Primafoon

In verband met een klein ongelukje met mijn oude laptop was ik al enige tijd op zoek naar een vervanging. Niet zo'n monster waar je een kleine kerncentrale naast moet zetten, omdat anders bij de buren de lampen gaan flikkeren als je hem aanzet, maar gewoon een beetje een goedkoop ding. Ik heb namelijk de ballen verstand van computers, dus alles wat meer kan dan het internet op, een fotootje bewerken en MS Word draaien, is aan mij niet besteed. Zeer verheugd was ik dan ook toen vorige week het foldertje van de Primafoon in de bus viel en ik daar op de voorkant een cheap ass Fujitsu Siemens zag staan met de vermelding dat de zonnesteekweken er weer aan kwamen. En dus toog ik gisterenmiddag in mijn pauze door de verzengende hitte naar mijn lokale Primafoon telecompooier.

Ik zag de bui al hangen toen ik de zaak inliep. In het schap waar de laptops stonden (nou ja, één laptop om precies te zijn) prijkte een verkleurde lege plek. 'Bij een andere Primafoon?' probeerde ik nog hoopvol bij de chagrijnige verkoopster, maar die hoop werd met de precisie van een skud uit de lucht geblazen: 'nee hoor, die aanbieding is zo hard gegaan.' Nu geloof ik van mijn levensdagen niet dat Primafoon in twee dagen door een gigantische voorraad laptops is gegaan, wat dan weer inhoudt dat het gewoon een ordinair lokkertje was, om je de winkel in te krijgen. En inderdaad! Ze had nog wel een andere laptop. Ook een mooie aanbieding, wel twee keer zo duur, maar een mooie aanbieding. Nadat ik de verkoopster niet aan haar verstand had kunnen peuteren dat de duurdere laptop voor mij geen mooie aanbieding was, omdat de goedkopere al meer kon dan ik ooit zou gebruiken, ging ik onverrichter zaken terug naar kantoor.

Normaal is het dan klaar, maar omdat het toch wel echt was wat ik zocht leek het me handig om de verkoopster niet volledig te vertrouwen en even bij een andere Primafoon te informeren. De telefoongids leverde bij de vestigingen een 0900 informatienummer en nadat mij was meegedeeld dat 'dit informatienummer circa 10 cent per minuut kost, plus de kosten van uw mobiele telefoon' werd ik door de keuzemenumevrouw met een snelheid die grenst aan diefstal, door een oneindige hoeveelheid keuzen geleid, waarin de Primafoon niet voorkwam. Onder het motto: als je maar lang genoeg op knopjes blijft drukken gebeurt er vast wel iets, kreeg ik een jongen aan de lijn.

'Goedemiddag, waar kan ik u mee van dienst zijn?'
'Ik had een vraagje over het assortiment van de Primafoon.'
'Daar weten wij niets van. U belt nu met de KPN.'
'Maar dit telefoonnummer staat als informatienummer in jullie eigen telefoongids wanneer je Primafoon opzoekt.'
'Dat klopt.'
'...'
'Maar wij weten niets over het assortiment van Primafoon.'
'Dat is handig. Heeft u dan misschien een telefoonnummer voor mij?'
'De Primafoonwinkels zijn niet telefonisch te bereiken.'
'U zegt?'
'De Primafoonwinkels zijn niet telefonisch te bereiken.'
'Een telecomwinkel die niet telefonisch te bereiken is?'
'Dat is zodat de medewerkers de klanten in de winkel ongestoord kunnen helpen.'
'Ongestoord kunnen vertellen dat een laptop niet meer op voorraad is?'
'Inderdaad.'
'En dat kan niet via de telefoon?'
'Nee.'
'Maar ik ga niet 4 winkels af om te kijken of die Primafoon de laptop toevallig nog op voorraad heeft, en ik zal niet de enige zijn.'
'Dat kan ik mij voorstellen.'
'En dus?'
'Verliezen we klanten?'
'Bingo! En wat gaan we daaraan doen?'
'Helemaal niets. U belt nu met de KPN.'

Ik ben gisteren maar meteen even naar de Mediamarkt gelopen. Daar hadden ze nog een leuke aanbieding en gewoon op voorraad.