'Falende Fyra per kerende post terug'
Als het de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda niet lukt om alle problemen met de Fyra binnen drie maanden op te lossen, dan staat het de NS vrij om de treinen 'per kerende post terug te sturen'. Dat verklaarde NS-directeur Bert Meerstadt maandag tijdens een hoorzitting over de falende hogesnelheidstrein in Brussel.
De Fyra-treinen die de NS al heeft afgenomen, vallen namelijk nog onder de garantie. Mochten de treinstellen daadwerkelijk worden teruggestuurd, dan moet de NS wel de honderd miljoen euro zien terug te krijgen die al is betaald aan AnsaldoBreda. "Dat zal jaren procederen worden", zei Meerstadt. AnsaldoBreda verkeert naar verluidt in financiële problemen.
De NS-baas wil het daar dan ook niet op laten aankomen. Het repareren van de Fyra zou de beste oplossing zijn. Momenteel zijn tientallen technici van AnsaldoBreda daarmee bezig.
AnsaldoBreda liet vorige week weten dat de problemen binnen 'enkele dagen' konden worden opgelost. Verschillende politici wilden weten of deze belofte al is ingelost. De directeur van de Belgische NMBS Marc Descheemaecker liet daarop weten dat hij op de dag van die aankondiging vanuit Italië te horen heeft gekregen dat zij nog geen idee hebben waardoor de problemen worden veroorzaakt.
"U kunt zich voorstellen dat de geloofwaardigheid van het bedrijf een serieuze klap heeft gekregen", zei Descheemaecker daarover.
Zowel Meerstadt als Descheemaecker ontkende dat zij op de hoogte hadden kunnen zijn van de problemen door met AnsaldoBreda in zee te gaan. Denemarken heeft weliswaar ook de nodige problemen gehad met treinen die bij de Italianen waren besteld, maar die kwamen pas later aan het licht. Toen de NMBS tien jaar geleden een delegatie naar Denemarken stuurde, werd daar nog positief geoordeeld over AnsaldoBreda.
Ook verwezen zij naar de Europese aanbestedingsregels waaraan de spoorbedrijven zich moesten houden. "Daar kun je niet alles in fietsen", zei Meerstadt. Daarbij is niet alleen naar de prijs gekeken. Ook werd in de eisen opgenomen dat sprake moest zijn van bewezen technologie en goede nazorg. "Ansaldo voldeed aan al die eisen."
'Falende Fyra per kerende post terug' (Foto: Novum)
Ook met het huidige zogenaamd deugdelijk materieel is NS niet in staat de winter een beetje fatsoenljik door te komen, dus niet alleen de Frya is niet winterbestendig.
Daarbij moet het uitgangspunt zijn dat je een goed werkende trein krijgt. Je kunt de monteurs dan wel onder druk zetten om allerlei kunstgrepen toe te passen, maar daar los je op de langere termijn niks mee op.
Het is niet simpelweg een trein kopen, je gaat een relatie aan met je leverancier, en een relatie wordt niet beter met geforceerde tijdsdruk.
Dat heet toch gewoon "Retour afzender"
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
Omsmelten levert meer op.
Volgens mij gaat men daar vroeg met pensioen...
Lang leve de aanbestedingen.
Hoe kon Ansaldo aan de eisen voldoen wanneer er nog geen trein geleverd was? Bewezen techniek betekent voor de NS dus: "in theorie zou het moeten werken".
Dat is zeker net zoiets als dat de NS in theorie voorbereid is op winterse omstandigheden. Wat mijlenver afstaat van de praktijk.
foto
AnsaldoBreda heeft hier in de afgelopen jaren diverse treinen voor geleverd.
Hoe de kwaliteit daarvan is durf ik je niet te zeggen, maar gezien de corruptie binnen de Italiaanse overheid, denk ik dat je (te) positieve cijfers met een korrel zout moet nemen.
Maar ja, bij een aanbesteding al rekingen houden met mogelijk corruptie.... leg dat maar eens uit.
Overigens wil ik AnsoldoBreda hier niet verdedigen. Ze komen leveringsafspraken niet na, flikken dit kunstje ook in Denemarken en Manchester en staan daarbij op het randje van de afgrond.
Die 100mln... die kan je wel vergeten. Hoe hard je ook gaat procederen. AB wordt gewoon failliet verklaard en dan kan je fluiten naar je centen.
Het HSL net van Italie:
foto
Ik schat zelf in dat deze trein ruim meer dan 10 jaar oud is en qua eigenschappen totaal verschillend is van de Fyra.
Maarja blijkbaar voldoende voor de NS.
dan gaat hij vast en zeker zeggen: repareren was inderdaad geen goede oplossing...
Overigens hebben ze al 20% minder geld gekregen omdat ze veel te laat hebben geleverd, dus dat zal ook wel niet helpen met de financiën...
Het structureel aanpassen van het foutieve ontwerp zou een oplossing zijn, maar een bijna failliet bedrijf is geen partij. Straks zit je én met een tyfusdure trein die het maar half doet én geen bedrijf om toekomstige problemen mee op te lossen. 3 maanden, deadline, intussen de opvolger alvast sorteren.
Tis gvd nog een grotere farce dan de aanbesteding van het nieuwe vuurwapen van de politie, ffs.
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
Die snapt werkelijk geen reet van Italiaans zaken doen
foto
Die spaghettiboemel gaat echt niet terug,
als je in de stront gaat roeren......
zijn bankrekeningnietOverigens ook wel opmerkelijk:
De Nederlandse Kamerleden zijn allemaal met de auto naar deze hoorzitting gegaan. Problemen met hun agenda, druk-druk-druk, etc. Ze vonden deze zitting te belangrijk om het risico te nemen om met het openbaar vervoer te gaan...
Kortom: een faal-zooi van ongekende proporties.
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
En daar ben ik er 1 van.
Rampzalig.
Ze reden wel lekker by the way...
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken