Nieuws
'Brommerleeftijd optrekken naar 17 jaar'

De fracties van het CDA, de VVD en de PvdA geven de voorkeur aan de invoer van een brommerrijbewijs om het relatief hoge aandeel van jonge bromfietsers onder de jaarlijkse verkeersdoden en -gewonden te verkleinen. Het brommerrijbewijs maakt overigens volgens ingewijden ook deel uit van het actieplan van de minister. Daarnaast moet de maximumsnelheid voor bromfietsen omlaag.
Om de verkeersveiligheid in algemene zin te verhogen wil de minister tot 2010 400 miljoen euro besteden. In deze periode moet het totale aantal verkeersdoden omlaag van 1088 (2003) naar maximaal 900 in 2010.
Onzinnigste vervoermiddel zo'n brommer.
17 jarigen zullen evenveel verantwoordelijkheidsgevoel hebben dan 16 jarigen.
En dat euwige gelul over reducering van verkeersdoden word ik niet goed van. De nul lijn zal men toch nooit halen.
United we stand.
Die snelheid dat zal geen verschil maken, de oudere kun je moeilijk allemaal laten eenpassen, plus dat nu al 80% van alle brommers/scooters te snel gaat en die worden nooit of zeer zelden gecontroleerd.
Wat nou werken??? Niet zo vloeken waar ik bij ben!!
Maximumsnelheid omlaag??? Enig idee hoe snel 30 km/h is? Ze moeten gewoon veeeeel beter controleren en flinke boetes uitdelen voor opgevoerde scooters en brommers. Dat is het probleem. De maximumsnelheid omlaag halen heeft totaal geen nut als je toch 80 rijdt op je brommer.
Waar zijn ze toch mee bezig daar in Den Haag... wordt een realistisch!! Óf verbied die scooters, óf controleer de regels veel beter en strenger.
Gelijktrekken met andere landen heeft minstens twee voordelen foto :
- Verkeersdeelnemers met een goeie rijopleiding
- Minder problemen met opgevoerde knetterdingen
Dit is trouwens gruwelijk oud nieuws..
Bovendien snap ik dit soort berichten sowiezo niet, het zijn wetsvoorstellen, waarvan er 1 op de 100 worden aangenomen..
Alleen dit soort berichten brengen het alsof het al zo goed als aangenomen is..
daarbij heeft niemand mij kunnen overtuigen van het nut.
Toen ik 16 was (lang geleden) reed ik ook als een dwaas, toen ik 17 was reed ik al veel beter maar wil dat dan zeggen dat 17 jarige beter rijden.
Neen natuurlijk, het wil zeggen dat iemand met ervaring beter rijdt en iemand die op 17 jarige leeftijd begint heeft nog geen ervaring en zal dus net zo rijden als iemand van 16, als een dwaas dus.
En wat gaan ze dan daarna doen foto constateren dat 18 jarige minder brokken maken en de leeftijd weer verhogen foto
En nu heb ik ondertussen ook al mijn gewone rijbewijs + bijbehorend autotje. Dus het schiet niet echt op he. Ze beginnen er elk jaar weer opnieuw over. foto
Zoiezo 17 jaar slaat echt nergens op, mensen gaan echt niet voorzichtiger rijden als ze 1 jaartje ouder zijn. Het heeft waarschijnlijk alleen maar tegeneffect. Als je heel lang moet wachten, dan krijg je steeds meer zin om op zo'n ding te rijden. En uiteindelijk ga je over rondcrossen en zo.
En de max. snelheid omlaag?! 40 buiten en 30 binnen de bebouwde kom, nou ik vind dat al belachelijk langzaam. Straks kan je net zo goed de fiets pakken...
Oók fietsers en voetgangers worden geacht zich aan de verkeersregels te houden.
Vroeger hadden scholen nog de gewoonte verkeersles aan te bieden. Schijnbaar is dat afgeschaft.
En meer prioriteit geven aan de aanpak van onverantwoordelijke rijders, dus controleer het door rood rijden en alle andere veel voorkomende kamikaze acties. Hard aanpakken die gastjes, in beslagname van de scooter is zo ongeveer het ergste dat ze kan overkomen. Ontzegging rijbevoegdheid mag ook. Brom-certificaat heeft weinig opgeleverd. Maar een kenteken is misschien wel zo handig (dat komt er toch aan?).
Dus als de politie de prioriteit van snelheidscontroles op de snelweg eens verlegt naar de brom controles, dan zal het aantal verkeersslachtoffers vanzelf dalen (de snelweg is nog steeds de veiligste plek om te rijden).
Kentucky Fried Cruelty
en wie gaat op zn 17e nog geld en moeite verspillen aan n brommer bewijs terwijl je een jaar later je rijbewijs voor je auto kunt gaan halen (en dan dus ook op de brommer mag)
ja, autorijden is iets duurder, maar je hebt er meer aan
En voor zij die alsmaar lullen dat de brommer een nutteloos vervoermiddel is: wat raad je dan wel aan voor een 16- tot 18-jarige? Je hebt niet overal even frequent en op elk uur goed openbaar vervoer, en met je fiets red je misschien het volgende dorp maar niet enkele tientallen kilometers.
Verlagen van de maximumsnelheid is ook weer zo'n onzin. In de bebouwde kom is 45km/h net goed, daarbuiten is het meestal veel te traag. Minder brommerslachtoffers bereik je niet door de maximumsnelheid te verlagen, maar wel door ervoor te zorgen dat brommerrijders min of meer met het verkeer meekunnen. Als je als bromfietser bijvoorbeeld 35 km/h rijdt naast auto's die 80 km/h rijden, ben je pas gevaarlijk bezig.
Wat willen ze dan snelheid naar 20 verlagen fucking dwazen die dingen zijn al idioot laag begrenst foto .
En ik reed natuurlijk altijd verantwoordelijk toen ik me scootertje nog had fotofoto
ontopic:
Ik heb sinds m'n 16e een scooter, ben nu 17, maar rij nu niet anders ofzo hoor... ik heb sowieso altijd wel netjes gereden...
beter gaan we voor het systeem van duitsland, op je 14e een 25 cc rijden, dus verkeersregels leren en kennismaken met het verkeer, dan op je 16e na een gedegen rijexamen 125 cc (een lichte motor) rijden.
bovendien is het plan om de snelheid te verlagen belachelijk want de snelheid in de bebouwde kom is maar 30!!!! als ze die snelheid nou eens verhoogden naar 50 (ook buiten de bebouwde kom, waar de max. snelheid nu 40 is) dan zal er al een heel aantal minder ongelukken gebeuren
foto
staten in de USA kan je met je 16de jaar het rijbeijs halen, en daar
gaat het prima, anders hadden ze daar al de leeftijd verhoogd naar 18...
foto
Een argument tegen dit voorstel is dat redelijk veel mensen die "achteraf" wonen hierdoor worden belemmerd in hun vervoersmogelijkheden.
Tis tog onzin om al die jongetjes op die scooters te zien rijden.. Kom op nou..als je in Luxemburg gaat kijken zie je alleen oude dames op die dingen..kom je terug in Nederland, dan lach je je egt dood om die gastjes...
foto
Het is nu al levensgevaarlijk als je 40 km/u rijdt in de bebouwde kom. De auto's halen je in alsof je er niet rijdt......... foto Ik zou graag dezelfde snelheid willen rijden als de overige weggebruikers, dan nemen ze de brommers/scooters misschien serieus en word je niet van de weg gedrukt. Het fietspad is verboden terrein voor ons geworden, de rest is vogelvrij gebied. foto
En een hogere leeftijd.... tja, ik kan me voorstellen dat pubertjes van 16 jaar (of jonger, de politie controleert niet zo goed...) andere zaken aan hun hoofd hebben dan op het verkeer te letten: -Welke GSM is nu weer cool..., -Moet ik nu wel of geen MP-s speler met 512 Mb kopen..., -Hoe versier ik die chick van het schoolplein... of -Hoe neem ik haar vanavond weer... en meer van dit soort gedachten die spelen tijdens het rijden op de scoot. Tja, dan heb je gewoon geen tijd om ook op al die autootjes te letten...... foto
Dus minimum leeftijd omhoog........
foto'kweetniet foto
Registratie dmv een normaal kenteken zou ook al eens ingevoerd worden.....
Ik wacht even af.
Dit soort dagdromen gaan meestal snel voorbij bij de wetmakers......
Er is niks aan te verdienen dus staat het ook wel weer op een laag pitje.....
Oh ja;
Beste automobilisten : kijken jullie nu ook eens uit voor scooters en/of brommers, wij zijn óók weggebruikers en niet allemaal wegmisbruikers (zoals vele uit die groep weggebruikers...) foto
Maximumsnelheid omlaag? Hoe lager willen ze het maken dat je stapvoets moet rijden waar de auto's 50 gaan? Zet ze dan maar weer terug op het fietspad of nee. Schaf ze dan maar af. Maar goed ik wil best 30 rijden op een eenbaansweg met een stoet auto's achter mij. En alhoewel ik zelf al auto rij vind ik het irritanter dat ze 30 rijden waar ik 50 mag dan dat ze 50 rijden en gewoon meerijden.
Maar goed Peijs zal het wel goed voor elkaar hebben. Theorie certificaatje 17 jaar oud en stapvoetsrijden waar de auto's 50 gaan op een eenbaansweg. Gewoon zo door gaan.
En mocht zo'n voorstel aangenomen worden, dan zal waarschijnlijk meteen het jaar daarna een telling gehouden worden van verkeersslachtoffers veroorzaakt door bromfietsen en.... een wonder: minder slachtoffers.
want al die zestienjarigen moesten nog een jaar wachten.
Zo kan ik ook wel een fantastisch argument bedenken.....
maar echt goede andere oplossingen en/of argumenten zie ik hier ook niet.
Feit is wel dat het verkeer doodsoorzaak numero uno is in de leeftijd 16/21.
Ik vind dat men leeftijd auto-rijbewijs moet optrekken naar 21,
en brommer naar 18.
Word helemaal diebiel van de jonge mongolen in hun oude barrels die denken dat ze schumacher zijn! En ja ik ben ook een mongool geweest.
ik ben (ondertussen al) 5 jaar geleden frontaal aangereden door zon scooter, heb ik een dubbele kaakbreuk + hersenschudding aan overgehouden, mn fiets total loss en het was richting eind van het jaar, ik was er bijna door blijven zitten... (op school dus)
die gast reed op het fietspad en had waarschijnlijk zn scoot opgevoerd oid, 'hij kon ni remme' foto
dus ze mogen zelf eerst ff uitkijken, overal waar ik rijd (k ben ondertussen 16 en ik fiets elke dag 20 km naar school en 20 terug, niet zeure gewoon fietse (stelletje watjes @ scoot)) zie ik van die asociale gaste met hun waarschijnlijk opgevoerde scooter, rijden gewoon met 70-80 over een fietspad
TEGEN DE F#*()&$KING RICHTING IN (1-baans fietspad aan de linkerkant van de weg, schijnt populair te zijn om vooral niet te kijken naar het grote 'verboden in te rijden'-bord aan het begin
en ze komen vaak zat van achterop hard langsgescheurd, als het wind tegen is hoor ik ze dus niet tot ze langs komen... ik zou maar eens net naar links zwaaien per ongeluk (wind?), dat pad is maar 1 meter breed en nog komt het niet in hun bolle harses om snelheid te minderen... zeker het idee van sneller breien voordat de wol op is
imo hebben die gasten hun helm nergens voor nodig, er zit toch niks waardevols onder
de enige mensen die ik fatsoenlijk met een scooter zie rijden zijn 30+...
Maar je heb gelijk, idioten hou je altijd....
Ik ben zelf pas drie keer aangereden door fietsers.
1: een fietser die dacht dat hij wel tegen de richting in konden rijden op een verplicht brom/fietspad van 90 cm breed (en wie betaalde de plaatschade denk je...?!)
2: Een fietser die van de stoep af reed zonder te kijken of er misschien meer weggebruikers waren (kostte alleen maar een spiegel, en een broek, en een paar handschoenen en bijna een paar tanden van de fietser, hij gaf namelijk ook nog de opmerking *ken je niet uitkijke lul*), 'Welkom in Amsterdam'
3: een fietser die dacht dat dat stuk rijbaan voor hem alleen was en al telefonerend mij zigzaggend van mijn scooter afreed.
Nee, ik ben wel blij om van dat fietspad af te mogen, de automobilisten hebben vaker respect voor scooters dan de fietsers, sorry... foto
Wat die automobilistengroep mij aangedaan heeft laat ik je nog wel eens weten, de fietsers zijn voorlopig het grootste gevaar als ik op zo een strook of fietspad MOET rijden van oom agent
Teveel mensen houden zich gewoon daar niet aan. Ze moeten gewoon meer controleren dat ze niet te hard rijden of ineens van die idiotige acties gaan verrichten..
Ze moeten idd iets van een praktijkexamen voor brommers maken, dat zou kunne leiden tot minder ongelukken omdat de bestuurders dan toch iets meer ervaring hebben voordat ze (roekeloos) deelnemen aan et verkeer
Beloon de brommer scooter rijder!
1. Kenteken en registratie invoeren voor brommers en scooters.
2. Een ECHT rijbewijs invoeren met theorie en praktijk examen door RDW, belangrijk met een PUNTEN systeem eraan.
Beloning:
Als de bestuurder 18 is geworden en hij slaagd voor zijn AUTO rijbewijs en hij heeft nog geen strafpunten op zijn brommer rijbewijs dan krijgt ie ook direct zijn motor rijbewijs (lichte uitvoering uiteraard) zonder dat hij hiervoor apart examen moet doen!
De beloning is dus vrij groot, houd wel in dat ie al met 1 strafpunt dit voorecht verliest!
En het rijbewijs opkicken naar21 jaar, zoals al eerder vermeld kunnen ze niet normaal rijden (allemaal in zo'n KUT GOLF 150 te rijden waar je 80 mag). Ben volgens mij de enige in mijn soort wat het begrip verantwoordelijkheid kent foto
Edit : Ohh ja voordat ik weer 20 van die gasties op me af krijg. Ja ik heb een scooter GEHAD! En ik was zo ongeveer de enige die nog NETJES 40 t/m 45 reed! Ik vind het achterlijke idioten die hun scootertjes 120 laten lopen, die dingen zijn daar totaal niet voor bedoelt. En ik hoop ook dat als deze regel er door heen komt, dat ze indien deze wet overtreden wordt. lekker op de portemenee gaat werken! Ofwel TAAKSTRAF!
Dan heb je ook nog de controles van het scooterteam, elke regio heeft een eigen team en voert iedere dag ergens anders een controle uit (wel in dezelfde redio)...
Maar ja, hoe ga je testen of iemand asociaal is?
owja en voor degene die denken van waarom wil je nou opvoeren ? Aangezien ik sinds me 12de al op een brommer zit vind ik het gewoon leuk om het maximale uit m'n brommer te halen...
De meeste onverantwoorde rijders zijn toch breezers van een jaar of 20 die net in mavo 3 zitten en parttime werken bij de c1000
De regels zijn vastgelegd , en ja er vallen doden, net als onder voetgangers en automobilisten en fietsers..
dat risico loop je nu éénmaal als je deelneemt aan het verkeer..
Maar nee, nu hebben ze zogenaamd 400 miljoen!! nodig om de regeltjes aan te passen..
Terwijl als ik op de weg zit met m'n auto, ik aan alle kanten rechts wordt ingehaald, herhaaldelijk geen voorrang krijg en altijd m'n snelheid naar 110-115 moet opvoeren om achter die vervaarlijk geladen vrachtwagen vandaan te komen (die eigenlijk maar 80 mag)
Nee, dan gaan ze voor de verkeers-veiligheid de maximumleeftijd voor bromfietsrijders verhogen,
en ze hebben daar 400 miljoen voor nodig....
Dan wordt het veiliger...
geloof jij het? ik niet!
foto
wedden dat ze die 400 miljoen na 2010 niet meer kunnen terugvinden?
Iemand van 17 gaat liever sparen voor een autorijlessen dan een voor een brommercertificaat. Uiteraard kan het zijn dat je als 18 jarige dan niet direct voor autorijlessen kunt gaan omdat je bijv. geen poen hebt. Maar voor een brommercertificaat moet je tegenwoordig ook al meer voor doen en dokken....
ik had het zelf nooit door, totdat ik mijn autorijbewijs haalde: fietsers en bromfietsers zijn de allergevaarlijkste verkeersdeelnemers voor zichzelf! het lijkt soms wel alsof ze allemaal levensmoe zijn!
van die bumperklevende scootertjes die (als je ff je rempedaal aantipt) alle kanten op vliegen omdat ze totaal geen controle hebben over die kamikaze-apparaten! en fietsers die hun hand uitsteken, en gewoon abrupt daarna de weg oversteken zonder ook maar 1x achterom te kijken! levensgevaarlijk!
en dan kan je 50, 30 of zelfs stapvoets rijden, maar tegen dat soort acties is geen snelheid opgewassen!
eigenlijk zou je alleen met een autorijbewijs een brommer moeten mogen besturen! dan pas zal (de meerderheid) beseffen hoe ze zich moeten gedragen in het verkeer.
"Lazerus en toch al dagen lang niet in de kroeg"
Ik zie zelf het nut niet echt in van een scooter, als ze het in willen gaan voeren ben ik sowieso al 17, dus zou ik wel op zo'n ding kunnen gaan rijden, maar waarom zoveel geld betalen voor zo'n dom scootertje terwijl ik voor dat geld ook rijlessen zou kunnen betalen (of een deel ervan) op mijn 18e... Op de fiets ben ik al zeer oplettend en redelijk ongerust dat er iets fout gaat, ik ben volgens mij nog 1 van de weinigen die voor een rood stoplicht stopt (en dan sta je daar terwijl iedereen je voorbij rijdt) en ik kijk eerst 4 keer om voor ik ga oversteken, misschien een beetje tutterig maar ik heb dus geen zin om aangereden te worden ofzo.. dus een scooter zie ik al helemaal niet zitten.
En ehm autorijbewijs naar 21?! PLEASE NO! ik zit al jaren te wachten tot ik eindelijk achter het stuur mag (ik begin al af te tellen foto)..
Van mij mogen ze die opgevoerde scooters gerust afpakken van die gastjes, en dan verbieden ooit nog weer op een scooter te rijden.
het zit zo.. de scoots e.d. gaan gwoon te traag voor sommige plekken waar ze op de weg MOETEN rijden & te snel voor 't fietspad.. (aangezien toch 80% opgevoerd is)
Dan is er toch maar 1 echte oplossing en dat is:
Max. snelheid maakt helemaal gene flikkert uit.. wel een soort van APK voor scoots en brommers, zodat ze niet maar oerend hard willen maar dat eigluks niet aankunnen.
En scooters moeten OVERAL op de weg (behalve natuurlijk de snelweg foto )
Scooters gaan dan van 't fietspad af, waardoor ze niet meer bij die onbenullige "k*t"fietsers rijden ( bij fietsers passen ze toch niet al te veel op, wantjah wat is zo'n lullige fietser nou) en als ze dan op de weg MOETEN komen ze tussen de AUTO's te rijden waardoor ze zich misschien wel een beetje meer "the men" voelen, maar waardoor ze ook tussen voor hen "gevaarlijkere" voertuigen rijden (voor hen lijken die auto's gevaarlijker, terwijl een fietser ook al dodelijk kan zijn) foto
Pas toen ik auto ging rijden begon ik me te storen aan al die kneuzen op hun scooters (brommerrijders weten zich meestal wel te gedragen).
Vooral dat stilstaan van die scooter-prutsers bij een stoplicht en dan gas geven alsof ze op een of andere brute racer zitten, Whahaha laat me niet lachen foto
(Kan iemand me trouwens uitleggen waarom ze dat doen?)
Volgens mij geven ze telkens gas omdat ze anders denken dat de motor is uitgevallen
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken