Snel overstappen van ADSL-provider mogelijk
Eerder al bleek uit onderzoek van FOK! dat het overstappen slechts enkele uren hoefde te duren. In de praktijk bleek echter dat iemand die wilde overstappen soms acht weken zonder internet kwam te zitten. KPN heeft inmiddels toegestemd met het besluit van de OPTA en onderneemt de nodige stappen om het snellere overstappen zowel technisch als administratief probleemloos te laten verlopen. De ADSL-verbinding bij de gebruiker hoeft dus maar enkele uren offline te zijn.
De NMa en de Consumentenbond hadden eerder al klachten ingediend tegen de KPN over de ADSL-problemen. Tiscali en Versatel verzochten OPTA om KPN te manen mee te werken aan het gemakkelijker overstappen.
KPN is in de breedbandmarkt zowel de leverancier van aansluitlijnen (zogenaamde 'ontbundelde lijnen'), als één van de DSL-aanbieders. De langdurige onderbreking werd in de meeste gevallen veroorzaakt doordat KPN weigerde de benodigde overzettingen in de centrales uit te voeren, zolang niet alle DSL-aanbieders een onderlinge overeenkomst hadden gesloten over het overstapproces. Het bedrijfsonderdeel van KPN dat DSL aanbiedt belemmerde vervolgens de totstandkoming van een dergelijke overeenkomst.