
Waar of niet waar.
Ja, natuurlijk haal je met je Lambo de 1 op 17 niet en komen er geen snoezinge konijntjes uit de uitlaat. Maar wat boeit dat?
De gemiddelde Astra diesel is vele malen vervuilender dan een Lamborghini of Ferrari. Niet omdat Astra's minder zuinig zijn, maar simpelweg omdat die veel meer kilometers maken. Een beetje leasebak rijdt al snel 30.000 a 90.000 kilometer per jaar. De meeste hyperauto's komen daar in hun hele bestaan nog niet eens aan.
To keep up with me, you got to me sharp.
To be me, you got to be joking!!
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
blablabla
gsm masten zijn gezond ,van de zon krijg je geen kanker
en teveel alcohol is gewoon goed
ik zal met een grote smile voorbij tuffen uit als ik met me 2 liter 16 klepper jullie voorbij rijd in je Prius accu bak ,oh wacht even de productie van die duracel bak was net zo slecht.
gezeik van de meeste moraalridders ,echter als jullie thuis het woordje kinderarbeid laat vallen ,
donderen pardoes je Tv ,Pc, Gps en Mobieltje gewoon uit elkaar van de uren die kinderhandjes erin hebben gestoken.
,maar wel iemand anders op ze vingers tikken
als die zijn trots elders wil laten verzorgen
kom op zeg
Kijk, DAT is nu pas logisch!
Ik heb het hier over fakkel vlammen van 15 meter hoog die dag en nacht gas staan te verbranden. En het zijn er niet een of twee.
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
Als je een Lamborghini kan rijden dan is dertigduizend euro niets, die verdient waarschijnlijk het vijfvoudige per dag.
Dus: over enkele decennia is het niet de VS, niet Europa, niet Azië maar het Midden-Oosten het machtscentrum van de wereld - niet omdat zij het zo goed doen, maar omdat wij zo gigantisch dom zijn.
Je hebt gelijk dat de olie ooit helemaal op gaat, en eerlijk gezegd vind ik het milieu-argument maar secundair. Ik maak me veel meer zorgen over onze economie en maatschappij. We hebben nog geen techniek die de taak van olie over kan nemen.
Als de olie te snel op gaat hebben we geen tijd om een oplossing te bedenken. Op dit tempo gaan wij dat nog mee maken tijdens ons leven. (mits je gezond leeft, met condoom neukt, en uitkijkt voor je de straat over steekt
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken