Vlaams geduld over Schelde-uitdieping is op
De Vlaamse premier Kris Peeters heeft de Nederlandse ambassadeur in België vandaag gezegd dat zijn geduld op is met uitstel van de uitdieping van de Schelde. Het uitstel kost de Antwerpse haven 70 miljoen euro gederfde inkomsten per jaar.
De verdieping zou volgens een verdrag dit jaar klaar moeten zijn. Maar het lijkt onhaalbaar dat Nederland de Westerschelde die termijn haalt. De Raad van State heeft recent een streep gezet door de vergunning.
Peeters had vandaag de ambassadeur ontboden, wat zeer uitzonderlijk is. "Ons geduld is op", zei Peeters na afloop. "Ons signaal is hier: Nederland voer het verdrag uit, zoals wij hebben gedaan."
De Belgische deelstaat Vlaanderen en Nederland gaan nu formeel overleg voeren over een oplossing voor de vertraging.
Schepen zullen zowel Rotterdam als Antwerpen gaan mijden een doorstomen naar Bremen en Hamburg.
De enige zuid-Nederlandse haven die concureert met het noord-Nederlandse Rotterdam is Zeebrugge.
De bergkristalhippies hebben hun zin gekregen.
En de Belgen hadden zich al lang geleden moeten realiseren dat de Westerschelde altijd een probleem zal blijven. Leg gewoon een mooie haven aan bij Zeebrugge of Oostende en dan ben je van het gezeur af. Waarom je zo afhankelijk opstellen t.o.v. andere landen?
Gekkigheid natuurlijk, maar ik verwacht op termijn wel een bevredigende oplossing. Er zijn problemen met de Raad van State, maar die zijn niet onoverkomelijk lijkt me.
m.a.w. Belgie gewoon dokken zonder zeuren, Nederland gewoon baggeren zonder zeuren.
2) Indien het niet nageleefd wordt, moeten de Vlamingen maar eens terug het wegenvignet vanonder het stof halen... er zal snel gebaggerd worden, denk ik...
Wat een opgeblazen taal toch, zonder enige bodem. Zonde van je energie.
(Er is een verdrag. We moeten wel)
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
Om een extreem voorbeeld aan te halen.
Het zal nooit mogelijk zijn dat een suptertanker of een van de grotere containerschepen van Maersk (Denk hierbij aan de Emma Maersk) de haven van Antwerpen aan zal kunnen doen.
Dit heeft zoveel ecologische gevolgen dat dat niet aanvaardbaar meer is.
Bovendien zijn er zeer lastige draaien in de Westerschelde dat het een heidens karwei wordt om deze schepen door de Westerschelde te manoeuvreren ook met behulp van sleepboten.
Bovendien moeten de sluizen aangepast worden, wat ook bakken met geld kost.
Vlaanderen is schatrijk en economisch zeer sterk.
Ten tweede, als er ooit iemand iemand helpt, dan zal Vlaanderen wel bijspringen om de Nederlanders iets te leren.
Ik vind Nederlanders die neerkijken op Vlaanderen altijd leuk, vooral als je ze dan in lange rijen ziet staan aan 1 van onze ziekenhuizen omdat er in Nederland geen behandeling bestaat.
Of als Philips specifiek Vlaamse ingenieurs zoekt omdat de Nederlandse jeugd liever blowed dan unief te lopen.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over onze romaanse levensgenieterscultuur versus de vele liters Nederlandse karnemelk.
Serieus blijven graag.
Trouwens leg eens met die goede economische ontwikkeling ook eens goede wegen aan. pff elke keer weer bagger als ik belgië in rij.
En nee ik heb niks tegen Vlaanderen.. ben zelf getrouwd met een Vlaamse ;-) die nu bij mij in Nederland woont
Het BNP van Nederland ligt toch even hoger als van Belgie hoor...
We staan beiden in de top 20 van landen met het hoogste BNP ter wereld, maar Nederland staat 2 plaatsen hoger met toch een aanzienlijk verschil.
Ok, ik ben misschien een kaaskop, alhoewel....(20 minuten rijden en ik ben ook in Belgie).
Ik WALG van karnemelk....
Bovendien wat kunnen jullie ons leren dan?
Weg-en waterwerken?
Ga eerst je eigen infrastuctuur en bewegwijzering op orde brengen...
Enne wat betreft die Romaanse levenscultuur.....Wanneer pakken we een pint?
Doe mij maar een bolleke...
Er moeten door de natuur zoveel offers gebracht worden, dat het geen doen meer is.
Dan heb ik het nog geeneens over de boeren in de regio die land voor water af moeten gaan staan. Geloof me, dat is op zijn zachtst gezegd erg gevoelig.
Even zonder dollen, maar waar kan ik die cijfers over het Vlaamse BNP terugvinden dan, ben daar in geinteresseerd.
Ons onderwijs is goed als het aankomt op het zielloos opdreunen van leerstof, en Vlaamse studenten zijn goed in het beantwoorden van 'domme vragen' en hebben meer parate kennis, Nederlandse studenten zijn weer beter in het oplossen van 'intelligente vragen' omdat hun onderwijs eigen initiatief aanmoedigt eerder dan het slaafse opvolgen van bevelen.
Tot dusver de nuance vanuit mijn oogpunt.
Gezondheidszorg is trouwens volgens internationaal onderzoek beter in Nederland, maar zij hebben volgens mij langere wachtlijsten. Het fijne weet ik er niet van.
En waarom noemen zoveel Vlamingen onze cultuur een Boergondische of zelfs Romaanse? Nu, ik kijk neer op noch Vlaanderen noch Nederland, alleen is het spijtig dat sommige Vlamingen zich genoodzaakt voelen zich uitermate vijandig op te stellen tegenover de ingebeelde 'duivel' uit het noorden. Vroeger wilde men ons ook wijsmaken dat "den 'Ollander" uit is het het onderdrukken van de "Vlaamsche tael". Niets nieuws onder de zon.
Waarschijnlijk zou die stad eindigen als een EU district, als het ooit zo ver komt en wordt het in leven gehouden door Europees geld.
ps : Ben een sportvisser. Zou ze dus regelamtig tegen moeten komen
Principieel ben ik zeker niet tegen.
Waarom hekelen we het Israëlisch/Palestijnse gesteggel en doen we op FOK rustig hieraan mee??? En dat nog wel over een stukje waterweg.
N.B.: ik ben Nederlands wereldburger....
Scheelt weer deze ellende en als de belgen Antwerpse haven groter willen maken kunnen ze baggeren wanneer ze willen en zo diep als ze willen.
Mijn reactie is pas de 60ste
edit: Al moet ik wel leiden uit hun reacties dat het toffe knapen zijn
Trace nummers
Tijdens WOII gaven de Nederlanders niet toe aan de Duitsers waardoor de havens voor de helft vernietigd werden waardoor Antwerpen terug meer werd aangesproken.
Moraal van het verhaal: Belgie werd onrecht aangedaan en Nederland ook maar de strategische ligging van Belgie is beter en er is maar één reden dat Rotterdam nog steeds groter is en dat zijn vertragingsmaneuvers van de Nederlandse staat. Denk aan de ijzeren rijn en de Schelde. u begrijpt best dat de Schelde wél uitgediept kan worden en de keuze van ontpoldering of een andere oplossing op latere termijn kan besloten en uitgevoerd worden.
Die koppeling van ontpoldering en uitdieping is op regeringsniveau gebeurd.
Bij deze,
ir. Breugelmans.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken