Dekker wil meer uit talentvolle leerling halen

Middelbare scholen moeten talentvolle leerlingen meer uitdagen om het beste uit zichzelf te laten halen. Dat stelt staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker (VVD) maandag in een opiniestuk in de Volkskrant.

"Ik vind dat onze toptalenten net zo veel aandacht en uitdaging verdienen als kinderen die moeite hebben om mee te komen", schrijft Dekker. Volgens hem is dat makkelijker gezegd dan gedaan. "Het vraagt om een mentaliteitsverandering en een andere manier van werken in het onderwijs", denkt hij.

"We moeten weg van de benadering van onderwijs als industrieel proces, waarbij de gemiddelde leerling de norm bepaalt en iedereen hetzelfde programma doorloopt. In plaats daarvan moeten we uitgaan van de individuele behoeften en capaciteiten van kinderen en in de klas meer recht doen aan de verschillen tussen leerlingen", betoogt Dekker.

De staatssecretaris sprak onlangs met een aantal scholieren die hun diploma op hun sloffen hadden gehaald, zonder dat ze ooit echt uitgedaagd waren. Dekker schrok daar naar eigen zeggen van. "We doen hen daarmee tekort. Zij krijgen niet het onderwijs waar ze recht op hebben. En daarmee laten we talent onbenut."

Dekker roept leerlingen, ouders, leraren, onderwijsbestuurders, wetenschappers en het bedrijfsleven op met ideeën en initiatieven te komen om het onderwijs aan te pakken. Zelf oppert hij onder meer dat betere leerlingen meer moeten worden beloond. Zo zouden toptalenten hun schoolperiode met een cum laude kunnen afsluiten of zou het bedrijfsleven beurzen beschikbaar moeten stellen.