'Consument met woekerpolis onwetend en argwanend'
Bezitters van woekerpolissen reageren vaak niet op oproepen van banken en verzekeraars om in gesprek te gaan over aanpassing van hun beleggingsverzekering, terwijl hierop veel te besparen is. Dat komt doordat zij hier vaak niet voor interesseren, geen kennis van de mogelijkheden hebben en argwanend tegenover de verzekeraars staan. Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) spreekt daar in een vrijdag gepubliceerd onderzoek zijn bezorgdheid over uit.
Tussen 1993 en 2012 werden in Nederland ruim zeven miljoen beleggingsverzekeringen verkocht. "Voor veel van de destijds afgesloten beleggingsverzekeringen bestaan nu betere alternatieven", aldus het voorlichtingsinstituut. In veel gevallen gaat het om woekerpolissen, voegde een woordvoerder hier vrijdag aan toe.
Meer dan de helft van de ondervraagden heeft geen idee welk vermogen met de beleggingsverzekering moest worden opgebouwd. Daarbij zegt 36 procent bij het afsluiten niet te hebben geweten dat de eindopbrengst minder zou kunnen worden dan werd aangegeven toen de verzekering werd afgesloten. "Het was gewoon onderdeel van de hypotheek", zeiden veel respondenten.
De meeste ondervraagden in het onderzoek staan bovendien wantrouwend tegenover de verzekeraars bij wie ze de woekerpolissen afsloten. Ze verwachten niet dat een gesprek iets oplevert, of hebben er simpelweg geen tijd voor of zin in. Dat een adviesgesprek over de verzekering gratis is, is bij veel consumenten niet bekend. Banken en verzekeraars zijn verplicht gratis advies te geven aan consumenten die van hun woekerpolis af willen. Normaal gesproken moet voor beleggingsadvies worden betaald.
Hoewel het Nibud zegt de kloof tussen consument en verzekeraar goed te begrijpen, roept het instituut consumenten op 'over het wantrouwen heen te stappen' en het gesprek aan te gaan 'omwille van de portemonnee'. Bijna een kwart van de consumenten die hun beleggingsverzekering wel aanpaste had geen maandelijkse kosten meer na de aanpassing. Bijna een op de vijf verwacht een hogere eindopbrengst. Meer dan de helft kan zijn of haar financiële situatie beter inschatten.
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) publiceerde vrijdag een rapport waarin het kritisch is op de voorlichting van verzekeraars en banken over beleggingsadviezen. Het merendeel moet de dienstverlening verbeteren, stelt de waakhond. Zo moet 'gedegen beleggingsbeleid' voorkomen dat risicovoller wordt belegd dan met de cliënt is afgesproken. Ook moet de transparantie over verwachte risico's en rendementen worden vergroot, vindt de AFM. Naar aanleiding van het rapport voerden een aantal instellingen al verbeteringen door.
Het onderzoek richtte zich op banken en ondernemingen die beleggingsadvies aanbieden aan vermogende beleggers en gaat dus om betaald advies.