CDA: 20 miljard euro bezuinigen

Politiek • Geschreven door Peter (pberends) op 29-03-2010 @ 18:30
print 

Het Christen Democratisch Appèl (CDA) presenteerde vanmiddag haar verkiezingsprogramma 'Slagvaardig en Samen' voor de komende Tweede Kamerverkiezingen van 9 juni. De partij wil 20 miljard euro bezuinigen en binnen twee kabinetsperioden moet het overheidstekort worden omgezet in een structureel overschot.

Het CDA wil vooral gaan voor minder overheid. Zo moet er flink bezuinigd worden op overheidsorganisaties, door onder andere het aantal departementen van ministeries verminderen. Ook wordt de AOW-leeftijd verhoogd naar 67 en de loonontwikkeling in de publieke sector gekoppeld aan de inflatie. De WW-uitkering wordt gekort naar één jaar.

De maximale celstraf gaat van 30 naar 40 jaar en criminele vreemdelingen moeten eerder het land worden uitgezet, aldus het CDA-programma. De hypotheekrenteaftrek voor woningen wil de partij van lijsttrekker Jan Peter Balkenende ongemoeid laten. Meer geld willen de christendemocraten vooral investeren in onderwijs. Ook gaan er enkele miljarden naar lastenverlichting.

Lees hier (PDF) het CDA-verkiezingsprogramma 2010.

Alle (tot nu toe) uitgebrachte verkiezingsprogramma's op een rij:
SP | GroenLinks | PvdAChristenUnie | D66 | CDA | VVD | TONSGP | PVV





Lees ook:

» 26/05 Roemer wil premier worden116
» 26/05 VVD blijft verliezen in peiling71
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82
» 25/05 Wilders: VVD volledig de weg kwijt108


delen | eKudos nujij

5342 views / 58 reacties
Reacties op dit bericht
58  van 58 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Maar niet het geld op de logische plaats halen: HRA en Defensie!
De kerk en al z'n vriendjes niet meer vrijstellen van belastingafdracht... dan zijn we al een stapje in de juiste richting.
userIcon
quote:
De maximale celstraf moet van 30 naar 40 jaar en criminele vreemdelingen moeten eerder het land worden uitgezet, aldus het CDA-programma.
Waar zouden ze dat idee nou vandaan hebben? Symboolpolitiek en populitische punten....
userIcon
Ze hebben de afgelopen jaren niks bewezen, met andere loze beloftes.
man pberends (Redactie Frontpage) 29-03-2010 @ 18:37 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op maandag 29 maart 2010 @ 18:32 schreef wtplep het volgende:
Maar niet het geld op de logische plaats halen: HRA en Defensie!
Tja, het CDA gaat wel voor een erg karige overheid als ze tegelijkertijd veel dingen ongemoeid laten. De HRA helemaal niet aanpakken zal zorgen voor veel pijnlijkere bezuinigingen, bijvoorbeeld op de WW of zorgtoeslag.

Om het samenvoegen van ministeries moet ik altijd rollebuiken; dat zeggen partijen nu al 20 jaar, maar daar is nog nooit wat van terechtgekomen (evenals minder ambtenaren). En vergeet niet dat het CDA onderhand al 8 jaar in het midden van de macht zit.

Het CDA lijkt in ieder geval de PVV- en VVD-kiezers te willen lokken met dit "conservatieve" programma.

[ Bericht gewijzigd door pberends op maandag 29 maart 2010 @ 18:43 ]
Lijkt wel of ze het programma van de PVV hebben gekopieerd.
userIcon
20 miljard? dat is dan de Nederlandse bijdrage aan Europa van de afgelopen 4 á 5 jaar.
userIcon
'Slagvaardig en Samen' , dat is het vervolg op 'wormen en maden'?
userIcon
quote:
Het CDA wil vooral gaan voor minder overheid.
Minder personeel bij de overheid ja, maar wel meer overheid die zich overal mee wil bemoeien, dit kan volgens het CDA best geautomatiseerd worden.
userIcon
quote:
Op maandag 29 maart 2010 @ 18:44 schreef Bushmaster het volgende:
'Slagvaardig en Samen' , dat is het vervolg op 'wormen en maden'?
Slagvaardig:

Samen
userIcon
WIE BIEDT MINDER BEZUINIGINGEN? DIE KRIJGT MIJN STEM!?!?!?

userIcon
quote:
Op maandag 29 maart 2010 @ 18:48 schreef klaagbaas het volgende:
WIE BIEDT MINDER BEZUINIGINGEN? DIE KRIJGT MIJN STEM!?!?!?

SP, volgens mij. Veel succes met stemmen!
userIcon
Wat raar, die ineengeslagen armen. Ik dacht altijd dat zoiets een symbool van Maxisme was?
userIcon
Balkenende bezuinigt 20 miljard en verdeelt het onder de armen. Zijn linker en zijn rechter
userIcon
Ik heb het even doorgescant. Op sommige pu\\nten zijn ze naar links verschoven, op andere punten wat naar rechts. Maar ik zie wel heel veel totaal niets zeggende punten.

Bijvoorbeeld "Daarom juicht het CDA de vernieuwingen op het gebied van schonere brandstof en motoren toe". Je kan juichen wat je wilt, maar ze zeggen niet hoe ze het willen stimuleren. En zo zijn er meer onderdelen die niet bepaald concreet te noemen zijn.
userIcon
Wat walg ik van deze afschuwelijke partij

Slagvaardig en samen. Maar ondertussen de rijkste mensen buiten schot laten door niet aan de HRA te tornen. Andere bezuinigingsmaatregelen of lastenverzwaringen hoeven minder fors uit te pakken voor de gewone man, maar het CDA houdt liever rijke huizenbezitters de handen boven het hoofd.

En het geneuzel over "minder overheid" horen we ook al jaren van het CDA. Wat is er de afgelopen 8 jaar concreet gebeurd op dat gebied? Bar weinig.

Hoe dom zijn mensen die opnieuw op deze baggerpartij stemmen, omdat er een C in de naam staat.
Leuke vorm die 4 armen zo. Probeer het shot eens uit te vergroten zodat je de personen van die 4 armen liggend op de grond ziet.

Bekend symbool uit vroeger tijden, me dunkt.

En de term slagvaardig en samen past daar overigens prima bij
userIcon
quote:
Op maandag 29 maart 2010 @ 18:52 schreef Boldface het volgende:
Wat walg ik van deze afschuwelijke partij

Slagvaardig en samen. Maar ondertussen de rijks

te mensen buiten schot laten door niet aan de HRA te tornen. Andere bezuinigingsmaatregelen of lastenverzwaringen hoeven minder fors uit te pakken voor de gewone man, maar het CDA houdt liever rijke huizenbezitters de handen boven het hoofd.

En het geneuzel over "minder overheid" horen we ook al jaren van het CDA. Wat is er de afgelopen 8 jaar concreet gebeurd op dat gebied? Bar weinig.

Hoe dom zijn mensen die opnieuw op deze baggerpartij stemmen, omdat er een C in de naam staat.
QFT
userIcon
quote:
Op maandag 29 maart 2010 @ 18:48 schreef klaagbaas het volgende:
WIE BIEDT MINDER BEZUINIGINGEN? DIE KRIJGT MIJN STEM!?!?!?

Ja, laat de overheidsfinanciën compleet ontsporen waardoor we zometeen een 2e Griekenland zijn. . Blijkbaar heb je niet door hoe slecht we er voor staan.
userIcon
quote:
Op maandag 29 maart 2010 @ 19:03 schreef Q. het volgende:
[..]

Ja, laat de overheidsfinanciën compleet ontsporen waardoor we zometeen een 2e Griekenland zijn. . Blijkbaar heb je niet door hoe slecht we er voor staan.
Sarcasme en het internet, een erg moeizame combinatie (al maakte de " " het hier toch wel overduidelijk )
userIcon
1 Jaar ww...Ik wordt per 1-4-2010 werkeloos, had na 38 jaar werken bij de zelfde baas in 2008 nog recht op 5 jaar ww,nu 3 jaar en dat word dus 1 jaar...Lekker bezig !!!
userIcon
quote:
moet het overheidstekort worden omgezet in een structureel overschot.
Dat roepen ze ook pas 30 jaar elke keer weer...
userIcon
quote:
Op maandag 29 maart 2010 @ 19:05 schreef L-uuc het volgende:
[..]


Sarcasme en het internet, een erg moeizame combinatie (al maakte de " " het hier toch wel overduidelijk )
De zomertijd doet rare dingen met mijn doorgaans redelijk goed aanwezige sarcasme-detector.
userIcon
Waarom hoeft Shell en Philips geen belasting te betalen. Als deze bedrijven het gewoon netjes doen is er geheel geen gat.

Maar daar hoor ik de corrupte heren politici niet over. Alleen maar nog meer geld afhandig maken van de hardwerkende burger.

En de laffercurve hebben zeker ook nog nooit van gehoord.
Goed dat ze durven!
20 miljard is niet niets, maar het moet nu eenmaal.

[ Bericht gewijzigd door Atoompje op maandag 29 maart 2010 @ 22:56 ]
userIcon
quote:
Op maandag 29 maart 2010 @ 19:18 schreef Atoompje het volgende:
Alleen dat het ten koste gaat van onderwijs, is een héél zwaar meetellend punt bij mij
dan kan je opgelucht zijn:

'' Meer geld willen de christendemocraten vooral investeren in onderwijs. ''
userIcon
quote:
Op maandag 29 maart 2010 @ 18:52 schreef Boldface het volgende:
Wat walg ik van deze afschuwelijke partij

Slagvaardig en samen. Maar ondertussen de rijkste mensen buiten schot laten door niet aan de HRA te tornen. Andere bezuinigingsmaatregelen of lastenverzwaringen hoeven minder fors uit te pakken voor de gewone man, maar het CDA houdt liever rijke huizenbezitters de handen boven het hoofd.

En het geneuzel over "minder overheid" horen we ook al jaren van het CDA. Wat is er de afgelopen 8 jaar concreet gebeurd op dat gebied? Bar weinig.

Hoe dom zijn mensen die opnieuw op deze baggerpartij stemmen, omdat er een C in de naam staat.
Aan de jongere generatie ligt het in ieder geval niet, als ik kijk naar de Fok poll van een tijdje terug krijgt het CDA maar 3%.

http://frontpage.fok.nl/p(...)er-verkiezingen.html

Het probleem ligt hem bij de babyboomers, als die nou eens dood gingen zijn we eindelijk van het CDA verlost.
userIcon
Hey 2 miljard minder... hoe dat zo?
quote:
Op maandag 29 maart 2010 @ 19:18 schreef Atoompje het volgende:
Goed dat ze durven!
20 miljard is niet niets, maar het moet nu eenmaal.
quote:
Op maandag 29 maart 2010 @ 19:22 schreef zxs het volgende:
[..]


dan kan je opgelucht zijn:

'' Meer geld willen de christendemocraten vooral investeren in onderwijs. ''


Zo, las ik even te snel, veranderd & bedankt!
userIcon
quote:
Op maandag 29 maart 2010 @ 19:03 schreef Q. het volgende:
[..]

Ja, laat de overheidsfinanciën compleet ontsporen waardoor we zometeen een 2e Griekenland zijn. . Blijkbaar heb je niet door hoe slecht we er voor staan.
Aan wie hebben we dat te danken?
Miljarden worden weggegooid aan defensie, ontwikkelingshulp, klimaatleugens, terrorismebestrijding etc...
userIcon
Verdween er nou net 2 miljard?
userIcon
En het "wie bied nu minder" festijn is begonnen

Nu is het wachten op de eerste partij die het gaat hebben over "meevallers". Verkiezingen zijn soms net politiek
userIcon
quote:
Op maandag 29 maart 2010 @ 18:38 schreef jdd het volgende:
Lijkt wel of ze het programma van de PVV hebben gekopieerd.
PVV heeft nog niet eens een programma; hoe kan het dan überhaupt gekopieerd worden?
userIcon
quote:
Op maandag 29 maart 2010 @ 19:30 schreef totenkopf het volgende:
[..]


Wat dacht jij van ontwikkelingshulp ? nog nooit zo'n grote weggooi actie gezien als dat, en het ergste is, het wordt jaar op jaar herhaald !!!
Hey Geert, ook hier?
quote:
Op maandag 29 maart 2010 @ 19:40 schreef Ludootje het volgende:
Verdween er nou net 2 miljard?
Ssstttt............ zal best meer kunnen zijn , maar even oftopic , na 25 jaar gestemd te mogen hebben gooi ik het bijltje er bij neer.
HET ZOOITJE ZOEKT HET MAAR UIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 29-03-2010 @ 20:11 fotoboek homepage
userIcon
En de doorduwcrisis- en hetstelwet wil men voor onbepaalde duur doen gelden. Zodat de overheid ongewenste bouw- en infrastructuurprojecten makkelijker door de strot van het plebs kan duwen. Nee, dank je.
userIcon
quote:
Op maandag 29 maart 2010 @ 19:40 schreef Ludootje het volgende:
Verdween er nou net 2 miljard?
Gaat wel makkelijk zo.
Van 35 naar 29 naar 20 en nu al 18 miljard!
userIcon
quote:
Op maandag 29 maart 2010 @ 18:34 schreef RechtseRukker het volgende:
weer geld douwen in onderwijs, ik heb niet de indruk dat de miljarden van de afgelopen jaren geholpen hebben, de mensen worden steeds dommer.

Opvallend dat ze nu efficiënter willen werken, wat heeft ze tegengehouden de afgelopen jaren?
Dat is omdat ze niet begrijpen dat je beter de kwaliteit van het onderwijs kan vergroten dan proberen meer mensen een diploma te geven:

http://www.youtube.com/watch?v=C4stnSlWulc
man pberends (Redactie Frontpage) 29-03-2010 @ 20:21 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op maandag 29 maart 2010 @ 20:12 schreef koekje01 het volgende:
Dat PFD bestand is trouwens een onoverzichtelijke lap tekst. Ik mis korte en krachtige kernpunten.
Zo praat Balkenende toch ook altijd?
man pberends (Redactie Frontpage) 29-03-2010 @ 20:23 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op maandag 29 maart 2010 @ 19:40 schreef Ludootje het volgende:
Verdween er nou net 2 miljard?
CDA wil ruim 20 miljard euro bezuinigen, maar ze willen ook 2 miljard aan lastenverlichting geven. Per saldo willen ze dus ongeveer 18 miljard euro bezuinigen.

Alles moet overigens nog doorberekend worden door het CPB, dus er zal vast nog zat aangepast worden.
quote:
Op maandag 29 maart 2010 @ 20:12 schreef koekje01 het volgende:
Dat PFD bestand is trouwens een onoverzichtelijke lap tekst. Ik mis korte en krachtige kernpunten.
Kun je beter de PDF versie downloaden die ze op hun site hebben!
userIcon
quote:
Op maandag 29 maart 2010 @ 20:12 schreef koekje01 het volgende:
Dat PFD bestand is trouwens een onoverzichtelijke lap tekst. Ik mis korte en krachtige kernpunten.
Elk verkiezingsprogramma is een lap tekst. Politiek is meer dan een a4-tje voltikken. Het is geen programma van het voorjaarsconcert van de plaatselijke fanfare. De programma's van SP en Groen Links zijn niet veel korter dan van het CDA. Ik ben nog steeds zeer benieuwd naar het programma van de PVV, dat moet wel een zeer lijvig boekwerk worden; het is er nog steeds niet.
userIcon
Dat plaatje is een illustratie van hoe het CDA de burger een poot wil uitdraaien?
quote:
Op maandag 29 maart 2010 @ 20:21 schreef pberends het volgende:
[..]


Zo praat Balkenende toch ook altijd?
6-jes cultuur he
userIcon
quote:
Op maandag 29 maart 2010 @ 18:32 schreef wtplep het volgende:
Maar niet het geld op de logische plaats halen: HRA en Defensie!
De huidige plannen zijn om ca. 20% te besparen op Defensie. Dood en doodzonde. Bespaar het dan op ontwikkelingssamenwerking en die rot asielzoekers.
Wat dacht je eens op te houden met de miljarden kostende oorlogen meneer Balkenende ?
Misschien kunnen ze dat geld naar Haiti nog terughalen...
quote:
Op maandag 29 maart 2010 @ 18:51 schreef Djeez het volgende:
Balkenende bezuinigt 20 miljard en verdeelt het onder de armen. Zijn linker en zijn rechter
hahahaha
duurde eventjes maar toen snapte ik hem
userIcon
Ah het word weer een heel sociaal programma.... NOT.
WGA willen ze privatiseren.
ANW willen ze 'stroomlijnen'
Wajong kom je alleen nog maar voor in aanmerking als je zelfstandig het minimum loon kan verdienen (dan heb je de wajong niet nodig.....)
WW nog maar 1 jaar... 30 jaar krom liggen en WW-premie betalen en er dan maar 1 jaar aanspraak op kunnen maken

En zo gaat het verder en verder.
De zwakste schouders krijgen het dus weer voor de kiezen, so what else is new bij het CDA
criminele buitenlanders moeten altijd het land worden uitgezet. (indien in bezit dubbel paspoort, NL paspoort innemen, uitschrjven en een NL-verbod opleggen)
58  van 58 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 26/05 Roemer wil premier worden116
» 26/05 VVD blijft verliezen in peiling71
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82
» 25/05 Wilders: VVD volledig de weg kwijt108


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden