Rover: verkeersleiding Prorail te gecentraliseerd
De brand die vrijdagavond het treinverkeer in de regio rond Utrecht lamlegde toont aan dat de verkeersleiding van Prorail te gecentraliseerd is. Dat concludeert reizigersorganisatie Rover zondag.
Doordat brand uitbrak in het gebouw van de verkeersleiding konden seinen en wissels in de regio niet worden aangestuurd. Dat had ook gevolgen voor de rest van het land. Pas zondagochtend reden de treinen weer volgens schema.
Rover noemt deze manier van aansturing 'extreem kwetsbaar'. Het aansturen van seinen en wissels moet volgens de organisatie door een andere verkeersleidingspost kunnen worden overgenomen als een post uitvalt.
Een woordvoerder van Prorail stelt dat dit onmogelijk is. "Een post moet min of meer in de buurt zijn van de wissels en seinen die hij bedient. Er moet uiteindelijk toch een draadje van het knopje naar de wissel lopen om die aan te kunnen sturen. Je kunt moeilijk de dertien verkeersleidingsposten in Nederland allemaal met alle wissels verbinden."
Rover stelt ook dat de reservesystemen hebben gefaald. Door de brand moest de elektriciteit worden afgesloten en waren de reservesystemen in hetzelfde gebouw ook niet meer bruikbaar. Prorail wijst er echter op dat de reservesystemen zijn bedoeld voor storingen en niet voor branden.
Een reservesysteem op een andere locatie had geen zin gehad, omdat alles eerst uitvoerig moet worden getest voordat het kan worden gebruikt. Door alles op één locatie te hebben, hoeft bij een storing alleen de backup van het systeem dat is uitgevallen te worden getest.
Verder stelt Rover dat het busvervoer voor gestrande reizigers vrijdag pas laat op gang kwam. Ook zou de informatie die op het station werd gegeven onduidelijk zijn geweest.
Aansturing seinen en wissels 'zeer kwetsbaar' volgens Rover (Foto: Novum)