Nioh

Doodgaan, er van leren en opnieuw proberen. De Souls-games zetten je op scherp en geven enorme voldoening. Lastige games waren er echter eerder; Ninja Gaiden staat nu niet bekend als een eitje. Dezelfde uitgever Koei Tecmo en ontwikkelaar Team Ninja komen nu met Nioh, dat belooft lastig te worden.

Director Fumihiko Yasuda weet ook wel dat Nioh wordt vergeleken met Dark Souls. Yasuda weet dan ook prima de verschillen. Het grootste verschil is de hoofdpersonage. Omdat er veel teamleden eerder aan Ninja Gaiden hebben gewerkt is er gekozen voor een samurai als hoofdpersonage. Je ziet dan ook verschillende stances terug, en natuurlijk veel Japanse wapens. De grootste overeenkomst is vrij snel gevonden: in Nioh moet je leren van je fouten die vaak te maken hebben met je eigen ongeduld. En als je de uitdaging dan eindelijk voltooid hebt, dan heb je het gevoel iets gepresteerd te hebben.

Nioh (Foto: Koei Tecmo)

Nioh is een actie-RPG met zijn roots in daadwerkelijke geschiedenis. Het verhaal speelt zich af in 1600, net na de oorlog; de Sengoku-periode in Japan. Het land is compleet verwoest en de overlevenden hebben een nieuw probleem. Hier begint het fantasie-gedeelte: Yokai, bovennatuurlijke wezens, veroveren het land van de rijzende zon.

Jij bent William, een blonde Europeaan die gebaseerd is op een daadwerkelijke Westerling die naar Japan kwam en een samurai werd. William is bedreven met het zwaard. Je trekt door Japan, en zult moeten vechten tegen deze Yokai. Sommige zullen je helpen met hun krachten, zoals onderstaande haai, maar de meeste wezens zullen je aanvallen. Ze wachten nietsvermoedende reizigers op en vallen ze aan. Maar niet alleen Yokai vallen je lastig, ook bandieten en andere samurai hebben het niet zo op buitenlanders. De gevechten moeten lastig zijn, en wat de twee eerder uitgekomen testversies hebben laten zien: dat zijn ze.

Nioh (Foto: Koei Tecmo)

Tijdens zijn reis zal William veel bekende figuren uit de Sengoku-periode tegenkomen. Zo zagen we Tokugawa Ieyasu al in de uitgekomen trailer tijdens de Tokyo Game Show. Je zult met ze samenwerken, of soms tegen ze vechten. Je kunt ook de wapens en armors van deze mensen krijgen, maar het is nog uitzoeken hoe je dat voor elkaar gaat krijgen. Naast Tokugawa Ieyasu zijn Hattori Hanzō, Tachibana Muneshige, Tachibana Ginchiyo, Kuroda Nagamasa en Kuroda Yoshitaka bevestigd.

Op de Tokyo Game Show was er een nieuwe demo van Nioh. Nu heb ik de eerste twee testversies al gespeeld, dus ik wilde weten of ik klaar voor deze uitdaging was. Deze demo speelt zich af in Honno-ji, een dorpje met een vervloekte tempel. Volgens de verhalen is Nobunaga daar gedwongen zelfmoord te plegen. In de demo is het een vrij klein sneeuwachtig gebied met een kort pad naar de baas van dit gebied. Een paar skeletten, een vervelende geest en dan mag ik de deur al openen. Of ik kies ervoor een paar lijken aan te raken, waardoor ik hun moordenaar nog mag doden.

Nioh (Foto: Koei Tecmo)

Met geduld is het niet moelijk. Weten wanneer je tegenstander aanvalt, hoe hij aanvalt, weten wanneer jij kunt slaan, kijken naar je eigen stamina-meter om te zien of je wel kunt slaan, of dat je moet terug trekken om die stamina-meter weer op te laten lopen. Dark Souls-spelers kennen het wel. De stances zijn iets nieuws, waardoor je meer manieren hebt om iemand neer te leggen, maar ook je verdediging veranderd mee. Mid-stance is een gebalanceerde stand. Je kunt snel slaan, speciale aanvallen kosten wat ki-energie, en je kunt aardig verdedigen. High stance zorgt voor een sterkere maar iets tragere steekaanval die meer ki-energie kost. Het nadeel is dan weer dat je verdediging vermindert. Low stance zorgt weer voor een betere verdediging, maar dan offer je je aanvallende krachten op. Je vijanden gebruiken deze stances ook, dus het is opletten geblazen.

De bazin van het gebied uit deze demo is een koele kikker. Yuki-anna is namelijk een Yokai die ijssperen gooit en een frost nova heeft als je te dichtbij komt. De stekelige ijsmuur die ze opwerpt om je vast te zetten is ook niet al te vriendelijk. Ik was al op de helft, maar de timed demo stopte er mee. Jammer, ik wilde graag zien wat ze zou gaan doen als ze wat meer richting de dood gejaagd werd. Het is weer een uitdagende baas, die je met beleid moet aanvallen.

Nioh (Foto: Koei Tecmo)

Fans van Dark Souls en Bloodborne zullen waarschijnlijk zeggen dat Team Ninja aardig leentjebuur bij From Software is gaan spelen. Dat kan, maar wat maakt het uit? Nioh speelt qua taktiek hetzelfde, maar door de stances is het toch weer anders. De taktiek blijft: wees niet ongeduldig, maar het geeft je hetzelfde gevoel als je een moeilijk gevecht wint. Het spel heeft een achtergrondverhaal met roots in de Japanse geschiedenis. Dat je daarna mythische wezens zoals Yokai en Oni tegen komt maakt het spectaculair en elk wezen heeft weer zijn eigen gebruiksaanwijzing. Tenminste, die moet je zelf zien te vinden door hun patronen te doorzien. Doodgaan is hip, en Team Ninja doet een duit in het zakje. Nioh komt op 9 februari voor PlayStation 4.