Cliff Bleszinski: 'Huidige games zijn te makkelijk'
Cliff Bleszinski, design director van Epic Games, vindt de huidige games te makkelijk. Uitgevers willen graag een groter publiek bereiken en verlagen daarom de moeilijkheidsgraad. Bleszinski belooft dat Gears of War: Judgment weer uitdagend wordt.
"In deze consolegeneratie hebben we heel veel stappen genomen om meer mensen te bereiken. Ik denk dat games daarom lineair en makkelijker zijn geworden. Het voelt aan als heel veel quick time events achter elkaar," zegt Bleszinski. "Als ik nu een spel speel ben ik sneller geneigd om het weer uit te zetten. Wat was de laatste game die jou uitdaagde? Mensen zoeken weer uitdaging en ik denk dat Demon's Souls en Dark Souls het daarom goed doen, die proberen het tenminste."
Het nieuwe deel in de Gears of War-reeks gaat dan ook een stuk moeilijker worden dan zijn voorloper. Iedereen die van het verhaal en de graphics wil genieten kan nog steeds op casual spelen, maar de andere moeilijkheidsgraden worden een stuk uitdagender. "Als dit spel je niet laat zweten hebben wij ons werk niet goed gedaan," vertelt Bleszinski.
Hij wil ook meer variatie in het spel zodat spelers niet telkens dezelfde vijanden tegenkomen in dezelfde soort omgevingen.