Pre-Pre-Examenstress no. 1

Nou, het is eindelijk zover. Jullie teerbeminde Twinky gaat dit jaar eindexamen VWO doen. Aangezien ik sinds het einde van de derde klas al in de FOK!weblogcrew zit, hebben jullie al een flink eind van mijn leven door mijn wwkwtjes met mij mee kunnen voelen. Dit jaar ga ik mijn belevenissen van de eindexamens aan jullie mededelen. Dit wordt natuurlijk niet saai opdreunen hoe slecht het allemaal gaat, maar meer iets in de richting van een twee pagina's durende beschrijving van die ene surveillant die naar mijn tieten staarde, wat ik tijdens mijn examens heb gegeten en wat ik voor poppetje onder het blaadje heb geschreven.

Na mijn eindexamen ga ik sowieso in Nijmegen wonen, en op dit moment staat mijn studiekeuze in de richting van Pedagogische wetenschappen. Nu zit ik op het Augustinianum in Eindhoven, en dat is best een leuke school hoor, behalve als je in de leerlingenraad zit en weet wat er allemaal bij de schoolleiding gebeurt. En niet gebeurt.

Maandag begint de eerste schoolexamenweek. De schoolexamens zijn erg belangrijk, ze bepalen namelijk de helft van het eindcijfer. De andere helft is natuurlijk voor het centrale examen in april. Het schoolexamencijfer wordt samengesteld van alle cijfers die in de bovenbouw van het VWO gehaald zijn. In de vierde kreeg iedereen een PTA, plan van toetsing en aanpak. Daarin stond voor hoeveel procent welk proefwerk meetelt. Natuurlijk raakt iedereen dat boekje binnen jaar kwijt en moeten we gewoon op de leraar vertrouwen als die weer eens zegt dat 'dat echt wel in het PTA stond.'

In ieder geval gaat dit blogje over pre-pre-examenstress. De echte examens staan nog niet eens op de kalender en zelfs de schoolexamens zijn er nog niet, maar toch heerst er al een heleboel stress. Op de één of andere manier lijkt het of leraren er plezier aan beleven hun leerlingen op te jutten. Een stuk of honderd bladzijdes over Postmodernisme blijkt ineens een onoverkomelijke hindernis te zijn, waar je al weken voor het schoolexamen aan moet beginnen. En weken daarvoor moet je een schema maken met van minuut tot minuut wanneer je wat gaat doen. Waar. Hoe. Met welke pen. Op de laptop. Zonder te FOK!ken. Het codewoord dit jaar is overduidelijk 'plannen'. Ik ben niet zo'n planner. Afgelopen vijf jaar begon ik gewoon de avond van tevoren met leren, zoals iedereen. In drie, vier, vijf uur, soms tot bijna 's ochtends vroeg had je echt wel honderd bladzijden geleerd over de Romantiek, Verlichting of Renaissance. De complete geschiedenis van China lukte ook wel in een avondje, mits de dag daarvoor een goede samenvatting gemaakt was.

In VWO5 was het best druk. Er waren een heleboel Praktische Opdrachten (werkstukken enzo) die op hetzelfde moment klaar moesten zijn, samen met twee referaten en ook nog een betoog voor Nederlands. Vlak voor en week vol met proefwerken. Geen probleem hoor, want het was allemaal om je te ontlasten in je eindexamenjaar.
Nu hebben we dus buiten de schoolexamenweken af een toe een idioomoverhorinkje van Engels, waarmee je je van een eventuele engelsherkansing kon verzekeren, wat niet mag als je een onvoldoende haalt voor de idioom. (per trimester mag je maar één herkansing. Als je Engels dus al heel slecht heb gemaakt, is er iets heel erg goed mis!) Ook moeten er nog een paar referaten en andere dingen voor het schrijf- en leesdossier van Nederlands.
In principe is er dus het hele jaar nauwelijks iets te doen, behalve plannen voor de schoolexamen natuurlijk. En dan even leren.

Tegelijkertijd met de schoolexamenweek voor VWO6 en HAVO5 is er voor de rest van de school de zogeheten proefwerkweek. Zij hebben gewone proefwerken, twee per dag en verder geen les. Toentertijd noemden de leraren het de proefwerkvakantie. Het was namelijk gewoon de hele dag vrij en dan twee uurtjes naar school, even een proefwerkje maken en dan naar huis, leren voor de volgende dag en dan naar het zwembad, film kijken of iets anders leuks doen. Nu hebben we de hele dag vrij, moeten dan drie of vier uur keihard zwoegen op een supermoeilijk schoolexamen, waarna we naar huis gaan en dan de hele middag en tot 's avonds laat alles gaan herhalen wat je in de weken daarvoor al hebt geleerd voor het proefwerk van de volgende dag. En als dat gedaan is herhaal je alvast voor de rest van de week de stof, die je natuurlijk ook allang hebt geleerd.

Dat is in ieder geval hoe het zou moeten. Net als bijna elke VWO6leerling (met die van HAVO5 trek ik niet zo heel veel op) heb ik de stof al een beetje doorgekeken. Sommigen hebben wel al meer geleerd hoor, maar niet iedereen. Voor mij wordt het dus gewoon de avond van tevoren, een misschien al wat samenvatten in het weekend. In plaats van proefwerkvakantie een schoolexamenvakantie.