Raad voor de Rechtspraak: geen taakstrafverbod voor geweld tegen hulpverleners
De Raad voor de rechtspraak is geen voorstander van een taakstrafverbod voor daders van geweld tegen hulpverleners. Morgen debatteert de Tweede Kamer over een wetsvoorstel dat het opleggen van een taakstraf in dit soort zaken onmogelijk maakt. De Raad vroeg de minister al eerder om daarvan af te zien, in dit wetgevingsadvies.
De Raad begrijpt dat de maatschappij extra vergelding vraagt als er geweld wordt gepleegd tegen hulpverleners, zeker in het licht van de rellen van afgelopen weekend. Vanwege die extra vergelding, en om een krachtig signaal te geven richting potentiële geweldplegers, straffen rechters al veel hoger bij geweld tegen agenten, zorgverleners en andere medewerkers met een publieke taak. Soms dubbel zo zwaar.
Dit wetsvoorstel belemmert de rechter echter in zijn mogelijkheden om rekening te houden met bijzondere omstandigheden en dus maatwerk te leveren. De Raad vindt dat erop vertrouwd moet worden dat de rechter per geval zorgvuldig straft. De Raad voor de rechtspraak sprak zich eerder sterk uit tegen wetsvoorstellen die de rechter belemmeren om maatwerk te leveren, zoals onderdelen van het wetsvoorstel seksuele misdrijven. Ook de toeslagenaffaire onderstreept hoe belangrijk het is dat de wet hiervoor ruimte biedt en dat het ontbreken van die ruimte tot onrecht kan leiden.
Geweld is onacceptabel
Strafrechter Lieneke de Klerk: ‘Geweld tegen hulpverleners is verschrikkelijk en onacceptabel, dat vindt iedereen. Je moet de gevolgen voor het slachtoffer nooit bagatelliseren. Maar rechters moeten wel de mogelijkheid hebben om maatwerk toe te passen. Iemand die een politieagent een duw geeft omdat hij ziet dat zijn beste vriend een duw krijgt is dan wat anders dan iemand die er zomaar op los gaat meppen.’
Hogere straf geen oplossing
Daarnaast zet De Klerk haar vraagtekens of de wet zal bijdragen aan een afname van geweld tegen hulpverleners: ‘Met dit voorstel wordt een onjuiste voorstelling gemaakt van wat het strafrecht kan betekenen. Uit criminologische studies blijkt dat een hogere straf niet voor minder geweld zal zorgen. Het kan zelfs averechts werken: omdat mensen soms hun werk, huis of relatie verliezen bij een gevangenisstraf kan de kans dat ze verder ‘afglijden’ en daardoor nogmaals in de fout gaan juist toenemen. In veel geweldszaken tegen hulpverleners zien we dat daders het vaak in een opwelling doen, omdat ze bijvoorbeeld heel emotioneel zijn. Die laten zich in zo’n moment niet afschrikken door de gedachte dat ze een gevangenisstraf kunnen krijgen.’
De Raad wil dus dat rechters de mogelijkheid hebben om forse straffen op te leggen, maar ook om – als de situatie daarom vraagt – een andere passende vorm van straf dan celstraf op te leggen. Die mogelijkheid ontbreekt in het wetsvoorstel.
Echter mogen de maatstaven wel een stuk hoger worden, dus geweld richting zorg, politie etc mag van mij wel 10x zo hard bestraft worden, met een minimum van 10 dagen in een roze pakje rondlopen langs de snelweg oid.
Like trump...
Dat geleuter over zwaardere straffen absoluut niet.
Een duidelijke richtlijn wanneer een taakstraf niet kan is wel zinvol. En dan met een soort van comply-or-explain vereiste voor de rechter; zeer strak motiveren waarom een taakstraf acceptabel is in een bepaald geval.
Oh wacht ff...
Waarom niet, omdat ze denken er mee weg te kunnen komen.
Dus ja, de pakkans vergroten.
Die randdebieltjes die lopen te rellen een hulpverleners aanvallen denken er 9 van de 10 keer mee weg te komen.
Als ze weten dat ze gepakt worden denken de meesten wel twee keer na.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Taakstraffen zijn goed voor minderjarigen die de eerste keer met justitie in aanraking komen. Niet voor een volwassen vent die is veroordeeld. Ga maar lekker ff brommen als je je niet kan gedragen.
Dat zie je ook in landen die geen doodstraf hebben. Daar worden ook moorden gepleegd. Omdat ze denken er mee weg te kunnen komen.
Niet in 'the heat of the moment' misschien maar hogere straffen kunnen wel degelijk afschrikwekkend werken op het moment vooraf wanneer het in je opkomt om te gaan rellen. Die keuze is geen opwelling maar voorbedachte rade waarbij je 100% zelf verantwoordelijk bent voor de gevolgen.
[ Bericht gewijzigd door Dagio op maandag 25 januari 2021 @ 18:11 ]
"Kindermisbruikers na 1,5 jaar weer op straat"
en
"25 jaar cel voor het handelen in wiet"
Ergens daartussen zit:
"25 jaar voor kindermisbruik en wiet volledig legaliseren".
Zal dus zeker werken.
De gemiddelde persoon zal nooit zomaar gewelddadig worden (alleen bij groot onrecht)
En die kans is dus klein, waardoor dreigen met zware straffen niet werkt.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
[A] Because Ken came in a different box.
Laat mensen vrij? Waar komt die krampachtige controle drang over andere mensen toch vandaan?
Ik zou het persoonlijk heel zwaar vinden om naast 40 uur werken + een gezin met meerdere kinderen een taakstraf van 120 uur te vervullen (dat zou neerkomen op minstens 12 weken lang vernederend hersendodend werk te doen, waarbij je vaak ook niet precies te vertellen hebt op welke dagen en uren je die vervult waarbij je dus ook verlof op moet nemen wat in mijn geval per dag 250+ euro per dag zou zijn), laat staan een taakstraf van 240 uur icm een eigen bedrijf. En terecht want het is een straf (en met detentie komt vaak ook verlies van baan en eventueel woning kijken)
Voor werklozen die toch al op de pof leven is een taakstraf doorgaans natuurlijk een fopstraf en veel minder zwaar om te vervullen (ivm geen baan naast de taakstraf)
Dat is een beetje als het leger in gaan en dan de tegenpartij(die geen wapens mag bezitten) aanklagen omdat hij een steen naar je gooit.
Risico vh vak. Je weet t en je tekent ervoor. Niemand gaat bij de politie om de brandweer te helpen een kat uit de boom te kijken.
Politie hoor je in principe ook met rust te laten en mag ook bestraft worden. Maar niet perse op t zelfde niveau als de andere hulpverleners.
Dan is of een te hoog of de ander te laag bestraft.
Straffen voor geweld (uiteraard anders dan uit zelfverdediging) moeten gewoon over de hele linie flink omhoog. En dat kan zoals de Raad terecht zegt ook zonder minimum-straffen.
dan werden wir, um so mehr, einer Einheit werden.
Begin eerst eens goed te straffen.
Taakstraffen, wat een laffe manier om jezelf beter voor te doen dan je bent. niets bijdragend , alleen een bureacratisch, schaars kompasje wegleggend.
Beetje je cijfers oppoetsen en ze mogen weer.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken