Hsl-conflict met België bijgelegd
Het conflict tussen Nederland en België over een snelle internationale treinverbinding is opgelost. Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) bereikte maandag een akkoord met de NS en de Belgische vervoerder NMBS over de inzet van een snelle trein tussen Breda en Antwerpen, schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer.
Op het traject gaat vanaf 8 april acht keer per dag een trein rijden. Voor de hogesnelheidslijn geldt geen reserveringsplicht of toeslag. Zondag start bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling ook de Fyra-lijn tussen Amsterdam en Brussel. Daarnaast blijft ook iedere dag de Thalys tussen Amsterdam en Parijs rijden.
Den Haag krijgt geen directe verbinding met Brussel. In plaats daarvan kunnen reizigers met ingang van de nieuwe dienstregeling makkelijker overstappen naar Rotterdam Centraal. Tussen de twee stations gaan per uur zes intercity's en vier sprinters rijden.
Het ministerie van Infrastructuur lag al sinds 2000 overhoop met België. De Belgen zeiden geen geld te hebben om afspraken uit 2005 na te komen om een trein te laten rijden tussen Den Haag en Brussel, via Breda. De lijn zou daarnaast niet rendabel zijn. Ook een tussenoplossing, alleen een trein tussen Breda en Antwerpen, werd afgekeurd.
Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) dreigde enkele maanden geleden nog met juridische stappen als Breda niet aan het hogesnelheidsnetwerk werd toegevoegd. Anders zou ook de Fyra tussen Amsterdam en Brussel niet gaan rijden.
In ruil voor de gemaakte afspraken heeft Mansveld besloten de juridische procedure tegen NMBS over het vervoersaanbod en de reistijdenclaim te staken. "In het belang van de reiziger heb ik ervoor gekozen om dit geschil dat al elf jaar duurde met deze oplossing te beslechten", zegt ze.
Door de afspraken wordt de reistijd tussen Breda en Antwerpen verkort tot ruim een halfuur, nu is dat nog een uur en acht minuten. Vanuit Amsterdam zijn reizigers bijna een uur eerder in Brussel dan met de huidige Beneluxtrein.