review
CD: Modest Mouse - We Were Dead Before The Ship Even Sank

De (volgens sommige) ongeschreven regel in recensieland, het weggeven van de conclusie in je inleiding, heb ik nu toch al overtreden, dus laat ik meteen maar doorgaan. We Were Dead Before the Ship Even Sank is waarschijnlijk hun beste plaat tot nu toe. Het mist de duistere kant van hun vorige, ook al zeer sterke album, Good News for the People Who Love Bad News (ook al zo’n geweldige titel), maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt door de toevoegingen van de nieuwe gitarist. Johnny Marr, Brits gitaarwonder bij The Smiths en Electronic, is verantwoordelijk voor een aantal van de meest aanstekelijke gitaarrifs uit de popgeschiedenis, en dat is gelukkig ook bij Modest Mouse weer goed terug te horen. Gelukkig blijft de authentieke sound nog steeds uit duizenden te herkennen.
Buiten bombastische songs als single Dashboard (blasersensemble inbegrepen) en het staccato Steam Engenius, zijn er ook een aantal rustpunten ingepland. Ook al vervalt hier het ritmische element dat Modest Mouse zo goed maakt, alle nummers blijven gemakkelijk overeind. De melodie, de kalme kant van zanger Isaac Brock en gevoelig gitaarspel nemen het in o.a. People As Places As People, een welkome afwisseling.
Spitting Venom begint als een oase, maar eindigt in een hysterische fata morgana. Op een eentonig akoestisch gitaarritme vertelt Isaac Brock voor anderhalve minuut zijn verhaal, totdat het gitaargeweld vanuit het niets losbarst. Een geweldige Marriaanse riff (kort, licht en snel), langzaam opbouwend naar een gigantische climax. En ondanks dat die er niet komt, trap je er elke keer weer in. Het nummer gaat verder waar het begon, alleen ditmaal met een elektrische gitaar op de achtergrond. Een trompet neemt het even over, de drums komen over, hese vocalen brengen je in hypnose. De opbouw begint weer, een climax lijkt er niet te komen, tot je er gek van wordt. Waanzin, maar ook waanzinnig goed.
Er is geen tegengif tegen bestand, behalve luisteren, luisteren en nog een luisteren tot je er geen noot meer van kan horen. Alhoewel ik me afvraag of dat moment dit jaar nog gaat komen. Een grote kanshebber voor mijn roemruchte eindlijstje.
Label: Epic Releasedatum: 4 april 2007 Waardering:





Strakker dan strak
Wreder dan wreed
Vetter dan vet
Tof album natuurlijk. De oude gitaar-en-bij-tijd-en-wijlen-banjo-tokkelsound is helemaal weg, maar de nieuwe Marr-sound is erg strak. Daarbij zijn de hysterische zang en zwartgalligen teksten gebleven, zodat de band weinig aan herkenbaarheid inboet.
Wel opvallend dat je We've Got Everything hun beste nummer noemt. Ik kan dat nummer juist compleet niet uitstaan. Klinkt als een soort kinderfeestversie van Ocean Breathes Salty. Maar misschien heeft dat trouwens ook wel zijn charme foto. Parting Of The Sensory zou ik in ieder geval veel eerder representief noemen voor dit album.
Weet hier iemand toevallig meer over de geruchten van een optreden 9 juni in de Melkweg? (stond op last.fm)
woningmarktcijfers
(en als we toch op de details gaan letten, zijn er 6 albums: er zijn namelijk twee versies The Moon & Antartica fotofoto )
Overigens is dit, afgezien van wat tapes en bootlegs en verschillende versies van hetzelfde album, alweer het 11e album van Modest Mouse. foto
Overigens heb ik het album nog niet echt vaak beluisterd, misschien groeit het nog.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken