DriveClub wordt wellicht nooit 60fps

DriveClub, de nieuwe PlayStation 4-exclusive racer, die tevens een launchtitel gaat worden haalt wellicht nooit de zestig frames per seconde. Art director van het spel, Alex Perkins van Evolution Studios, zegt dit in het Britse Office Playstation Magazine.

Voor een hogere framerate zal men grafisch detail moeten gaan opofferen, wat meerdere beleidsbepalers niet accepteren. "Een betere grafische weergave kost nu eenmaal framerates, daar is geen twijfel over mogelijk", aldus Perkins. "De Playstation 4 is goed genoeg om zowel grafisch als qua framerates nette prestaties neer te zetten, maar wij zijn gegaan voor een volledig dynamische omgeving waar je op elk moment van de dag, overal ter wereld kunt racen, en waarbij zelfs de luchtdruk wordt berekend of je boven op een berg bent of in een dal. Ondanks al deze variabelen gaan we voor 60fps, maar of dit gaat lukken is de vraag, het is zeker mogelijk dat we het niet gaan redden."

In het verleden heeft Polyphony Digital het ook gedaan met Gran Turismo, door simpelweg in te leveren op grafische pracht, maar hier heeft Evolution Studios dat in het verleden verantwoordelijk was voor de Motorstorm-serie moeite mee. De omgevingspracht lijkt een prioriteit te zijn in DriveClub.

"Als ik mocht kiezen koos ik voor lagere framerates en mooiere graphics", aldus Perkins, "maar", zo zegt hij, "dat is precies waar het meningsverschil begint". Volgens Perkins hebben de programmeurs liever een hogere framerate, zodat er minder zaken geprogrammeerd en geoptimaliseerd hoeven te worden. Uiteindelijk wordt het aan Game Director Col Rogers die beslist welke keuze er gemaakt wordt. Perkins sluit af met "Ik ben blij met 30fps, zolang dit 100% stabiel is. Gezien ik een art director ben, wil ik games er juist zo mooi mogelijk uit laten zien."

DriveClub is samen met onder andere Killzone: ShadowFall, Call Of Duty: Ghosts, Battlefield 4 en Knack een launchtitel van de PlayStation 4.

Drive Club screenshot