Quantum Break
Microsoft is na de aankondiging van Quantum Break een jaar lang erg stil geweest. Toen bekend werd dat op gamescom eindelijk meer informatie zou zijn, waren we nieuwsgierig: waar gaat het spel eigenlijk over, wat kunnen we in het spel en wat is er nu met die interactieve serie aan de hand?
De eerste vraag is in ieder geval goed te beantwoorden na onze sessie over Quantum Break bij Microsoft. Paul Serene is de rijke eigenaar van Monarch Industries en heeft een experiment met tijd gefinancierd. Dit wordt op een universiteit in Riverport, een stad aan de oostkust van de VS uitgevoerd. Natuurlijk gaat het experiment geheel mis en er ontstaat een quantum break. Jij speelt Jack Joyce, die tijdens dat experiment in de buurt is. Hij overleeft het, maar merkt dat hij speciale krachten heeft gekregen. Hij kan de tijd manipuleren. Een ander probleem: de quantum break gaat zorgen dat de tijd uiteindelijk stil zal blijven staan voor de aarde. Paul Serene was ook ter plaatse en ook hij heeft aan het experiment speciale krachten overgehouden. Alleen is hij meteen naar de toekomst gereisd om te zien hoe hij de quantum break kan stoppen. Hij zag dat het doden van Jack de oplossing is om de quantum break te beëindigen. Jack denkt dat er een andere oplossing is en wil zeker niet zo maar dood gaan. Alhoewel Paul de slechterik is, zijn zijn plannen om de wereld te redden de meest eenvoudige manier. Aan Jack om zijn eigen leven te redden en de quantum break alsnog te stoppen.
Jacks vaardigheden helpen daarbij. Hij heeft onder andere een time blast, een soort schokgolf waarmee hij objecten en mensen kan wegduwen. Daarnaast een time dash, waardoor hij à la The Matrix op vijanden kan afstormen terwijl zij stil lijken te staan. Time dodge gaat nog sneller en lijkt meer op een teleport. Jack staat gewoon van het ene moment op het andere op een andere plek. Time shield verzorgt een beschermend schild om hem heen waar kogels op afketsen. Als laatste is er een time stop, het effect laat zich raden. De makers geven hierbij aan dat dit de krachten in de huidige build van de game zijn, er kan nog van alles veranderen, qua hoeveelheid, sterkte of zelfs effecten.
Het klinkt overpowered, maar voor de uitdaging heeft Monarch Industries gelukkig een manier gevonden om tijdsmanipulatie beschikbaar te maken voor normale soldaten. Deze zullen ook schilden, dashes en dergelijke gebruiken om jou uit proberen te schakelen. Trek jij hun speciale pak kapot, dan zie je ze weer onder invloed komen van de quantum break en bevriezen ze. Alsof dat nog niet genoeg is, is de omgeving in Quantum Break ook een vijand. Door het experiment zijn er plaatselijk tijdscheuren ontstaan. De tijd speelt soms rare loops af en gaat terug, soms vooruit en dat met horten en stoten. Muren die op instorten staan, vallen wel tig keer opnieuw. Er zit een puzzelelement in Quantum Break, waarin je moet oppassen niet verpletterd te worden door de tand des tijds. je moet jezelf een weg banen door vallende voorwerpen, of platformen die zo af en toe verdwijnen. De puzzels worden ook steeds groter of complexer, zodat je je niet alleen zorgen hoeft te maken over de vijanden. De weergave van dit alles is schitterend, het lijkt namelijk net of je naar een storende zender aan het kijken bent terwijl de tijd opeens weer doorschiet in de plaatselijke tijdsbubbel.
Quantum Break is niet alleen een spel, maar ook een interactieve serie in een. Keuzes die jij maakt, hebben gevolgen voor de afloop van de in-game serie en keuzes die je maakt in de serie hebben weer gevolgen in het spel. Dat dit een hele toer is voor ontwikkelaar Remedy om het verhaal logisch te laten verlopen lijkt ons duidelijk. Een voorbeeldje: in de show zien we twee mensen in een loods staan. Ze richten naar elkaar met een pistool terwijl er een busje achter ze staat. Blijkbaar zit onze hoofdpersonage in de bus, want ze hebben ruzie over hem en dat het busje niet open mag. Opeens zijn beide wapens weg en staat de deur van het busje wagenwijd open. In de game zijn we Jack, in het busje. Door van zijn krachten gebruik te maken, zet hij de tijd stil, kan hij ontsnappen en pakt hij beide wapens uit de handen van de ruziënde mensen en gaat hij ervandoor.
Elke aflevering van de serie moet je kijken om weer verder te kunnen met Quantum Break. De game bestaat uit vijf hoofdstukken en na elk hoofdstuk volgt er een aflevering. Een zo’n show duurt twintig minuten en er worden bekende acteurs gebruikt om de serie een gestalte te geven. Jack wordt gespeeld door Dominic Monaghan , bekend van de tv-serie Lost en natuurlijk zijn rol als hobbit in Lord of the Rings. Paul Serene krijgt een gedaante door Aidan Gillen uit de series Game of Thrones en The Wire. Lance Reddick, zijn medeacteur uit die serie, doet ook mee zoals we zien in de trailer van Quantum Break. Shawn Ashmore, die we kennen als Ice Man uit de X-Men films, kwam zelf tijdens de persconferentie vertellen dat hij ook een rol heeft.
Ontwikkelaar Remedy en Microsoft willen niets aan het toeval overlaten om Quantum Break een geheel nieuwe ervaring te laten zijn. Professionele acteurs in de interactieve serie, die meteen verweven is in de gameplaysecties. Het ziet er op het oog erg tof uit, maar of mensen die willen gamen noodgedwongen naar een serie zullen kijken is een gok. Door het overslaan van zo’n show snap je het verhaal niet meer, maar als je alleen actie wil, dus echt gamen, dan is dit wel een flink lange pauze. Quantum Break komt alleen uit op Xbox One en wel op 5 april 2016. Of de serie zelf ooit nog ergens uitgezonden wordt is nog niet bekend, al wilde de ontwikkelaar al wel aangeven dat als ze het zouden doen, ze goed op moeten letten welk verhaal ze uitzenden, want het is lastig met zoveel vertakkende verhaallijnen.