Gran Turismo 4: Background info
Meneer Turismo himself
Vanaf de eerste Gran Turismo was de trend gezet en de volgende games moesten beter worden. De eerste GT was meteen voorzien van twee spelvarianten: arcade en GT mode. In de arcade-variant was het spel iets ‘soepeler’ en waren meteen diverse auto’s en tracks beschikbaar. Instant fun met leuke multiplayer-mogelijkheid. De GT-mode was echter waar de werkelijke kracht van de game lag. Races waarmee je geld kon winnen. Met het geld kocht je vervolgens nieuwe auto’s of upgrades voor je bestaande auto’s.
De eerste Gran Turismo game
Door Gran Turismo 1 realiseerden autofabrikanten zich dat dit er een enorme marketing-mogelijkheid was. Voor het eerst werden computergames serieus genomen door gevestigde bedrijven. Voor Polyphony was dit goed nieuws, want dit betekende dat GT2 plotseling auto’s bevatte van dertig fabrikanten tegenover de tien fabrikanten uit de eerste game. GT2 werd gigantisch voor die tijd. De Europese versie bestond uit twee discs en bevatte meer dan 600 auto’s. Daarnaast waren er dertig tracks, waaronder enkele steden en off-road rally tracks.
Zes maanden na release van de PS2 in Europa was het in de zomer van 2001 tijd voor Gran Turismo 3: A-Spec. Prachtige ongekende graphics voor die tijd maakten de game tot een instant hit. De kracht van de PS2 stelde Polyphony in staat special effects toe te voegen als sunglare, sneeuw, regen en stof. Veel gamers vonden de game echter te ‘kil’. Schade aan auto’s was niet toegestaan doordat officiële licenties werden gebruikt en hoewel de GT reeks bekend staat als simulatie was de besturing soms wat glad.
Nu is het 2005 en voor de vele fans is het wachten voorbij. Na de tussenvormen als Gran Turismo Concept 2002 Tokyo-Geneva en Gran Turismo Prologue is hier dan eindelijk het spel dat de nieuwe trend moet gaan zetten: Gran Turismo 4.