Laurus lijdt fors verlies door prijzenoorlog
Supermarktconcern Laurus heeft vorig jaar een fors verlies geleden. Het verlies wordt veroorzaakt door de prijzenoorlog met de andere supermarktconcerns. Dat heeft de eigenaar van ketens als Konmar, Super de Boer en Edah vrijdag gemeld. Naast de winst daalde ook de omzet flink.
In totaal kwam het verlies over 2004 neer op 128 miljoen euro, terwijl er in 2003 nog 9 miljoen euro winst werd geboekt. De omzet daalde met maarliefst 600 miljoen euro tot 3,5 miljard, maar daarbij moet wel aangemerkt worden dat een daling van 200 miljoen euro veroorzaakt werd door de verkoop van de Belgische activiteiten van het concern. De rest van de daling werd veroorzaakt door lagere prijzen en een kleiner marktaandeel.
Analisten hadden het verlies en de omzetdaling al verwacht. De supermarktketens van Laurus raakten namelijk een flink aantal klanten kwijt sinds Albert Heijn in 2003 met de prijzenoorlog begon. Het marktaandeel van Laurus daalde dan ook met 1,9 procent tot 16,4 procent.
Het concern gaat proberen de slechte resultaten te verbeteren door nieuwe supermarktformules in te voeren. Omdat het niet duidelijk is of die nieuwe formules zullen aanslaan en hoe lang de prijzenoorlog nog gaat duren, durft het concern nog geen winstvoorspelling voor volgend jaar te geven.