Slechts 14 procent zuivelaanbiedingen "koevriendelijk"

Van alle 35.617 zuivelaanbiedingen in 2023 was slechts 14 procent “koevriendelijk”, namelijk plantaardig, biologisch of met een Beter Leven Keurmerk. Dit blijkt uit de zuivelmonitor van Wakker Dier. Anne Hilhorst van Wakker Dier: “Dat betekent dus dat de rest allemaal sloopmelk-promotie was. Oftewel, promotie van dierenleed. De koe verdient beter!”

Ook bij A-merken – waarmee opvallend veel wordt gestunt – zijn de aanbiedingen meestal voor sloopmelkproducten. Wakker Dier keek naar de tien A-merken die het vaakst in de folder stonden. Van deze A-merken zijn Optimel, Melkunie en Danio de grootste boosdoeners: zij stuntten uitsluitend met sloopmelk. De positieve opvallers zijn het plantaardige merk Alpro (0 procent sloopmelk) en Arla (50 procent sloopmelk).

Sloopmelk
Het leven van sloopkoeien is zwaar. In 1950 gaf een Nederlandse melkkoe ongeveer 4.000 liter melk per jaar. Onder andere door jarenlange genetische selectie is dat inmiddels opgelopen tot zo’n 9.000 liter. Dit heeft zijn weerslag op de koe: de typische ‘hoogproductieve’ melkkoe krijgt sneller last van allerlei ziektes en aandoeningen, zoals slepende melkziekte (te snel afvallen) en kreupelheid.

Meer zuivelstunts
Het totaal aantal zuivelaanbiedingen lag in 2023 bijna zes procent hoger dan in het jaar ervoor. Slechts een klein deel van de aanbiedingen was plantaardig (11 procent) of van koe-zuivel met een goed dierenwelzijnskeurmerk (3 procent). Als supermarkten en A-merken vaker goede zuivel in de spotlight zetten, stijgt de vraag naar deze producten. Hilhorst: “Supermarkten en A-merken sturen de vraag vanuit de consument. Daarmee hebben zij ook de macht om de boeren de goede kant op te sturen. We vragen ze daarom om vooral bio en plantaardige zuivel in het zonnetje te zetten!”

Campagne
Wakker Dier wil dat sloopmelk uit de schappen verdwijnt en dat alle dierlijke zuivel minimaal voldoet aan de eisen van één ster van het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming of van Nederlands biologisch (Natuurweide). Binnen deze keurmerken ligt onder andere de nadruk op gezondere dieren die minder melk hoeven te geven en zijn de leefomstandigheden aanzienlijk beter. Op dit moment voldoet minder dan tien procent van het zuivelaanbod in supermarkten aan deze eisen.