Verenigd Koninkrijk: grootste vrachthaven gaat in staking

Zo'n 2.000 medewerkers in de grootste containerhaven van het Verenigd Koninkrijk hebben zondag hun werk voor een 8-daagse staking neergelegd, omdat ze een beter loon eisen in het licht van de stijgende kosten van levensonderhoud in hun land.

De vakbond Unite die de staking van Felixstowe Port organiseert slaagde er niet in overeenstemming te bereiken met het moederbedrijf dat de haven exploiteert, Hutchison Ports. Daardoor besloten de arbeiders te staken tot 29 augustus.

Bijna de helft van de containervracht die het VK binnenkomt, gaat via Felixstowe in Suffolk, Oost-Engeland. Een staking die meer dan een week duurt kan ertoe leiden dat schepen moeten worden omgeleid naar alternatieve havens in het VK of in Europa.

"Stakingsacties zullen veel vertragingen veroorzaken en zullen enorme overlast veroorzaken in de Britse toeleveringsketen, maar dit geschil is volledig door het bedrijf zelf veroorzaakt", zei Bobby Morton, de nationale officier van de Unite vakbond voor dokken, in een Unite-verklaring eerder deze maand.

De 8-daagse staking volgt op de staking die werknemers in het openbaar vervoer op de spoor- en busnetwerken uitvoeren. Ook deze beroepsgroepen dringen aan op betere lonen om de stijgende inflatie tegen te gaan.

Waarom staken Felixstowe-werknemers?
De vakbond Unite heeft de werkmaatschappij van Hutchison Ports ervan beschuldigd voorrang te geven aan winst boven eerlijke beloning.

"We krijgen te horen dat we een loonsverlaging moeten accepteren, terwijl bazen en aandeelhouders recordwinsten voor zichzelf nemen", zei Sharon Graham, secretaris-generaal van de vakbond, op Twitter.

Hutchison Ports had de arbeiders een 'eerlijke' schikking aangeboden; een loonsverhoging van 7% en een eenmalige betaling van 500 Britse ponden  (ongeveer € 600).

Het had al aangegeven dat de vakbond van de haven de deal had geaccepteerd. De genoemde vakbond vertegenwoordigt ongeveer 500 medewerkers die werken in leidinggevende en technische functies. Deze vakbond staat los van Unite, die vooral havenarbeiders vertegenwoordigt.

Deze laatste weigerde de schikkingsovereenkomst omdat deze aanzienlijk lager is dan de huidige inflatie in het land.

Een woordvoerder van Hutchison Ports vertelde Reuters dat de haven de impact van de staking op de Britse toeleveringsketens "betreurt".

De haven van Felixstowe behandelt jaarlijks zo'n 4 miljoen containers, afkomstig van ongeveer 2.000 schepen.

Het is de eerste staking in de haven sinds 1989.