Airbus snijdt fors in productie A380

Airbus schroeft het productietempo van de A380, 's werelds grootste passagiersvliegtuig, de komende jaren sterk terug. Waar vorig jaar nog 27 toestellen werden afgeleverd, zijn dat er in 2018 nog maar twaalf.

Dat heeft de Europese vliegtuigbouwer woensdag laten weten tijdens een bijeenkomst met analisten op de luchtvaartshow in Farnborough. Het bedrijf heeft al geruime tijd geen grote bestellingen meer binnengekregen voor de dubbeldeks A380, waarmee tot ruim achthonderd passagiers tegelijk kunnen worden vervoerd.

Er staan momenteel nog 126 orders open voor de A380 en Airbus heeft tot dusver 193 exemplaren afgeleverd bij klanten. Veruit de grootste klant is de Arabische luchtvaartmaatschappij Emirates, die er ruim tachtig in gebruik heeft en zestig in bestelling.

Tempo

De stapsgewijze productieverlaging betekent dat ook de kosten flink verder omlaag zullen moeten. Bij het huidige tempo draait Airbus quitte op de productie van de A380. Dat zal niet langer lukken als de vaste lasten over ruim de helft minder afgeleverde kisten kunnen worden uitgesmeerd.

De ontwikkeling van de A380 heeft Airbus zo'n 25 miljard euro gekost, nog los van de kosten die bij de productie van een enkel toestel komen kijken. Het bedrijf zal die investering vrijwel zeker nooit terug kunnen verdienen.

Airbus blijft wel geloven in de toekomst van de in 2007 geïntroduceerde A380, en wijst daarbij op de aanhoudende groei van de vraag naar vliegreizen. In tegenstelling tot concurrent Boeing verwacht het bedrijf nog altijd dat luchtvaartmaatschappijen voor lange vluchten steeds vaker voor grotere toestellen zullen kiezen.

Airbus snijdt fors in productie A380
Airbus snijdt fors in productie A380 (Foto: ANP)