Zakelijke markt helpt TomTom aan meer omzet
TomTom heeft in het tweede kwartaal de omzet met 5 procent weten op te voeren tot 265 miljoen euro. De navigatiespecialist wist het verlies aan consumentenomzet te beperken en behaalde fors meer inkomsten uit zakelijke diensten en licentieverkopen, bleek uit de dinsdag gepubliceerd kwartaalcijfers.
De winstgevendheid van het bedrijf stond wel onder druk. De brutowinst (ebitda) zakte van 37 miljoen naar 28 miljoen euro. De nettowinst viel met 2,5 miljoen euro ruim 70 procent lager uit dan een jaar eerder. TomTom schrijft de winstdaling onder meer toe aan de zwakkere euro. Kosten gemaakt in andere valuta's wegen daardoor zwaarder.
De verkoop van gadgets en navigatiediensten aan consumenten leverde TomTom afgelopen kwartaal 165 miljoen euro op, 2 procent minder dan een jaar eerder. Bestuursvoorzitter Harold Goddijn zei goede hoop te hebben dat aan die daling later dit jaar een einde komt. Mede dankzij de introductie van nieuwe producten zou zelfs wat groei mogelijk moeten zijn. "Dat is wel de ambitie", aldus de topman.
TomTom voegde eerder al sporthorloges aan het assortiment, afgelopen kwartaal kwamen daar ook actiecamera's bij. Waar de horloges inmiddels een flinke groei laten zien, is het volgens Goddijn nog te vroeg om te voorspellen hoe de camera's het gaan doen. "De reacties zijn tot nu toe positief", zei hij. "Maar pas na de kerstdagen hebben we echt een beeld van hoe het loopt".
De inkomsten uit de verkoop van navigatiesystemen aan autofabrikanten zakten met 15 procent tot 26 miljoen euro. Wat TomTom betreft is dat een incident; vanaf volgend jaar wordt in dat segment weer groei verwacht. Diensten op het gebied van wagenparkbeheer brachten ruim 35 miljoen euro in het laatje, 37 procent meer dan een jaar eerder. De opbrengsten uit de verkoop van softwarelicenties stegen met 42 procent tot bijna 39 miljoen euro.
TomTom gaat er nog altijd van uit dat de omzet over heel 2015 stijgt tot rond de 1 miljard euro. Goddijn wilde desgevraagd niet ingaan op overnameperikelen in de sector. Rond HERE, het onderdeel van het Finse Nokia dat ook digitale kaarten en gps-diensten levert, lijkt een overnamestrijd te zijn ontbrand.
Los van de kwartaalcijfers maakte TomTom bekend dat het samen met Bosch gaat werken aan technologie voor zelfrijdende auto's. Het gaat om een uitbreiding van een al bestaand partnerschap met de Duitse fabrikant van auto-onderdelen.
Zakelijke markt helpt TomTom aan meer omzet (Foto: ANP)