Pirelli: geen grotere achterbanden in 2014

Pirelli zal de achterbanden voor het seizoen 2014 niet aan gaan passen. De Italiaanse rubbermaker wilde de achterbanden met 20 millimeter verbreden tot 400 milimeter en de diameter met 30 millimeter oprekken naar 690 millimeter.

De voorstellen waren gedaan om ervoor te zorgen dat de krachten die volgend jaar op het rubber komen te staan beter opgevangen kunnen worden. De nieuwe 1,6 liter V6-turbomotor genereert bijna net zoveel paardekrachten als de huidige V8-motor, maar heeft hierbij wel een veel hoger koppel. Bovendien zal de aerodynamica verbeteren, waardoor de banden het in de bochten veel zwaarder te verduren hebben dan in 2013.

Pirelli deed in Hongarije een voorstel voor de nieuwe banden, maar tien van de elf teams waren tegen. Alleen Mercedes was naar verluidt voorstander, omdat de renstal uit Brackley tot voor kort juist kampte met veel slijtage aan de achterbanden. Dat de rest tegen heeft gestemd komt doordat de chassis voor komend seizoen al vrijwel geheel ontworpen zijn. Wijzigingen aanbrengen kost veel tijd en geld, omdat veel al gedaan werk opnieuw gedaan zou moeten worden. Dit brengt de deadline van het halen van de wintertest in januari in gevaar.

Voor de grotere achterbanden had onder meer de rijhoogte aan de achterzijde aangepast moeten worden. Momenteel ligt dit in de buurt van de 100 millimeter, maar zou dan 15 millimeter omhoog gaan. Dit heeft veel impact op bijvoorbeeld de aerodynamica en de vering. De bredere banden hebben veel invloed op de luchtstromen die langs de wagens gaan, wat ervoor zorgt dat veel delen opnieuw langs de tekentafel moeten. Tot slot zouden ook de windtunnelmodellen aangepast moeten worden aan de nieuwe verhoudingen qua hoogte een breedte. Onbegonnen werk, zo menen de meeste teams.