'Fabrikanten gaan creatief om met woord suiker'
Levensmiddelenfabrikanten proberen op allerlei manieren te verdoezelen hoeveel suiker er in hun producten zit. Volgens de Consumentenbond gaan de fabrikanten op creatieve wijze om met het woord suiker. Zo kwam de organisatie bij de bestudering van etiketten wel vijftig verschillende benamingen tegen.
Onder de benamingen die de bond tegenkwam zaten woorden als rietsuiker en basterdsuiker, maar ook honing, siroop, appelstroop, lactose, kandij en vruchtensapconcentraat. Volgens de Consumentenbond doen fabrikanten het om hun producten gezonder te laten lijken.
Daarnaast maken producenten ook veelvuldig gebruik van misleidende claims op producten waar veel suiker inzit. "Ze noemen iets bijvoorbeeld een 'verantwoord tussendoortje', terwijl een derde van het product uit suiker bestaat", zegt directeur van de Consumentenbond Bart Combée.
Een andere misleidende term op verpakkingen is 'zonder toegevoegd suiker', terwijl vervolgens wel geconcentreerd appel- of druivensap in het product zit. "Dit is wettelijk niet toegestaan omdat dit sap zo veel suiker bevat dat de voedingswaarde gelijk staat aan gewone suiker", aldus Combée.
De organisatie vindt dat er eerlijker gecommuniceerd moet worden en gaat de producenten daarom aanpakken. Fabrikanten zal gevraagd worden misleidende teksten te verwijderen. Als daar geen gehoor aan wordt gegeven, is het volgens de bond aan de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit om in te grijpen.