CD: Swift - Dressed up for the Letdown

Richard Swift is een Amerikaanse singer-songwriter, die voor het gemak ook zijn eigen albums produceert en korte films maakt. Een manusje van alles of gewoon een veelzijdig talent? Dressed up for the Letdown is de derde cd, die hij onder deze naam uitbrengt. Eerder bracht hij al twee cd's uit onder de namen Dicky Ochoa en Company. Zijn doorbraak kwam in 2006 dankzij een optreden op een Amerikaans festival, 'South by Southwest'. Dit nieuwe album, met als single het nummer 'The Songs of National Freedom' wordt overal bejubeld.

Cynisch
En ook op FOK! gaat die verering verder, want Dressed up for the Letdown is een hele fijne cd. Slechts tien nummers, maar wel allemaal steengoed. Het eerste nummer draagt dezelfde titel als het album. Het is een tijdloos aandoend kalm nummer, dat in andere sferen lijkt te zijn ontstaan. Swifts stem zou die van een zeventigjarige kunnen zijn, maar de man is in werkelijkheid pas dertig. Een ouderwets trompetje erbij en je hebt een nummer waarvan je niet weet in welk decennium het is geproduceerd. De eerste single van het album is 'The Songs of National Freedom', een nummer dat begint alsof het een reclametune is. Het is een stuk opgewekter dan zijn voorganger. Het is niet verrassend te horen dat één van Swifts voorbeelden Bob Dylan is. 'Buildings in America' klinkt muzikaal nogal liefjes, terwijl de finale wat steviger is. De teksten zijn ook in dit nummer lekker cynisch. Het volgende nummer 'Artist & Repertoire' start met de pijnlijke woorden "Sorry, Mr. Swift" . Alweer een rotte ervaring uit het leven van Richard Swift. Dit is een wereldnummer, prachtig in elkaar gezet en uitgevoerd. Eigenlijk kun je dat zeggen over elk nummer van dit album, want ze 'kloppen' gewoon allemaal. Swift maakt heerlijke luistermuziek in een heel eigen stijl. Zijn teksten zijn de moeite waarde om te ontcijferen.

Teleurstellingen
Richard Swift speelde een tijdje in de band Starflyer 59, als toetsenist, maar doet al sinds zijn hele jonge jaren zijn eigen ding. De drang om zijn eigen muziek te maken is er altijd geweest. Vóór het maken van dit album was Swift aardig gefrustreerd over de hele muziekwereld. De titel van het album slaat onder andere op de vele teleurstellingen die hij heeft moeten verwerken. In feite gaat zo'n beetje elk nummer op dit album over zijn ervaringen in de muziekindustrie. Met deze cd zal hij zeker de aandacht van de massa trekken en misschien zelfs op Europese festivals te zien zijn in de toekomst. Laten we het hopen, want ook live schijnt hij een onvergetelijke sensatie te zijn. In ieder geval is dit derde album van Mr. Swift een absolute aanrader.

Label: Saddle Creek Releasedatum: 16 oktober 2007