Een dertigjarige automobilist heeft gistermiddag voor paniek gezorgd op de Franse A71, toen zijn cruise control vast bleef hangen bij een snelheid van tweehonderd kilometer per uur. De man kreeg het door een storing in het computersysteem van zijn auto niet voor elkaar om te remmen of de motor uit te schakelen. De auto, een Renault Vel Satis, heeft in plaats van een contactsleutel een soort van creditcard.
De man heeft met zijn mobiele telefoon de gendarmerie gewaarschuwd, zodat deze maatregelen kon nemen om de veiligheid van andere weggebruikers te garanderen. Een tolversperring werd voor de zekerheid volledig ontruimd. Een klein uur en zo'n honderdvijftig kilometer nadat het probleem ontstond, lukte het de man uiteindelijk om de motor uit te zetten en de auto langzaam tot stilstand te laten komen. Er zijn geen gewonden gevallen.
Help ons; deel dit item als je het leuk vond
Heb je een leuk of interessant bericht gevonden dat je graag op FOK! terug ziet? Tip ons dan via de submit!
Wel apart trouwens... en héél gevaarlijk. Het zou me niet verbazen als Renault een flinke opdonder krijgt hiermee... dit had vele levens kunnen kosten... je zal toch niet kunnen remmen en er staat een file voor je...
Zerg schreef: 1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
Dacht altijd dat het remsysteem vanwege veiligheid direct ging en niet via software of iets dergelijks. Maargoed als je gas blijft hangen valt daar natuurlijk niet tegen op te remmen. Hij zal wel een automaat gehad hebben anders had hij de koppeling natuurlijk kunnen intrappen.
Op maandag 4 oktober 2004 21:50 schreef Lambiekje het volgende: Vind het helemaal niks al die electrische rommel in de auto.
Ik vind zulke snufjes prachtig, maar als er iets fout mee gaat, moet je het handmatig compleet kunnen omzeilen. Beetje foute vergelijking wellicht, maar in een ruimtecapsule hangt ook niet alles af van 1 computertje.
Echt weer zo'n bullsh*t verhaal. Je remmen kunnen veel meer vermogen 'absorberen' dan je motor kan leveren. Probeer het maar.. Vol gas en tegelijk vol op de rem. Echt wel dat je tot stilstand komt. Daarbij heeft elke wagen of hij nu schakel of automaat is, een neutraal stand.
ik betwijfel dit verhaal ook ten zeerste. Je remmen kun idd meer opnemen dan de motor. En het moet daarbij ook nog een automaat zijn geweest. En dan nog de tolpoortjes; ik mag hopen dat hij de vrachtwagen doorgang heeft gebruikt, want de doorgang voor auto's is vrij smal.
Op maandag 4 oktober 2004 22:04 schreef Bushmaster het volgende: Da's best moeilijk mikken op de toldoorgang met 200 km/u.
Ja, die gast moet ook stalen zenuwen hebben gehad... zo groot is die doorgang nou ook weer niet... Wel vaag dat je er niets aan kunt doen om je auto snelheid te laten minderen... Maarja wie zet er ook cruise control aan op 200km/u foto
[url=http://www.]www.[/url] Thinking to be is quite the opposite of being one
Op maandag 4 oktober 2004 22:12 schreef Flappie het volgende: Echt weer zo'n bullsh*t verhaal. Je remmen kunnen veel meer vermogen 'absorberen' dan je motor kan leveren. Probeer het maar.. Vol gas en tegelijk vol op de rem. Echt wel dat je tot stilstand komt. Daarbij heeft elke wagen of hij nu schakel of automaat is, een neutraal stand.
Indien er vanaf de versnellings pook naar het schakel deksel van de versnellings bak een kabel loopt zou dat kunnen maar dan moet het gene waarin de kabel eindigd ook niet wat electronisch aan sturen. en verder licht het aan de software van de versnellingsbak.
het leven van een vrachtwagenmonteur gaat niet over rozen maar over vrachtwagens
Bullshit verhaal , wanneer Cruisecontrol blijft hangen , bestaat er bij een handgeschakelde auto ook een koppeling die je kan intrappen zodat je de auto uit zijn versnelling kan halen en neutraal zet en de wagen verminderd vaart. Bij een automaat kan je de auto erg moeilijk in zijn neutraal krijgen tijdes het rijden , dit kan wel door gedoseerd met je gas te spelen en dat gaat net ff niet met cruiscontrol die hangt , enigste wat je kan doen is gaan remmen , en bij een snelheid van 200km en met vol motor vemogen, lopen de remmen warm, en heft het de remwerking van de remmen op.
Enigste wat je kan proberen bij een automaat is de contactsleutel omdraaien , maar helaas hier werd een insteekkaart gebruikt met een chip die je onder het rijden probleemloos eruit kan halen zonder dat de auto ermee uitscheidt.
Als het een automaat was die deze man bestuurde wil ik het wel geloven.. maar staat er niet bij.
Hij had zijn virus updates nog niet gedownload. Dat zal het zijn.
Maar even serieus. Ik dacht dat sommige automaten een veredelde schakel zijn, die elektronisch zijn gekoppeld aan de schakelbak. Als zijn complete systeem eruit lag, zou dat een verklaring kunnen zijn. Hoe het ook zij, als dit waar is, zou ik Renault aanraden hier heel vlug naar te kijken. Zou mij niks verbazen dat dit nog vaker voor gaat komen ook met andere merken.
Op maandag 4 oktober 2004 22:35 schreef jampotje het volgende: Bullshit verhaal , wanneer Cruisecontrol blijft hangen , bestaat er bij een handgeschakelde auto ook een koppeling die je kan intrappen zodat je de auto uit zijn versnelling kan halen en neutraal zet en de wagen verminderd vaart. Bij een automaat kan je de auto erg moeilijk in zijn neutraal krijgen tijdes het rijden , dit kan wel door gedoseerd met je gas te spelen en dat gaat net ff niet met cruiscontrol die hangt , enigste wat je kan doen is gaan remmen , en bij een snelheid van 200km en met vol motor vemogen, lopen de remmen warm, en heft het de remwerking van de remmen op.
Enigste wat je kan proberen bij een automaat is de contactsleutel omdraaien , maar helaas hier werd een insteekkaart gebruikt met een chip die je onder het rijden probleemloos eruit kan halen zonder dat de auto ermee uitscheidt.
Als het een automaat was die deze man bestuurde wil ik het wel geloven.. maar staat er niet bij.
1) In een renault automaat zit de N(eutraal) boven de D(rive), waardoor je onder het rijden naar de neutraal kan gaan. 2) De ontsteking pasjes in de renaults kan je NIET eruit halen zolang de motor draait, deze wordt vergrendeld. 3) De cruise-control in een renault heeft een aan en uit knop, en nog beter zelfs: een schakelaar tussen Cruise-control en Begrenser. Deze kan je ook altijd uit zetten.
Er klopt helemaal niks van dit verhaal. Zeer goede smoes!
Op maandag 4 oktober 2004 22:12 schreef Flappie het volgende: Echt weer zo'n bullsh*t verhaal. Je remmen kunnen veel meer vermogen 'absorberen' dan je motor kan leveren. Probeer het maar.. Vol gas en tegelijk vol op de rem. Echt wel dat je tot stilstand komt. Daarbij heeft elke wagen of hij nu schakel of automaat is, een neutraal stand.
Het verschil is dat hij moet remmen terwijl hij 200 p/u rijdt, je remmen kunnen DAT vermogen niet absorberen als je vol gas blijft houden. Dat vliegt in de fik, probeer maar. foto Jij hebt het over een auto vol gas vanuit stilstand, ja hehe.
Is de handrem tegenwoordig ook al electronisch dan?? gewoon keihard aan dat ding trekken en de gewone rem hard intrappen, kom je vast wel langgenoeg stil te staan om uit je auto te kunnen springen.
Die auto's draaien op Windows CE... Kennen we allemaal die filmpjes nog van die BMW die spontaan raar begon te doen? Die ontsteing pas eruit spugen, dashboard dat crasht.. nog meer van die shit..
Ik ga geen auto kopen van 4 ton, en dan nog met Windows opgescheept zitten.. *huivert*
Op maandag 4 oktober 2004 23:22 schreef XyritZz het volgende: Is de handrem tegenwoordig ook al electronisch dan?? gewoon keihard aan dat ding trekken en de gewone rem hard intrappen, kom je vast wel langgenoeg stil te staan om uit je auto te kunnen springen.
Jij bent zeker vergeten wat er met die jongeren afgelopen jaar hier op de snelweg is gebeurd: een gast in die auto vond het leuk om midden op de snelweg de handrem erop te gooien, terwijl iemand anders reed.
zeker niet dat je de auto nog onder controle hebt. ook al doe je het zelf.. als je dat doet begeef je je echt op glad ijs.
Niet zo'n ruzie maken! Het bericht is erg onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk. Heb ooit es eerder zo'n verhaal op tv gezien van een vrouw (was in Nederland btw) die haar auto op hol sloeg. Was een automaat dus geen koppeling. Bleek later een schroefje in de versnellingsbak te zijn terechtgekomen waardoor de hendel niet meer uit de D-stand wilde.
En aan de handrem trekken als je 200 rijdt: weinig kans dat je dat kunt navertellen. Je eindigt waarschijnlijk 200m van de snelweg in een weiland, als je tenminste geen boom tegenkomt.
Het lijkt me dat Renault iets uit te zoeken heeft... Hopelijk doen ze het snel, want mijn volgende auto wordt waarschijnlijk ook zo'n Renault met creditcardsleutel foto
Dit geeft wel weer aan hoe levensgevaarlijk apparaturen en vooral de storingen van deze voor mensen kunnen zijn. Er zal goed gekeken moet worden naar de risico's hiervan!
Leuk verhaaltje maar 't is wel stierenpoep. Zelfs wanneer een cruise control zou blijven hangen (wat mij erg sterk lijkt) krijg je de auto zonder problemen tot stilstand door te remmen. Een cruise control werkt via het motor management systeem wat bij mogelijke fouten de motor automatisch uitschakeld. Trap je vol op de rem terwijl de cruisecontrol gas blijft geven dan ziet dit MMS dit als een potentieel probleem en stopt de motor.
Ook kun je gewoon die chipkaart eruit trekken, dan stopt hij ook omdat dit een beveiliging is (heb zelf een auto met chipcard en dit een keer per ongeluk gedaan)
Leuk verhaaltje om geen boete te krijgen maar het is en blijft een broodje aap.
Een dertigjarige automobilist heeft gistermiddag voor paniek gezorgd op de Franse A71, toen zijn cruise control vast bleef hangen bij een snelheid van tweehonderd kilometer per uur. (...)
Een klein uur en zo'n honderdvijftig kilometer nadat het probleem ontstond, (...).
Kijk en daarom heb ik altijd een parachute in de auto zitten en een dakraam, als het misgaat EJECT, Survival pakket te koop bij uw dichtsbijzijnde tankstation.
Ik snap niet wat is er met electronica gebeurd, maar vol in remmen bij 200 kmh, waarbij gas blijft hangen - krijg je auto niet tot stillstand voordat je remen begeven foto Zij worden snel te warm op dit snelheiden en dan gaan ze letterlijk uit elkaar smelten. Heb je daarna GEEN remmen meer.
Ik zou dan gewoon die 'sleutel' uit zijn slot proberen weg te halen en uit de ram gooien... Hopelijk slaat de motor vanzelf dan af foto
My favorite site is: http://localhost Don't take life too seriously, nobody gets alive anyway! Onmogelijke doe ik per direct. Voor wonderen heb ik wat meer tijd nodig... Don't fuck with me - i fuck back!
Zal mij niets verbazen als Renault deze man gaat aanklagen voor smaad. foto Vindt de smoes wel sterk. foto Maar er zal ongetwijvelt wel een onderzoekje komen. foto
Op maandag 4 oktober 2004 23:04 schreef ReaLX het volgende:
[..]
1) In een renault automaat zit de N(eutraal) boven de D(rive), waardoor je onder het rijden naar de neutraal kan gaan. 2) De ontsteking pasjes in de renaults kan je NIET eruit halen zolang de motor draait, deze wordt vergrendeld. 3) De cruise-control in een renault heeft een aan en uit knop, en nog beter zelfs: een schakelaar tussen Cruise-control en Begrenser. Deze kan je ook altijd uit zetten.
Er klopt helemaal niks van dit verhaal. Zeer goede smoes!
punten 1 en 3 volledig gelijk, punt 2 klopt niet ( voor iedere renault )
Hebben zelf de nieuwste megane break, en die sleutel kan er wel dedelijk uit onder het rijden, en nee hij slaat ook niet af als de sleutel eruit is. zijn er ook die je niet eens in die gleuf hoeft te duwen, en dan kun je de wagen toch starten.
Wat betreft de remmen, zodra je bij die snelheid gaat remmen zal er toch vertraging optreden, en zal de wrijving ook minder worden, houdt niet in dat ze niet gloeiend heet worden en daarna waarschijnlijk niet meer te gebruiken zijn foto maar tot stilstand komen moet lukken.
Renault heeft wel zoiets als 'brake assist' en die werkt wel electronisch, en weet niet als die ligt te storen of de remrkracht dan nog volledig te benutten is ( instampen dus en het meganisch opvangen zonder die assist.
Op maandag 4 oktober 2004 23:50 schreef defpaul het volgende: Een dertigjarige automobilist heeft gistermiddag voor paniek gezorgd op de Franse A71, toen zijn cruise control vast bleef hangen bij een snelheid van tweehonderd kilometer per uur. (...)
Een klein uur en zo'n honderdvijftig kilometer nadat het probleem ontstond, (...).
Da's nou het linke van de toename van electronica in auto's.. ergens een klein softwarefoutje kan al fatale gevolgen hebben..
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
Vaag hoor... de cruisecontrol schakelt normaal uit bij remmen of koppelen maar dat zal ook wel niet meer gewerkt hebben.
Trek m dan uit zn vesnelling, dan jankt ie ff in de toerenbegrenzer maar da's nog niet eens superslecht.
In geval van een automaat kan je ook langzaam terug in snelheid, door m eerst in [3] te zetten, daarna terug naar [2] enz enz..... zal wel een bestuurder geweest zijn die het instructieboekje niet goed doorgelezen heeft....
If everything is under control, you're not going fast enough!!!
Wat ik een beetje mis is waarom deze beste kerel in eerste instantie al 200 reed? De CC bleef hangen, dus op enig punt is de snelheid naar 200 gegaan en heeft hij de CC aangezet.
Op maandag 4 oktober 2004 23:04 schreef ReaLX het volgende:
2) De ontsteking pasjes in de renaults kan je NIET eruit halen zolang de motor draait, deze wordt vergrendeld.
Er klopt helemaal niks van dit verhaal. Zeer goede smoes!
Misschien had hij zo'n sleutel met RF functie. Dan kun je de sleutel gewoon in je broekzak houden en toch de auto starten. Vraag me alleen af wat er gebeurd als je de sleutel uit het raam gooit.
En als die gast een automaat had en automatische handrem dan kan ik me best voorstellen dat hij door een software fout de zooi niet kon afzetten. Vraag me idd alleen af waarom hij niet gewoon de uit knop van de cruise control gebruikt heeft.
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
Vrijwel alle Renaults van nu hebben dat systeem - sommigen iets geavanceerder dan anderen - en in vrijwel alle renaults die ik gereden heb was het geen voordeel. Auto's die afslaan, error messages geven, enzovoort. Verschrikkelijk.
Eng... mijn vader heeft dit dankzij een verkeerd ingebouwde cruise control ook een aantal keren gehad, dan wel niet met 200 maar met 120 kilometer per uur, maar toch. Dan mag je wel heel blij zijn dat je op een autobaan rijdt, zonder bochten en met een vluchtstrook, want het enige dat je eigenlijk kunt doen is de motor uitzetten en uit laten rollen (dat ging bij onze auto dan nog wel). Doodeng... foto
Op dinsdag 5 oktober 2004 03:29 schreef American_Nightmare het volgende: Da's nou het linke van de toename van electronica in auto's.. ergens een klein softwarefoutje kan al fatale gevolgen hebben..
Of zoals Scotty het al zei: "The more complicated the plumbing, the easier it is to clog her up."
Laat die zooi voor mij maar zitten, ga desnoods wel 2CV rijden. De enige elektro die ik in mijn auto wil hebben moet op CD staan...
Op maandag 4 oktober 2004 21:45 schreef longinus het volgende: Ik heb met mijn cruisecontrol 2,5 uur 170 gereden op de autobahn, ook zonder boetes foto
Op maandag 4 oktober 2004 23:22 schreef XyritZz het volgende: Is de handrem tegenwoordig ook al electronisch dan?? gewoon keihard aan dat ding trekken en de gewone rem hard intrappen, kom je vast wel langgenoeg stil te staan om uit je auto te kunnen springen.
Yeah right!!! heb je wel eens uit een snel spinnende draaimolen gesprongen? foto
Klinkt niet echt geloofwaardig.... Zelfs als de CruiseControl door een fout op 200 gaat staan, kan je altijd nog schakelen: ook met een automaat kan je hem simpelweg in z'n vrij zetten! En remmen kan altijd; gewoon een kwestie van hard trappen... En nee, je motor bij 200 km/h uitzetten is NIET verstandig!!! Dat zet het stuur op "stuurslot".......
Op dinsdag 5 oktober 2004 15:48 schreef RemcoDelft het volgende: Klinkt niet echt geloofwaardig.... Zelfs als de CruiseControl door een fout op 200 gaat staan, kan je altijd nog schakelen: ook met een automaat kan je hem simpelweg in z'n vrij zetten! En remmen kan altijd; gewoon een kwestie van hard trappen... En nee, je motor bij 200 km/h uitzetten is NIET verstandig!!! Dat zet het stuur op "stuurslot".......
Ik denk dat je de motor opblaast als je hem in zijn vrij trapt. Als die CC echt goed vast zit dan knalt hij in een keer naar het maximale toerental. En als je gaat remmen dan fikken de remblokjes ook wel weg lijkt mij.
Elke motor heeft zo'n rode dodemansknop: omzetten en alles staat in een keer uit. Ideetje voor Renault, met zoveel electronica? Heb 'm al eens nodig gehad, reuze handig.
Ben trouwens wel benieuwd hoeveel automobilisten wél electrische bedienbare ramen hebben maar géén lifehammer aan boord. Ook zoiets.
Dit kan dus zeer zeker wel. Enkele feiten op een rijtje: - Het betreft een Renault Vel Satis - Renault gebruikt sinds de introductie van de Vel Satis geen handrem meer, maar een electronische parkeerrem. Aan de handrem trekken is er dus niet bij. - Idem voor de contactsleutel die door een chipkaart is vervangen. Deze kon in een Megane Scenic huurauto waar ik in maart dit jaar in heb gereden er gewoon uitgenomen worden, zonder dat de motor afslaat! Zal dus ook wel zo zijn bij de Vel Satis. - Cruisecontrol was geblokkeerd - Sequentiele versnellingsbak was ook geblokkeerd - Nadat de chauffeur meerdere malen achter elkaar de chipkaart uit het opbergvak hiervoor heeft gehaald, stopte de motor er opeens mee, waarna hij nog ongeveer 20km is doorgerolt.
In moderne Renaults wordt er gebruik gemaakt van een systeem waarin bepaalde dingen worden gemultiplexed over een en dezelfde kabel. Ik kan me bijvoorbeeld heel goed indenken dat de commando's van rem, gas, sequentiele versnellingsbak (zo'n pookje waar je maar tegen hoeft te duwen, dus electronisch!) en cruisecontrol allemaal over dezelfde kabel richting een cpu worden gestuurd, die hierop alles op elkaar aanpast. Stel je nu voor dat de multiplexer het niet meer doet.... Of dat de cpu is vastgelopen..... Stel je nu ook voor dat de watchdog (een tellertje dat iedere zoveel seconden op nul moet worden gezet, zo niet dan voert hij een totale reset van de cpu uit) wel telkens op nul werd gezet, door een fout in de software? Allemaal mogelijkheden. BMW heeft dit soort problemen ook al gehad en Mercedes ook. Mercedes heeft zelfs aangegeven dat ze zo'n 600 electronische functies gaan schrappen omdat er veel te veel problemen mee zijn.
Daarnaast is het LCI die hierover bericht. LCI is een soort van Franse CNN. Denk dat dat al het beste argument is om te geloven dat het bericht waar is.
Aan de andere kant is het toch wel een eng idee.
Wel apart trouwens... en héél gevaarlijk. Het zou me niet verbazen als Renault een flinke opdonder krijgt hiermee... dit had vele levens kunnen kosten... je zal toch niet kunnen remmen en er staat een file voor je...
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
Misschien moeten ze toch maar een extra stop-manier toevoegen, zulke bugs zijn levensgevaarlijk.
Kosten: 1 telefoontje naar de politie
Baten: 200 km/h rijden zonder boete, een lege weg, geen gezeik met tol hokjes
Hij zal wel een automaat gehad hebben anders had hij de koppeling natuurlijk kunnen intrappen.
denk es na voordat je wat zegt man...
Je remmen kunnen veel meer vermogen 'absorberen' dan je motor kan leveren. Probeer het maar.. Vol gas en tegelijk vol op de rem. Echt wel dat je tot stilstand komt.
Daarbij heeft elke wagen of hij nu schakel of automaat is, een neutraal stand.
Wel vaag dat je er niets aan kunt doen om je auto snelheid te laten minderen... Maarja wie zet er ook cruise control aan op 200km/u foto
Thinking to be is quite the opposite of being one
Bij een automaat kan je de auto erg moeilijk in zijn neutraal krijgen tijdes het rijden , dit kan wel door gedoseerd met je gas te spelen en dat gaat net ff niet met cruiscontrol die hangt , enigste wat je kan doen is gaan remmen , en bij een snelheid van 200km en met vol motor vemogen, lopen de remmen warm, en heft het de remwerking van de remmen op.
Enigste wat je kan proberen bij een automaat is de contactsleutel omdraaien , maar helaas hier werd een insteekkaart gebruikt met een chip die je onder het rijden probleemloos eruit kan halen zonder dat de auto ermee uitscheidt.
Als het een automaat was die deze man bestuurde wil ik het wel geloven.. maar staat er niet bij.
foto
Hij had zijn virus updates nog niet gedownload. Dat zal het zijn.
Maar even serieus. Ik dacht dat sommige automaten een veredelde schakel zijn, die elektronisch zijn gekoppeld aan de schakelbak. Als zijn complete systeem eruit lag, zou dat een verklaring kunnen zijn. Hoe het ook zij, als dit waar is, zou ik Renault aanraden hier heel vlug naar te kijken. Zou mij niks verbazen dat dit nog vaker voor gaat komen ook met andere merken.
2) De ontsteking pasjes in de renaults kan je NIET eruit halen zolang de motor draait, deze wordt vergrendeld.
3) De cruise-control in een renault heeft een aan en uit knop, en nog beter zelfs: een schakelaar tussen Cruise-control en Begrenser. Deze kan je ook altijd uit zetten.
Er klopt helemaal niks van dit verhaal. Zeer goede smoes!
denk es na voordat je wat zegt man...foto
Ik ga geen auto kopen van 4 ton, en dan nog met Windows opgescheept zitten.. *huivert*
zeker niet dat je de auto nog onder controle hebt. ook al doe je het zelf.. als je dat doet begeef je je echt op glad ijs.
En aan de handrem trekken als je 200 rijdt: weinig kans dat je dat kunt navertellen. Je eindigt waarschijnlijk 200m van de snelweg in een weiland, als je tenminste geen boom tegenkomt.
Het lijkt me dat Renault iets uit te zoeken heeft... Hopelijk doen ze het snel, want mijn volgende auto wordt waarschijnlijk ook zo'n Renault met creditcardsleutel foto
Ook kun je gewoon die chipkaart eruit trekken, dan stopt hij ook omdat dit een beveiliging is (heb zelf een auto met chipcard en dit een keer per ongeluk gedaan)
Leuk verhaaltje om geen boete te krijgen maar het is en blijft een broodje aap.
heeft ie em dan zelf zo hard gezet...Dat gaat em een dikke boete en inbeslagname van zijn rijbewijs kosten dan.
Ik zou dan gewoon die 'sleutel' uit zijn slot proberen weg te halen en uit de ram gooien... Hopelijk slaat de motor vanzelf dan af foto
Don't take life too seriously, nobody gets alive anyway!
Onmogelijke doe ik per direct. Voor wonderen heb ik wat meer tijd nodig...
Don't fuck with me - i fuck back!
Vindt de smoes wel sterk. foto
Maar er zal ongetwijvelt wel een onderzoekje komen. foto
Hebben zelf de nieuwste megane break, en die sleutel kan er wel dedelijk uit onder het rijden, en nee hij slaat ook niet af als de sleutel eruit is. zijn er ook die je niet eens in die gleuf hoeft te duwen, en dan kun je de wagen toch starten.
Wat betreft de remmen, zodra je bij die snelheid gaat remmen zal er toch vertraging optreden, en zal de wrijving ook minder worden, houdt niet in dat ze niet gloeiend heet worden en daarna waarschijnlijk niet meer te gebruiken zijn foto maar tot stilstand komen moet lukken.
Renault heeft wel zoiets als 'brake assist' en die werkt wel electronisch, en weet niet als die ligt te storen of de remrkracht dan nog volledig te benutten is ( instampen dus en het meganisch opvangen zonder die assist.
voor al uw spam
My subculture can kick your subculture's ass anytime
niet dat we ook ooit in frankrijk komen foto
Trek m dan uit zn vesnelling, dan jankt ie ff in de toerenbegrenzer maar da's nog niet eens superslecht.
In geval van een automaat kan je ook langzaam terug in snelheid, door m eerst in [3] te zetten, daarna terug naar [2] enz enz..... zal wel een bestuurder geweest zijn die het instructieboekje niet goed doorgelezen heeft....
WTF is zijn probleem?
Maar ik denk dat dit geen broodje aap is, ik zou echter wel fucking renault kapot schoppen.
Ben zelfs blij dat ik géén ABS in me auto heb, kan het ook niet kapot gaan en ik weet zeker dat IK rem, en niet 'n computer.
Vraag me alleen af wat er gebeurd als je de sleutel uit het raam gooit.
En als die gast een automaat had en automatische handrem dan kan ik me best voorstellen dat hij door een software fout de zooi niet kon afzetten.
Vraag me idd alleen af waarom hij niet gewoon de uit knop van de cruise control gebruikt heeft.
"The more complicated the plumbing, the easier it is to clog her up."
Laat die zooi voor mij maar zitten, ga desnoods wel 2CV rijden.
De enige elektro die ik in mijn auto wil hebben moet op CD staan...
Zelfs als de CruiseControl door een fout op 200 gaat staan, kan je altijd nog schakelen: ook met een automaat kan je hem simpelweg in z'n vrij zetten!
En remmen kan altijd; gewoon een kwestie van hard trappen...
En nee, je motor bij 200 km/h uitzetten is NIET verstandig!!! Dat zet het stuur op "stuurslot".......
Maar in elk geval... das mooi balen, maar waarom rijdt die gast in hemelsnaam met 200 km/u rond? Dat is toch vragen om moeilijkheden?
Heb 'm al eens nodig gehad, reuze handig.
Ben trouwens wel benieuwd hoeveel automobilisten wél electrische bedienbare ramen hebben maar géén lifehammer aan boord. Ook zoiets.
- Het betreft een Renault Vel Satis
- Renault gebruikt sinds de introductie van de Vel Satis geen handrem meer, maar een electronische parkeerrem. Aan de handrem trekken is er dus niet bij.
- Idem voor de contactsleutel die door een chipkaart is vervangen. Deze kon in een Megane Scenic huurauto waar ik in maart dit jaar in heb gereden er gewoon uitgenomen worden, zonder dat de motor afslaat! Zal dus ook wel zo zijn bij de Vel Satis.
- Cruisecontrol was geblokkeerd
- Sequentiele versnellingsbak was ook geblokkeerd
- Nadat de chauffeur meerdere malen achter elkaar de chipkaart uit het opbergvak hiervoor heeft gehaald, stopte de motor er opeens mee, waarna hij nog ongeveer 20km is doorgerolt.
In moderne Renaults wordt er gebruik gemaakt van een systeem waarin bepaalde dingen worden gemultiplexed over een en dezelfde kabel. Ik kan me bijvoorbeeld heel goed indenken dat de commando's van rem, gas, sequentiele versnellingsbak (zo'n pookje waar je maar tegen hoeft te duwen, dus electronisch!) en cruisecontrol allemaal over dezelfde kabel richting een cpu worden gestuurd, die hierop alles op elkaar aanpast. Stel je nu voor dat de multiplexer het niet meer doet.... Of dat de cpu is vastgelopen..... Stel je nu ook voor dat de watchdog (een tellertje dat iedere zoveel seconden op nul moet worden gezet, zo niet dan voert hij een totale reset van de cpu uit) wel telkens op nul werd gezet, door een fout in de software? Allemaal mogelijkheden. BMW heeft dit soort problemen ook al gehad en Mercedes ook. Mercedes heeft zelfs aangegeven dat ze zo'n 600 electronische functies gaan schrappen omdat er veel te veel problemen mee zijn.
Daarnaast is het LCI die hierover bericht. LCI is een soort van Franse CNN. Denk dat dat al het beste argument is om te geloven dat het bericht waar is.
in frankrijk heb je een puntenrijbewijs (12 punten en daarna mag je m (voor veel geld) terugkopen.
Die gast heeft waarschijnlijk een controle over het hoofd gezien, iets flink gepakt, verzind een smoes, en raced door.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken