Vliegverbod verlengd tot 14.00 uur
Het Nederlandse luchtruim blijft tot nader order, maar tenminste tot maandagmiddag 14.00 uur gesloten. Dat liet de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) in de nacht van zondag op maandag weten.
De beslissing werd genomen in samenspraak met de Militaire Luchtvaart Autoriteit, Luchtverkeersleiding Nederland en KNMI. De vulkanische as uit IJsland blijft door het weer langer hangen boven Europa dan voorzien. Daardoor is het gevaar van asdeeltjes voor vliegtuigen volgens de inspectie nog niet geweken.
De overheid is bezig om te bekijken hoe het luchtruim zo snel mogelijk weer open kan. Demissionair minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurings (CDA) wil dat er zo spoedig mogelijk weer gevlogen kan worden. Binnen de EU maakt hij zich hard voor een andere benadering van het probleem. Hij pleit voor maatwerk en wil dat er onderscheid wordt gemaakt tussen gebieden met lage concentratie asdeeltjes en hoge concentratie asdeeltjes. Zo zou Europa sneller weer bereikbaar zijn voor vliegverkeer.
Eyjafjallajökull was slechts het begin, nu komt Katla zich er ook weer bemoeien.
Maar nee: de ministers hebben veel liever dat luchtvaartmaatschappijen zo veel mogelijk omzet genereren in plaats van voor de veiligheid van de burger te kiezen.
Stuur iedereen maar vast naar huis......
foto
http://ashalert.files.wordpress.com/2010/04/animation.gif
Het is toch niet zo dat heel Nederland onder een aswolk ligt?
Heel Europa en zelfs de VS uiteindelijk ligt onder de as.....
En als de Katla uitbarst nog veel en veel meer!
Ik ben best onwetend, maar zo'n gifje zegt ook niet alles..
Hip
Trendy &
tevens ook een beetje klassiek
Alleen de eerste paar honderden meters vanaf de grond zit nu nog niets.... en boven die 13km (nog niet)
Wat ie bedoelt is natuurlijk dat er op een bepaalde hoogte een beperkte concentratie as zit. En zo raar is dat niet gedacht.
En die Katla zullen we dan wel weer zien.
Beetje onwerkelijk en vandaar mijn scepsis.
Maar inderdaad, het is meteen functioneel, op deze manier kan KLM toch even iets verdienen door een gesloten luchtruim te vliegen. Ik nam ook aan dat zwart erg slecht is en rood slecht en geel wel gaat, maar dan nog zegt het niets over waarom deze 3 testvluchten meteen vrachtvluchten werden, is het risico niet zo groot dat een vrachtvliegtuig ergens neer komt?
08.0012.0020.0008.0012.0020.0008.0012.0020.0008.0012.0020.0008.0012.0020.0008.0012.0020.00enz enzEn waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
foto
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
Ik begin flink te vrezen voor mijn vakantie over 2 weken, als Katla er ook achteraan komt kan ik een tent kopen en bij de andere Fokkers op de camping gaan zitten..
Hoe meer zielen, hoe meer vreugd! Kom erbij!
OT: Simpel gezegd, dit gaat nog een hele lastige worden.
Ik word nou gewoon bang dat ik straks vast zit in dit kutgat.
Waarom mogen de vliegtuigen niet opstijgen?
Waar zijn ze mee bezig?
Het is kut als je vast zit, maar er zijn meerdere manieren om thuis te komen dan alleen met het vliegtuig.
Ik zie mezelf alleen niet op de fiets op vakantie gaan naar Egypte.
En ik wil toch wel erg graag weg
RAC B)1004190610 C)1004191800 EST (A0471/10)
DUE TO VOLCANIC ACTIVITY IN ICELAND AND THE RESULTING ASHCLOUDS IN
THE AMSTERDAM FIR, ALL IFR OPERATIONS ARE PROHIBITED.
VFR FLIGHTS ARE ALLOWED AT OWN DISCRETION.
IN ADDITION OF NORMAL APPLICABLE STANDARDS AND RULES, PASSENGERS
TRANSPORT IS ONLY ALLOWED IF THE FOLLOWING RULES ARE ADHERED TO:
1)9 OR LESS PAX SEATS IN THE AIRCRAFT, 2) MAX TKOF WEIGHT 5700KG OR
LESS.
AFTER COMPLETING EACH VFR FLIGHT A PILOT REPORT SHOULD BE FILED
IMMEDIATLY TO ********@********.NL CONTAINING FOLLOWING INFORMATION:
ROUTE, ALTITUDE, DATE AND TIME OF FLIGHT IN LOCAL TIME, OBSERVATIONS
REGARDING (ASH)CLOUDS. EVEN WHEN NO OBSERVATIONS HAVE BEEN MADE A
PILOT REPORT IS MANDATORY. WHEN EMAIL IS NOT AVBL A PILOT REPORT CAN
BE MADE TO LOCAL ATC BY RADIO OR AIRPORT AUTHORITY. ALSO, CAA-NL
STATES THE PITOT TUBE SHOULD BE CHECKED CAREFULLY BEFORE AND AFTER
EACH FLIGHT AND ALSO INCREASED MONITORING OF FLIGHT SPEED AND HEIGHT
INDICATION AND WINDSCREEN TRANSPARENCY DURING FLIGHT IN THE RISK
AREA. POLICE, SAR AND HEMS FLIGHTS ARE EXEMPTED. SFC/FL245.)
Wij in Den Helder waren zaterdag al de enige commerciele luchtvaartuigen in de lucht (Heli's) voor 2 offshore vluchten bij wijze van uitzondering van IVW. En gisteren waren wij om 17:00lt de eerste die weer aan het vliegen waren commercieel in het nederlandse luchtruim over de noordzee.
http://db.eurad.uni-koeln.de/promote/RLAQS/volcano.html
Je ziet ook een voorspelling voor de komende dagen, niet zo'n heel erg mooi vooruitzicht.
En hier een mooie voorspelling voor de komende uren :
http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/vaacuk_vag.html
In Aberdeen daalt sinds gisteren het as ook neer, dus is inmiddels bedekt onder een dun laagje as.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken